کارگردان سریال«رهایم کن»: اظهارنظرهای خانم دارالشفایی به خودشان ارتباط دارد

کارگردان سریال«رهایم کن»: اظهارنظرهای خانم دارالشفایی به خودشان ارتباط دارد

به گزارش سرنا و به نقل از ایلنا، پخش سریال "رهایم نکن" به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. حواشی مرتبط با این مجموعه تلویزیونی تنها محدود به روند داستان و حذف برخی از صحنه‌های آن نبود بلکه حضور جمیله دارالشفایی در فهرست همکاران فیلم و درج نام او به عنوان همکار نویسنده، حاشیه دیگری بود که سریال را در این ایام درگیر خود کرد.

عسگرپور درباره دلایل و چگونگی همکاری جمیله دارالشفایی به عنوان فیلمنامه‌نویس با این مجموعه تلویزیونی گفت: برای ساخت این مجموعه، ابتدا خلاصه اولیه داستان سریال را در 5 صفحه و بعد از آن یک خلاصه 20 صفحه‌ای درباره داستان نوشتم که در هر دو مرحله، هنوز نه بحث حضور تهیه‌کننده در میان بود و نه همکار فیلمنامه‌نویس. وقتی مشخص شد تهیه‌کننده سریال چه کسی است و زمانی که قطعی شد آقای پورکیانی وظیفه تهیه‌کنندگی سریال را برعهده گرفته، خلاصه سکانس‌ها را به تفکیک قسمت‌ها نوشتم. تقریبا 90 درصد از خلاصه سکانس‌ها آماده شده بود درست مانند همانی هم‌اکنون تولید و تصویری شده است. در زمان فیلمبرداری؛ احساس کردم برای گسترش سکانس‌ها فرصت زیادی ندارم و باید همزمان فیلمبرداری را نیز آغاز کنم بنابراین نیاز بود یک فیلمنامه‌نویس با ما همکاری کند. من، خانم جملیه دارالشفایی را از زمان ساخت فیلم "متولد 65" می‌شناختم لذا قرار شد ایشان سکانس‌ها را گسترش بدهد و آنها را به دست من برساند تا من اگر تغییری نیاز دیدم، انجام دهم که البته به دلیل طولانی شدن آغاز فیلمبرداری و همچنین نظراتی که صداوسیما بر کار داشت، روند داستان دچار تغییراتی شد حتی بسیاری از دیالوگ‌ها تغییر کرد و بسیاری از سکانس‌ها بازنویسی شد.

کارگردان سریال "رهایم نکن" با اشاره به برخی اظهارنظرهای جمیله دارالشفایی در فضای مجازی و بازتابی که نوشته‌های او به دنبال داشته و نیز نقدهایی که به دیدگاه وی صورت گرفته است، ادامه داد: رفتاری که بعد از پخش سریال در فضای مجازی با بعضی اظهارنظرهای خانم دارالشفایی در فضای مجازی شد، فارغ از مساله شخصی قابل تحلیل است.

وی با بیان این مطلب که ما امروز در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که به نوعی دچار بی‌اخلاقی شده‌ایم، گفت: ما دوران آرمانگرایی بعد از انقلاب که به سرعت نیز شکل گرفت را نتوانستیم به دوره واقعگرایی متصل کنیم به همین دلیل همچنان در تب و لرز جامعه‌ای که از یکسو آرمانگراست و از سوی دیگر می‌خواهد واقعیت‌گرا باشد، مانده‌ایم. درست به همین دلیل شاهدیم که مسئولان در حرف‌های خود از یک جامعه آرمانی حرف می‌زنند اما واقعیت‌های جامعه چیز دیگری‌ست. یکی از نتایج چنین وضعیتی؛ این است که زمانی که درباره اخلاق صحبت می‌کنیم هیچ مفهوم مشترکی در ذهن ما وجود ندارد و فقط می‌گوییم باید نگاه اخلاقی داشته باشیم اما اعلام نمی‌شود که منظور از نگاه اخلاقی چه نوع اخلاقی است؟ حتی اگر به اخلاق دینی اشاره می‌شود، مشخص نیست منظور کدام دین است؟

عسگرپور با بیان این مطلب که "‌جامعه با این پدیده مواجه شده که متاسفانه کسانی که بیشتر از اخلاق دم می‌زنند بیشتر از هر فرد دیگری بی‌اخلاقی از خود نشان می‌دهند" افزود: امروز ما با نسلی مواجه شده‌ایم که نتیجه شرایط موجود است و مقصر آن هم ما هستیم زیرا نتوانستیم الگوهای درست را برای آنها ترسیم کنیم و به آنها خوراک بدهیم. این بی‌اخلاقی متاسفانه در بخش زیادی از نسل کنونی وجود دارد و حتی تعدادی از نیروهای انقلابی نیز دچار بی‌اخلاقی شده‌اند. تاسف‌بار این است که حتی برخی؛ انقلابی‌گری را با فحاشی یکسان گرفته‌اند به همین دلیل ما کمتر جملاتی پیدا می‌کنیم که از آنها ادبیات استخراج شود یا تکیه بر اخلاق اسلامی داشته باشد.

عسگرپور با بیان این مطلب که "رفتار و اظهارنظرهای خانم دارالشفایی یک رفتار شخصی‌ست و کاملا به خودشان ارتباط دارد" تاکید کرد: هرچند من رفتار و جملات ایشان را نمی‌پسندم اما نمی‌توانم زمانی که فیلمنامه می‌نویسم همزمان درباره چند مساله چه در فضای مجازی و چه در جاهای دیگر اظهارنظر کنم.

وی افزود: شخصا باید ابتدا مساله را متوجه شوم و بعد درباره آن حرف بزنم یا چیزی بنویسم تا اگر کسی مثلا درباره همان موضوع صد سوال داشت، من بتوانم دست‌کم به 90 سوال پاسخ بدهم. از طرف دیگر فضای مجازی آداب خاص خود را دارد. در این فضا هویت افراد مشخص و معلوم نیست که از هزار نفری که در یکی از صفحات شما حضور دارند کدامشان واقعی‌ست و کدامشان سیاسی یا آدم‌هایی با اغراض خاص؟ مشخص نیست کدامشان شما را دوست دارد و کدامشان نه.

کارگردان سریال "رهایم نکن" در پایان گفت: وقتی ما در یک پروژه حضور پیدا می‌کنیم دیگر فقط شخصیت حقیقی را نداریم. پس وقتی خانم دارالشفایی باعنوان همکار فیلمنامه‌نویس در سریالی مانند "رهایم نکن" حضور پیدا می‌کند حضور ایشان می‌تواند به سریال رنگ بدهد و سریال نیز می‌تواند به ایشان رنگ بدهد، به همین دلیل در چنین زمانی ما نیاز به مراقبت بیشتر داریم. اینجاست که اگر می‌خواهیم در فضای مجازی حضور داشته باشیم باید دقت کنیم که این فضا یا نظرات ما به دیگران ضربه نزند.

کد مطلب: ۲۱۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت