پروژه «شوکیس» تئاتر فجر افتتاح شد/ فرصتی برای تعامل فرهنگی

پروژه «شوکیس» تئاتر فجر افتتاح شد/ فرصتی برای تعامل فرهنگی

نخستین پیشخوان ملی هنرهای اجرایی با عنوان «شوکیس» صبح امروز پنجشنبه ۲۵ بهمن در کاخ گلستان برگزار شد.

مراسم افتتاحیه بخش «شوکیس» سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر صبح امروز پنجشنبه ۲۵ بهمن با حضور سعید اسعدی دبیر بخش بین الملل جشنواره، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، امین عظیمی مدیر اجرایی بخش «شوکیس»، حمید نیلی مدیر انجمن هنرهای نمایشی، تعدادی از مدیران بخش های مختلف جشنواره و با حضور مهمانان خارجی و مدیران کمپانی های تئاتری در کاخ گلستان برگزار شد.

سعید اسدی مدیر بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر در ابتدا به معرفی اجمالی از «شوکیس» پرداخت و به مهمانان خارجی حاضر در سالن خوش آمد گفت.

وی در بخشی از صحبت هایش خطاب به مهمانان خارجی حاضر در نشست درباره برنامه های «شوکیس» در این چند روز توضیح داد و عنوان کرد: «شوکیس» پلتفورمی است که هدفش معرفی قابلیت های تئاتر ایران است و قرار است در ۲ بخش تئاتر ایران به شما معرفی شود. بخش اول تئاترهایی است که در بخش اصلی اجرا می شود و بخش بعدی آثاری هستند که در بخش به علاوه فجر حضور دارند و خارج از بخش اصلی به صحنه می روند اما آنچه در جشنواره فجر ارایه می شود تصویری از تئاتر ایران است و نمایش های برگزیده سال در بخش خصوصی و دولتی در جشنواره حضور دارند.

وی اظهار کرد: در این بخش ما تئاتر ایران و ویژگی های فرهنگی و هنری کشورمان را به شما معرفی می کنیم و ملاقات هایی با هنرمندان مختلف و همچنین نسل جدید تئاتر برای شما درنظر گرفته شده است تا به واسطه این برنامه بتوانیم فرصت هایی را برای تئاتر ایران شکل دهیم.

در ادامه بهروز محمودی بختیاری به زبان انگلیسی درباره تاریخ تئاتر ایران، تعزیه، شکل گیری نمایش های ایرانی مثل سیاه بازی و تخت حوضی و آغاز نمایشنامه نویسی و همچنین تئاتر معاصر در ایران توضیحاتی را برای مهمانان ارایه کرد.

شهرام کرمی نیز ضمن خوش آمد به مهمانان درباره وضعیت تئاتر ایران بیان کرد: جشنواره تئاتر فجر که شاهد سی و هفتمین دوره اش هستیم اصلی ترین جشنواره تئاتری است. ما ۸۲ جشنواره تئاتری داریم که از این میان ۱۱ جشنواره بین المللی برگزار می شود. هر شب در تهران بیش از ۱۵۰ اجرای تئاتری داریم و بیش از ۷۰ سالن نمایشی هرشب میزبان علاقه مندان هستند. همچنین در استان های مختلف ایران تئاتر فعال است و مشهد، تبریز و شیرازی شهرهایی هستند که بیشترین اجرا را بعد از تهران دارند.

وی افزود: ما برای استقلال کشورمان خیلی ارزش قایل هستیم و با اکثر کشورهای دنیا تعامل داریم و به عنوان یک کشور فرهنگ دوست علاقه مند به تعاملات فرهنگی و هنری و گفتگو و ارتباط با کشورهای دیگر هستیم. ما با هیچ کشوری دشمنی نداریم و خواهان دوستی با مردم همه کشورها هستیم. ممکن است با دولت یک کشور که قصد زیر سوال بردن استقلال ما را دارند، مشکل داشته باشیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت هایش بیان کرد: ممکن است تصور شما نسبت به ایران متفاوت باشد اما مطمئنم با یک دید باز و تصور جدید کشور ما را ترک خواهید کرد. این بخش برای معرفی استعدادها و نبوغ هنرمندان ما شکل گرفته و من از شما خواهش می کنم که فقط به تئاتر ما توجه نکنید و فرهنگ و رفتارهای مردم ایران را هم مد نظر قرار دهید. در پایان جلسه و بعد از گرفتن عکس یادگاری، مهمانان از بخش های مختلف کاخ گلستان بازدید کردند.

منبع: ‌مهر

منبع: مهر

کد مطلب: ۳۶۸۱۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت