بازسازی خاطرات فراموش شده/ با «بی‌صدایی» به ۵۰ سال بعد بروید

بازسازی خاطرات فراموش شده/ با «بی‌صدایی» به ۵۰ سال بعد بروید

آزاده شاهمیری کارگردان نمایش «بی‌صدایی» با اشاره به اجرای این نمایش در فستیوال‌های مختلف خارجی درباره ویژگی‌های نمایش و بازخورد مخاطبان بعد از دیدن کار سخن گفت.

به گزارش سرنا به نقل از مهر، آزاده شاهمیری طراح و کارگردان و یکی از نویسندگان نمایش «بی صدایی» که به تازگی اجرای خود را در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده است در این باره به خبرنگار مهر گفت: این اثر نمایشی که از ۲۱ فروردین‌ماه در تالار سایه به صحنه رفته است فضاسازی مینیمال دارد و در اجرا تلاش کرده‌ایم در استفاده از المان‌های بصری و طراحی صحنه و لباس و میزانسن فضای ساده ای را به مخاطب ارایه دهیم.

وی درباره شکل‌گیری این نمایش توضیح داد: من به همراه سهیل امیرشریفی متن نمایشنامه را به نگارش درآوردیم و از همان ابتدا نیز قرار بر اجرای یک اثر ساده با حضور ۲ بازیگر در کار بود. این نمایش به سفارش فستیوال هنر بروکسل تولید شد. به این ترتیب که من یک لکچر پرفورمنس با نام «دمشق» را در جشنواره مونولیو اجرا کردم و از آنجا به جشنواره زوریخ دعوت شدم بعد از اجرا در این رویداد از طرف فستیوال هنر بروکسل پیشنهاد اجرای یک اثر نمایشی جدید به من داده شد.

این کارگردان درباره ویژگی‌های نمایش بیان کرد: «بی صدایی» ۲ کاراکتر با نام‌های نوا و یلدا دارد که مادر و دختر هستند. اتفاقات نمایش در ۵۰ سال آینده می‌گذرد و در طول اجرا دختر سعی دارد گذشته‌ای را به یاد مادرش بیاورد. او سعی می‌کند خاطراتی را بازسازی کند و بفهمد که اصولاً امر واقع چیست و چه وقایعی واقعاً رخ داده و چه اتفاقاتی برساخته ذهن هستند. نمایش در طول ۵۵ دقیقه زمان حال کاراکترها که ۵۰ سال بعد است و زمان گذشته آنها را که در واقع زمان حال ما به حساب می‌آید، به تصویر می‌کشد.

وی افزود: بخش مهمی از اجرا به ویدئو اختصاص دارد البته ویدئو نه به مفهوم ویدئو آرت بلکه به معنی نمایش تصاویری در خدمت و همراه اجرا که توسط سهیل امیرشریفی ساخته شده است. این فیلم‌ها فضای شبه مستندی دارد و ما تمرین‌ها را با همراهی ویدئوها جلو می‌بردیم.

شاهمیری درباره اجراهای دیگر این نمایش در خارج از کشور عنوان کرد: این نمایش اردیبهشت ۹۶ در فستیوال هنر بروکسل اجرا شد و بعد به بخش اصلی فستیوال ادینبرو راه یافت که در مرداد ۹۶ برگزار شد. سپس نمایش در فستیوال تئاتر اشپکتکل زوریخ اجرا و سپس برای اجرا در جشنواره کرالا هند نیز دعوت شد. همچنین این نمایش در فروردین ۹۷ در شهر زوریخ نیز اجرا شد و پس از آن بود که تلاش کردم نمایش در ایران هم اجرا داشته باشد که خوشبختانه این اتفاق میسر شد و نمایش برای اجرا در فروردین ۹۸ در تئاتر شهر مجوز گرفت. «بی‌صدایی» قرار است هفته اول خرداد ماه نیز در فستیوال تئاتر فست‌وُخن وین اجرا داشته باشد.

وی در پایان صحبت‌هایش درباره بازخوردهایی که در اجراهای خارج از کشور از مخاطبان گرفته است، گفت: در اجراهای خارج از کشور ما بازخوردهای خیلی خوبی از مخاطبان دریافت کردیم. از آنجا که ما بیشتر در فستیوال‌ها اجرا داشتیم مخاطبان این رویدادها می‌دانند که قرار است به دیدن چه نوع آثاری بنشینند بنابراین موضع‌گیری منفی ندارند اما نمایش با وجود متن محور بودن از جانب مخاطبان خارجی درک شد و بعد از اجرا درباره کار با ما صحبت می‌کردند.

شادی کرم رودی، آزاده شاهمیری بازیگران نمایش «بی صدایی» هستند که تا ۳۰ فروردین ماه هر شب ساعت ۲۰ در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: در بهار ۱۴۴۱ نوا در گفتگو با مادرش گذشته‌ای را که درست به خاطر نمی‌آید، از طریق تصاویر باقی مانده بازسازی می‌کند.

منبع: مهر

کد مطلب: ۴۲۷۰۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت