بازگشت ١١ هزار شیء تاریخی به ایران

بازگشت ١١ هزار شیء تاریخی به ایران

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بازگشت ۱۱هزار شی تاریخی مربوط به تخت جمشید به ایران خبر داد و گفت: با رأی دیوان عالی آمریکا این آثار ارزشمند تاریخی به کشور بازمی‌گردد.

علی‌اصغر مونسان در حاشیه افتتاحیه دهمین نمایشگاه گردشگری شیراز با اعلام این خبر گفت: خوشحالیم که این خبر خوب را به ملت ایران و دوستداران میراث فرهنگی بدهیم که قرار است ۱۱ هزار شی تاریخی که لوح گلی مربوط به باروی تخت جمشید است با رأی دیوان عالی آمریکا به کشور بازمی‌گردد.

وی افزود:‌ این الواح حدود ۸۰ سال پیش به صورت امانی و برای انجام کارهای پژوهشی از کشور خارج شد اما تا کنون بازنگشته بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: با پیگیری‌های مستمر میراث فرهنگی با دانشگاه شیکاگو قرار است در مرحله اول ۱۷۸۴ شی بسته‌بندی و به ایران ارسال شود.

وی با بیان اینکه این اشیاء به تازگی مجوز افک را دریافت کرده‌اند، گفت: کار بسته‌بندی به تقریباً به پایان رسیده اما در مرحله بیمه شدن اشیاء با مشکل مواجه شده‌ایم چرا که آنها می‌گویند به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند فعلاً به تهران ارسال داشته باشند ما هم گفته‌ایم که باید در تهران تحویل دهند وگرنه مجبور هستیم اشیاء‌را در لاهه از آنها تحویل بگیریم.

مونسان افزود: بحث اینکه تحویل در کجا انجام می‌شود به زودی تعیین و تکلیف خواهد شد اما آنها بهانه‌شان این است که به دلیل زیاد بودن اشیاء مدت‌زمان بسته‌بندی طول می‌کشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگى در باره حریم ارگ کریمخان که با هتل آسمان مخدوش شده است، اظهارکرد: با توجه به اینکه این بنا هتل است و مجوز داشته تلاش مى‌کنیم که با مذاکره حل شود، اگر کاربرى بنا شخصى بود جدى تر برخورد مى‌کردیم

مونسان درباره عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه بیان کرد: تغییرى در عوارض خروج در لایحه وجود ندارد و ارز مسافرتى نیز در لایحه دیده نشده است.

وی در ارتباط با دیپورت برخى گردشگران ایرانى در گرجستان، گفت: نباید واکنش احساسى ناگهانى داشته باشیم. ما به همتاى خود در گرجستان هشدار داده ایم اما روابط ما با این کشور دوستانه است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: جایگاه گردشگر ایرانى مهم است اگر این رفتار ادامه بدهند روابط گردشگرى را قطع خواهیم کرد اما تاکید داریم که حل شود.

منبع: ‌‌فارس

کد مطلب: ۲۹۵۱۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت