سلمان هراتی درباره احمد شاملو و فروغ فرخزاد چه می‌گفت؟

سلمان هراتی درباره احمد شاملو و فروغ فرخزاد چه می‌گفت؟

مصطفی علی‌پور در جمع شاعرن اردوی شعر جوان انقلاب اسلامی درباره دیدگاه‌های سلمان هراتی درباره شعر و نقد رضا براهنی، احمد شاملو و فروغ فرخزاد سخن گفت.

کلاس سوم از اردوی بانوان شاعر عضو دورۀ هفتم آفتابگردان­ها، با حضور مصطفی علی‌پور و با عنوانِ «شعر و زندگی سلمان هراتی» برگزار شد. علی‌پور در ابتدا از سلمان هراتی به عنوان نخستین معلم خود نام برد و گفت: او اولین شاعری بود که دربارۀ شعر من حرف زد و اولین کسی بود که شعرم را به قیصر امین­‌پور معرفی کرد تا آن را در مجلۀ سروش چاپ کنند. همچنین او نخستین کسی بود که مرا مجبور به یادگیری نقد ادبی کرد.

او ادامه داد: سلمان کتاب طلا در مس از رضا براهنی را به من داد که یکی از بهترین کتاب‌ها در حوزۀ نقد نظری است. او بسیاری از شیوه‌های نقد را از براهنی به عاریه گرفته بود.

این شاعر افزود: در آن زمان من بسیار تحت تاثیر کاستی با صدای فریدون فرخزاد بودم که شعرهای فروغ را می­خواند. هراتی تا این موضوع را فهمید، مرا سرزنش کرد و کاست شعرهای فروغ را با صدای خود این شاعر به من داد و بعدها کاست ساعت پنج عصر شاملو را نیز که بسیار دوستش می‌داشت به من پیشنهاد کرد. از نظر او شاملو کسی بود که این هنر را داشت که شعر را به شعر، ترجمه ‌کند.

از نظر علی‌پور، هراتی یکی از بزرگترین شاعران ایران بود که مرگ در بدترین زمان به سراغش آمد: اگر سلمان هنوز زنده بود از بزرگترین شاعران زمان حال می­شد. او شاعری مذهبی و متدین بود ولی با این حال من را به خواندن شعر شاملو توصیه می­کرد و برایش بسیار مهم بود که تجربه شعر شاملو را جدی بگیرم.

منبع: فارس

منبع: خبر آنلاین

کد مطلب: ۳۶۲۳۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت