هفته رونمایی‌ها و معرفی برگزیدگان جوایز ادبی

هفته رونمایی‌ها و معرفی برگزیدگان جوایز ادبی

هفته‌ای که گذشت از نظر تعداد خبرهای رونمایی کتاب یا معرفی برگزیدگان جوایز ادبی خارجی، جالب توجه و تامل است. هفته‌ای که گذشت از نظر تعداد خبرهای رونمایی کتاب یا معرفی برگزیدگان جوایز ادبی خارجی، جالب توجه و تامل است.

هفته‌ای که گذشت، از جمله هفته‌های پر خبر در زمینه اخبار کتاب و نشر است. دو هفته گذشته گزارش‌های ۱۳ و ۱۴ خبری را با محوریت موضوع مبارزه با قاچاق کتاب منتشر کردیم. گزارش این هفته خبری درباره مبارزه با قاچاق کتاب ندارد اما از نظر تعداد، گزارش جالب توجهی است چون پس از هفته‌ها، شمار خبرهایش از تعداد ۲۰ عبور کرده است.

گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته ۲۱ خبر دارد که ۵ عنوان آن‌ها بین‌المللی و خارجی هستند. این گزارش از نظر تعداد خبرهای خارجی هم قابل توجه و تامل است.

سخنان جوادی درباره بدهی ۱.۷ میلیاردی تابستانه کتاب

محسن جوادی معاون فرهنگی وزیرارشاد در مراسم رونمایی از پوستر هفته کتاب که این هفته برگزار شد، ابراز امیدواری کرد تا چند روز دیگر، در آستانه آغاز بیست و ششمین هفته کتاب، بدهی یک میلیاردو ۷۰۰ میلیونی ارشاد به کتابفروشان شرکت‌کننده در طرح تابستانه ۹۷ تسویه شود.

جوادی خبر برگزاری طرح پاییزه کتاب را هم اعلام کرد و گفت: سعی می کنیم برای اجرای این طرح هم دست کم به اندازه بودجه سال قبل بودجه تخصیص یابد.

اعتراض اهالی فرهنگ به ۲۰ سال بلاتکلیفی دستنوشته‌های نیما یوشیج

جمعی از شاعران و فعالان ادبی در نامه‌ای سرگشاده به غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خواستار تعیین تکلیف دست‌نوشته‌های نیما یوشیج شدند که بیش از ۲۰ سال در این مرکز قرار دارند و خواستار چاپ سریع‌تر این دست‌نوشته‌ها شدند.

حضور ایران در نمایشگاه کتاب وین

طبق یکی از اخبار حوزه نمایشگاهی، اعلام شد که ایران در نمایشگاه کتاب وین حضور خواهد داشت. به این ترتیب هجدهمین نمایشگاه کتاب وین از دیروز چهارشنبه ۱۶ آبان کار خود را با حضور ایران آغاز کرد و تا ۲۰ آبان در مرکز نمایشگاهی شهر وین برپاست.

۲۰۰ عنوان کتاب در زمینه‌های ادبیات داستانی، ادبیات پایداری، ایران‌شناسی، دین، کودک و نوجوان، هنر و آموزش زبان فارسی در غرفه ایران به نمایش گذاشته شده است.

رونمایی از مجموعه‌آثار حمید سبزواری

مراسم رونمایی از مجموعه آثار مرحوم حمید سبزواری پدر شعر انقلاب اسلامی یکشنبه‌شب این هفته، در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

برگزاری نشست مطبوعاتی عایشه کولین در تهران

نشست خبری عایشه کولین نویسنده ترکیه‌ای روز یکشنبه این هفته در مجتمع تجاری کوروش برگزار شد و این نویسنده با خبرنگاران ایرانی به گفتگو پرداخت.

برگزاری نشست خبری برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها در هفته کتاب

شست خبری اعلام برنامه‌های هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار پیش از ظهر دوشنبه ۱۴ آبان ماه با حضور مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌ها و هادی ناصری مدیر روابط عمومی‌این نهاد در ساختمان مرکزی نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور برگزار شد.

برگزاری مراسم بزرگداشت محمود زند مقدم

آیین بزرگداشت محمود زند مقدم به همراه رونمایی از مجموعه‌ ۷ جلدی «حکایت بلوچ» با حضور جمعی از اهالی قلم و اندیشه، روز دوشنبه این هفته در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد. این مراسم برای تجلیل از یک عمر تلاش و دستاوردهای محمود زند مقدم و کوشش او برای تهیه کتاب ۷ جلدی «حکایت بلوچ» برگزار شد.

خبر عیادت وزیر ارشاد از محمود زند مقدم در منزلش روز جمعه ۱۱ آبان منتشر شده بود.

انتشار فراخوان جشنواره کتاب کودک‌ونوجوان در پایتخت کتاب

یکی از خبرهای روز شنبه این هفته این بود که فراخوان نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان هم که آذرماه در کاشان، پایتخت کتاب ایران برگزار می‌شود، منتشر شد. این جشنواره از ۲۲ تا ۲۵ آذر، در دو بخش داوری آثار منتشره ترجمه و تالیفی با موضوع آب و مسابقه تالیف و تدوین کتاب برگزار خواهد شد.

آغاز ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در طرح پاییزه کتاب

ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در طرح پاییزه کتاب با شعار «حال خوش خواندن در پاییزه کتاب» روز سه‌شنبه این هفته آغاز شد. این طرح همزمان با هفته کتاب، از ٢٤ آبان در شهرستان‌ها و از ٢٦ آبان در تهران آغاز شده و تا ٤ آذر ادامه خواهد داشت.

آغاز داوری آثار جشنواره کتاب و رسانه

علیرضا بهرامی دبیر هفدهمین جشنواره کتاب و رسانه در خبری که این هفته منتشر شد، گفت: امسال ۵۳۵ اثر به جشنواره کتاب و رسانه ارسال و کار داوری آن‌ها آغاز شده است.

معرفی داوران دومین دوره­ جایزه­ ادبی احمد محمود

دبیرخانه دومین دوره جایزه ادبی احمد محمود روز شنبه ۱۲ آبان اسامی هیات داوران این رویداد را معرفی کرد. بنا بر توضیح مهدی یزدانی خرم، دبیر این جایزه، تمام رمان‌­ها و مجموعه­ داستان‌های منتشرشده در سال ۱۳۹۶ در یک نظرسنجی میان منتقدان و نویسندگان و کارشناسان ادبیات به داوری گذاشته شده و طیِ چند مرحله و با تحیلی آماری به ۱۰ نامزد خواهند رسید.

رونمایی کتابی درباره اندیشه سیاسی امام موسی صدر

مراسم رونمایی از کتاب «درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر» نوشته شریف لک‌زایی عصر سه‌شنبه ۱۵ آبان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا شریعتمداری، شریف لک‌زایی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن اختری و مهدی فیروزان در موسسه فرهنگی شهرکتاب برگزار شد.

رونمایی دیوان کامل جودی عنبرانی

مراسم رونمایی از دیوان اشعار آیینی جودی عنبرانی که به تازگی توسط انتشارات آستان قدس رضوی به چاپ رسیده، روز سه‌شنبه این هفته همزمان با فرارسیدن ایام شهادت امام رضا(ع) و روزهای پایانی ماه صفر، در شهر مشهد برگزار شد.

برگزاری نشست داستان‌خوانی نویسندگانی مشهدی

دیگر خبری که مربوط به ایام شهادت امام رضا(ع) و رویدادهای استانی این هفته می‌شد، برگزاری نشست داستان‌خوانی نویسندگان مشهدی بود. به این ترتیب، مراسم ویژه «عرض ارادت» با محوریت و هدف داستان‌ و متن‌خوانی نویسندگان مشهدی برای امام رضا (ع) همزمان با ایام پایانی ماه صفر و شهادت حضرت امام رضا (ع) در فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد.

رونمایی کتاب ساختمان مشروطه

کتاب «ساختمان مشروطه» نوشته مهرداد بهمنی و سارا کریمی روز شنبه این هفته، در پژوهشکده گیلان شناسی در رشت رونمایی شد. کتاب «ساختمان مشروطه» بازسازی ساختمان تاریخی مجلس شورای ملی را پس از آتش‌سوزی سال ۷۳ با بیانی مستند روایت می‌کند. بخش تاریخی کتاب مطالعه مفصلی از تاریخ عمارت برای خواننده تداعی کرده و می‌کوشد تا پیشینه و مراحل تکوین بنا را تا زمان مرمت در اختیار مخاطب قرار دهد.

راه‌اندازی دفتر انتشارات شهید کاظمی در لبنان

طبق یکی دیگر از اخبار این هفته، دفتر انتشارات شهید کاظمی برای چاپ انتشار ترجمه عربی کتاب‌های حوزه انقلاب و دفاع مقدس در شهر بیروت راه‌اندازی شد.

درگذشت رئیس انجمن کتابداران و آرشیوداران پرتغال

اولین خبر بین‌المللی این گزارش تا حدودی وجهه داخلی هم دارد. به موجب این خبر، خوزه مورا (Maria José Moura) رئیس انجمن کتابداران و آرشیوداران پرتغال درگذشت و اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با صدور پیامی درگذشتش را تسلیت گفت.

اهدای دست‌نوشته‌های موراکامی به دانشگاه وسدا

هاروکی موراکامی نویسنده مشهور ژاپنی روز یکشنبه این هفته اعلام کرد دست‌نوشته‌های آثارش را به دانشگاه وَسِدا اهدا می‌کند. او سال ۱۹۷۵ از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده است.

موراکامی در کنفرانسی خبری که برای این موضوع برگزار شد، گفت: این کار برای من خیلی مهم است و به همین دلیل فکر می‌کنم باید با وضوح درباره‌اش صحبت کنم. من فرزندی ندارم، و این برایم خیلی مهم است که این یادداشت‌ها و آرشیو شخصی گم نشود.

این نویسنده ۶۹ ساله طی ۳۷ سال گذشته، یکشنبه ۱۳ آبان برای اولین بار در یک کنفرانس خبری شرکت کرد.

معرفی برندگان جایزه فرماندار کل کانادا

طبق یکی از خبرهای روز یکشنبه، جایزه فرماندار کل کانادا با انتخاب برندگان خود، بهترین کتاب‌های سال ۲۰۱۸ این کشور را معرفی کرد. این جایزه با انتشار اسامی برندگان در دو فهرست هفت گانه، بهترین آثار ادبی این کشور را در دو زبان فرانسوی و انگلیسی برگزید.

معرفی برندگان جایزه ادبی فمینا

جایزه معتبر فمینا در فرانسه، این هفته برندگان ۲۰۱۸ خود را در ۳ بخش معرفی کرد و به یک نویسنده یک جایزه ویژه اهدا کرد. به این‌ترتیب، فیلیپ لانسون به عنوان برنده جایزه معتبر ادبی فمینا ۲۰۱۸ معرفی شد. این نویسنده و روزنامه‌نگار که از بازماندگان حمله به مجله شارلی ابدو در سال ۲۰۱۵ است در کتابش با عنوان «یک تکه» به توضیح آسیب‌هایی پرداخته که چه از نظر روحی و چه از نظر فیزیکی در آن حمله متحمل شد.

معرفی نویسنده برگزیده جایزه مدیسی

پی‌یر گویوتات روز سه‌شنبه با رمانی زندگینامه‌ای با عنوان «دیوانه» به عنوان برنده جایزه معتبر ادبی مدیسی فرانسه انتخاب شد. وی که روز پیش از این اتفاق، با همین رمان جایزه ویژه فمینا را برای مجموعه آثارش دریافت کرد، در این کتاب مسیر رسیدن به بزرگسالی خود را روایت کرده است.

«دیوانه» دربرگیرنده زندگی نویسنده در فاصله ۱۹ سالگی تا ۲۲ سالگی است و سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۲ را دربرمی‌گیرد. گویوتات که اکنون ۷۸ ساله است جایزه زبان فرانسه را نیز برای مجموع آثارش دریافت کرده است.

منبع: مهر

کد مطلب: ۲۷۱۴۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت