نشست خبری جشنواره بین‌المللی وارش

نشست خبری جشنواره بین‌المللی وارش

نشست رسانه ای نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش با حضور مهدی قربانپور دبیر جشنواره، حامد بارئی طبری مدیر هنری جشنواره، مرتضی رنجبران مدیر روابط عمومی، سید رضا صائمی مدیر نشست ها و کارگاه ها و اهالی رسانه و خبرنگاران آغاز شد.

به گزارش سرنا، در این نشست از پوستر بخش های مختلف جشنواره و تیزر آن رونمایی می شود و دبیر جشنواره درباره جزئیات، روند برگزاری و ویژگی های آن توضیحاتی را ارائه می کند.

نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش 9 تا 13 اردیبهشت ماه در استان مازندران برگزار می شود. این رویداد بر فرهنگ عامه و سنت های رفتاری، گفتاری و زیستی تاکید دارد و جنگل های هیرکانی به عنوان یکی از محورهای آن مطرح است.

در ابتدای این جلسه مرتضی رنجبران مدیر روابط عمومی جشنواره با ابراز تاسف از سیل های اخیر و آسیب های مالی و جانی به هموطنان به خبرنگاران و اهالی رسانه خوشامد گفت.

مهدی قربانپور دبیر جشنواره نیز ضمن قدردانی از اهالی رسانه طی 6 ماهه گذشته بابت همراهی با این رویداد سینمایی عنوان کرد: جشنواره بین المللی فیلم وارش بعد از وقفه ای 4 ساله نهمین دوره خود را در استان مازندران برگزار می کند.

وی افزود: با توجه به سیل های اخیر سعی کردیم با راه اندازی یک کمپین رسانه ای به حل معضلات کمک کنیم. هزینه ها را کاهش داده ایم و این اتفاق سختی بود. زیرا روزهای دشواری را برای احیای دوباره جشنواره بعد از وقفه چند ساله آن پشت سر گذاشتیم. بنابراین اولین گام آماده سازی زیرساخت های جشنواره بود. باید پورتال جشنواره آماده می شد، اطلاع رسانی صورت می گرفت، مکان برگزاری که از سال 83 مجتمع سینمایی تخصصی در مازندران بود، دست خوش آسیب هایی شده بود و امسال عملیات عمرانی ویژه ای برای بهره برداری دوباره از آن صورت گرفت.

دبیر نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش به عناوین کارگاه های جشنواره اشاره کرد و گفت: کارگاه های اندیشه و اجرا در فیلم مردم نگاری با تدریس همایون امامی، تکنیک های توزیع فیلم مستند در جشنواره ها با حضور احد محبی و محمد رضا فرطوسی، تولید فیلم مستند مردم شناسی با حضور فرهاد ورهرام، آغاز و پایان در فیلم مستند با حضور مهرداد اسکویی، امر ذهنی و امر واقع در مستند با حضور فرشاد فدائیان، ساز و کارهای تامین سرمایه جمعی برای تولید یک فیلم با حضور زینب تبریزی و شیما صابری، زیبایی شناسی جغرافیا و لوکیشن در تولید فیلم با حضور پرویز جاهد

جامعه شناسی فیلم عامه پسند با حضور جواد طوسی و خسرو دهقان از جمله موضوعاتی هستند که در این جشنواره به آن ها پرداخته می شود.

همچنین نشست های بین المللی نیز با حضور هنرمندان شناخته شده و مطرح خارجی برگزار می شود که می توان به نشست موسیقی و سینما با حضور آنتون لابچنکو(موسیقیدان برجسته روسی) و روند همکاری شرکت های تولید فیلم با فیلم سازان با حضور میلیاشا ایتوگانوا(مدیر اجرایی جشنواره بین الملی فیلم کازان) و تجربیان یک فیلمساز حرفه ای با حضور سرگنی دووروتسوی اشاره کرد.

قربانپور با بیان این که برگشتن به سال های اوج جشنواره به تلاش جمعی نیاز دارد، ادامه داد: می خواستیم جدا از این که دولت سرمایه گذار اصلی جشنواره است، از پتانسیل های فردی و توان جمعی بهره بگیریم. سیاست های جشنواره در نهمین دوره، بر فرهنگ عامه، سنت های زیستی، رفتاری و گفتاری تاکید دارد. فیلم های راه یافته به جشنواره با همین محور حضور دارند.

وی با اشاره به آمار فیلم های رسیده به دبیرخانه عنوان کرد: مجموع 3341 اثر که شامل 1672 اثر داخلی و 1669 اثر خارجی از آثار کشورهای حوزه دریای کاسپین بوده است. بخش دیگری به دلیل حضور آقای ایوبی در شورای سیاستگذاری جشنواره با همکاری کمیسیون ملی یونسکو اتفاق افتاده است و آن بخش ویژه جنگل های هیرکانی است که با توجه به سیل های اخیر ضرورت بیشتری یافته است.

دبیر جشنواره با اشاره به توجه این رویداد به جوان گرایی بیان کرد: این دوره از جشنواره توانسته توجه 53 فیلمساز دهه هشتاد و همچنین116 فیلمساز دهه70 را به خود جلب کند.

وی با اشاره به بخش های مختلف جشنواره بیان کرد: در بخش رئیس فستیوال جشنواره باکو مهمان ما هستند و 10 فیلم در بخش مرور فیلم های کشور آذربایجان مورد توجه است. همچنین استان گیلان به عناون استان مهمان جشنواره ما را همراهی می کنند و جزئیات نمایش فیلم ها و نشست ها در این استان متعاقبا اطلاع رسانی می شود. به بخش بین الملل توجه ویژه ای شده است وفیلم هایی که از سال 2015 به بعد تولید شده اند در حوزه میراث مشترک از کشورهای روسیه، اذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و ایران که کشورهای حوزه دریای خزر هستند در جشنواره نمایش داده می شوند. فیلم های «تکلیف: روز انجام وظیفه(takleef the day of duty)»، «لوتوس(lotus)»، «افسانه کرم هفتواد(the myth of Haftvad worm)» و «شگفتی الهام بخش(the legendary mystical)» از ایران در این بخش شرکت دارند.

قربانپور با تاکید بر اهمیت ارتباط بین منطقه ای در جشنواره عنوان کرد: این تعاملات در بخش بین المللی و منطقه ای با حضور مهمانان مطرح و خوب دنبال می شود. در بخش مسابقه ترنه وا فیلم هایی که در جغرافیای مازندران ساخته شده است، شرکت دارند. این فیلم ها هم از فیلمسازان مازندرانی و هم فیلمسازان سایر استان ها مجموع 24 اثر از فیلم های جشنواره را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به نشان های سازمان ها و نهادهای صنفی بیان کرد: نشان استاد داوود رشیدی همزمان با نامگذاری یکی از سالن ها به نام ایشان، نشان عالی انجمن کارگردانان سینمای مستند، نشان ایسفا، نشان بهار نارنج توسط شهرداری بابل که برگزار کننده جشنواره است به بهترین فیلم از نگاه آن ها اهدا می شود.

دبیر جشنواره همچنین به سازمان های مشارکت کننده در جشنواره اشاره کرد. بدین ترتیب سازمان امور سینمایی وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی .استانداری مازندران ،موسسه فرهنگی اکو،کمیسیون ملی یونسکو در ایران،انجمن صنفی کارگردانان مستند ،انجمن فیلم کوتاه ایران،موسسه فرهنگی آونگ،موسسه هنرهای تجسمی ،انجمن منتقدان سینمای ایران،مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی،هنر و تجربه ،هواپیمایی وارش،خانه صلح ، جمعیت شهر سالم ،فرمانداری ،شورای شهر و شهرداری بابل مراکزی هستند که درکنار جشنواره خواهند بود.

کد مطلب: ۴۲۸۹۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت