از افشاگری رضا میرکریمی از مخالفت دولت فلسطین با حضور فیلمسازانش در ایران تا کنایه وی به علاقه مردم به کمدی‌های سرشار از شوخی جنسی/نشست خبری جشنواره جهانی فیلم فجر

از افشاگری رضا میرکریمی از مخالفت دولت فلسطین با حضور فیلمسازانش در ایران تا کنایه وی به علاقه مردم به کمدی‌های سرشار از شوخی جنسی/نشست خبری جشنواره جهانی فیلم فجر

نشست خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با سخنان رضا میرکریمی دبیر جشنواره و با ابراز همدردی با هموطنان سیل زده آغاز شد.

به گزارش سرنا رضا میرکریمی در ابتدای نشست گفت: همه ما با مردم آسیب دیده از سیل همدردیم و دلمان پیش آن هاست. ضمن این که همه عواید حاصل از بلیت فروشی و فروش محصولات فرهنگی در جشنواره به سیل زدگان اختصاص یافته است.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر خاطرنشان کرد: نمی توانیم سیل را لزوما یک بلا بدانیم زیرا دست کم کشور تشنه ما سیراب شده است.

دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: باید از اتفاقی که طی آن تلاش شد تا مهمانان ما که یکسال با آن ها مکاتبه شده بود به جشنواره نیایند، خوشبختانه بی نتیجه ماند. علیرغم این که امسال در تامین اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکل داشت، بخش عمده ای از بودجه توسط مجموعه ای از حامیان تامین شد تا جشنواره برگزار شود. خوشبختانه آقای انتظامی رئیس سازمان سینمایی اعتقاد جدی به تاثیر جشنواره جهانی فجر بر سینما و سایر حوزه ها دارند و پیش از مسئولیت شان در سازمان سینمایی نیز بر این اعتقاد بودند.

رضا میرکریمی افزود: امسال با کمک شهرداری تهران و منطقه 6، 11 و 12 سعی کردیم که فضای عمومی شهری را برای نشاط جمعی و آشنایی مردم با سینما ایجاد کنیم در همین راستا در گذر برادران مظفر در کنار خیابان فلسطین چند شب برنامه خواهیم داشت.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: جشنواره سال گذشته با بودجه 8 میلیارد و 200 میلیون تومان برگزار شد اما با توجه به افزایش نرخ دلار که می توانست ما را بسیار متاثر کند سعی کردیم با تمهیداتی، رشد چندانی در بودجه نداشته باشیم و از 10 درصد فراتر نرفتیم. البته مجبور شدیم بخشی از هزینه ها را با حذف بخش هایی از جشنواره کم کنیم.

دبیر جشنواره افزود: امسال با جشنواره پر باری رو به رو هستیم و بیش از 250 مهمان از 58 کشور جهان که همگی افراد کارشناس و نه توریست هستند به ایران می آیند که این نوعی قدرت نمایی در برابر آن هایی است که سعی دارند کشور ما را ناامن جلوه دهند. 28 مهمان از 21 کشور در بخش دارالفنون شرکت دارند، البته این تعداد نسبت به دوره قبل کاهش یافته است، 32 نفر هم در این بخش از استان ها در جشنواره خواهند داشت.

وی افزود: ایده ما در این بخش سرمایه گذاری بر استعدادهای سینما در آینده است. فیلمی از کارگردان لیتوانیایی امسال در جشنواره نمایش داده می شود که سه سال گذشته عضو دارالفنون بود و در تالین اعلام کرد در سینمای ایران آموزش دیده است. همچنین سینماگران بسیاری از ایران که سال های گذشته جایزه هایی را هم به خود اختصاص داده اند، پیش از این در دارالفنون جشنواره جهانی فجر آموزش دیده اند.

میرکریمی خبر داد: بیش از 20 ورکشاپ و مسترکلاس در دارالفنون برگزار می شود.

میرکریمی اعلام کرد: امسال حدود 2000 فیلم در جشنواره ثبت نام کردند.

وی خبر داد: 163 فیلم از 64 کشور جهان در بخش های مختلف نمایش داده می شود. 9 فیلم کوتاه و 14 فیلم بلند اینترپریمیر هستند. 41 فیلم بلند و 7 فیلم کوتاه برای اولین بار در آسیا نمایش داده می شوند.

در جشنواره امسال در بخش فیلم‌های مرمت شده نگاهی به فیلم‌های دهه شصت خواهیم داشت.از جمله فیلم دونده که اولین فیلم ایرانی که به جشنواره خارج از کشور، راه یافت ‌و نیز فیلم دیده‌بان که اولین فیلم در حوزه دفاع مقدس بود که به جشنواره‌های متعدد خارجی راه یافت. جاده های سرد، طلسم و پرده آخر دیگر فیلم های این بخش هستند.

وی درباره بزرگداشت ها نیز بیان کرد: امسال از گرافیست و انیماتور برجسته علی اکبر صادقی در جشنواره تجلیل خواهیم کرد. 6 فیلم از ایشان که تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است در جشنواره نمایش داده خواهد شد.

میرکریمی با بیان این که هشتاد نفر از مهمانان جشنواره مربوط به بخش بازار هستند، تصریح کرد: در میان این هشتاد نفر 46 خریدار از 22 کشور حضور دارند. بازار فیلم از 29 فروردین تا سه اردیبهشت برگزار می شود. اصول بازاریابی محتوای دیجیتال و استانداردهای جهانی برای تجارت جهانی فیلم در این جشنواره آموزش داده می شود.

وی افزود: در کنار برگزاری بازار حرکت منسجم خوبی آغاز شده که نمایش های بازار است و مقداری نظم بیشتری گرفته است. 52 فیلم ایرانی در این بخش نمایش داده می شوند. در بخش ویدیو لایبرری که چند سال است به عنوان بانک اطلاعاتی خوب از آن استفاده می کنیم فیلم های خوبی را در اختیار مدیران فستیوال ها قرار می دهیم.

وی افزود: در همکاری با فیلمخانه ملی ایران بخش فیلم های مرمت شده طی سال های گذشته با استقبال زیادی رو به رو شده است و در این دوره نیز ادامه خواهد یافت. به مناسبت 40 سالگی انقلاب اسلامی به فیلم های دهه 60 توجه ویژه شده است. فیلم هایی که هر یک در دوره خود اتفاقی ویژه را رقم زده اند. برای مثال فیلم «دونده» که تصویری از آن بر پوستر نیز نقش بسته از آن جمله است. جاده های سرد، طلسم، پرده آخر،دیده بان دیگر فیلم های این بخش هستند.

میرکریمی با بیان این که امسال مجموعه ای درجه یک از آرشیو فیلم دریافت کرده اند، گفت: تعدادی فیلم در جشنواره نمایش داده خواهد شد که منتقدان و طرفداران سینما با آن ها خاطرات درجه یکی دارند و من مطمئنم که سالن های شلوغی را برای آن ها خواهیم داشت. همچنین امسال بار دیگر از استادان درجه یک دعوت کرده ایم تا در کنار ما حضور داشته باشند.

وی افزود: بخش اصلی سینمای سعادت یا مسابقه بین الملل را با 15 فیلم داریم که از ایران فیلم مصائب شیرین، زغال و جهان با من برقص حضور دارند.

در همین بخش فیلم های کوتاه ایرانی سرسام، یکدیگر و توقف با فیلم های سایر کشورها رقابت می کنند.

میرکریمی: ‌دو سال پیش فیلم‌هایی در ژانر وحشت نمایش داده شد، ‌که مردم بل تماشای‌شان خیلی نترسیدند؛ ‌سال گذشته با عنوان فانوس خیال این بخش را داشتیم که ژانرهای مختلف در آن نمایش داده شد.

امسال فیلم‌های کمدی خاص را داریم، که لزوما همه‌شان آرتیستیک نیستند؛ ‌البته شامل کمدی موقعیت می‌شوند، ‌ولی امیدواریم مردم به این کمدی‌ها بخندند.

چراکه این روزها مردم فقط به نوع خاصی از کمدی رایج در کشور فقط می‌خندند.

میرکریمی با اشاره به اینکه نگاه به سینمای جهان امسال با سینمای آلمان و چین در جشنواره پی گرفته می شود.، توضیح داد: برای آشنایی با نسل جدید فیلمسازان آلمانی این بخش در نظر گرفته شده که فیلم های مفرحی در این بخش با ارزش های سینمایی بالا و قصه های مخاطب پسند حضور دارند.

وی اضافه کرد: به نظرم این بخش پنجره جدیدی به سینمای آلمان برای پیوند با خاطرات قبلی مان از این سینماست. همچنین نگاه به سینمای چین که با بازار بزرگ مخاطب سینمایی باید یکی از مقصدهای سینمای ما در آینده ای نزدیک باشد در این دوره از جشنواره گنجانده شده است. این کشور پر قدرت سینمایی به دلیل برخورداری از بزرگترین بازارها و استودیوها رگه هایی از سینمای ایران و اشتراکات را با ما دارد.

وی افزود: فیلم های «سیم ششم»، «ملاقات خصوصی» و «قربانی» هم در بخش فیلم های کوتاه آسیایی شرکت دارند.

در ادامه این نشست کیوان کثیریان درباره مراسم افتتاحیه توضیح داد: فردا 28 فروردین ماه جشنواره با نمایش فیلم «دیده بان» آغاز می شود. پیش از نمایش فیلم مراسمی کوتاه در سالن یک سینما فلسطین برگزار می شود.

میرکریمی هم با اشاره به بخش «زیتون های شکسته» که سال های گذشته در جشنواره وجود داشت، گفت: این بخش به بحران های منطقه از جمله سوریه و یمن می پردازد که امسال اسمش را به «شاخه های زیتون» تغییر دادیم. کسانی که فهم بیشتری نسبت به زندگی مسلمانان دنیا داشته باشند می توانند در این بخش شاهد فیلم هایی جالب از کشورهای چین، یمن و سوریه باشند. همچنین بخش «مستند زیر ذره بین» هم که پرطرفدار است امسال یکی از بخش های قوی جشنواره است. تعداد فیلم های خارجی را در این بخش افزایش دادیم و برخی برای اولین بار نمایش داده می شوند.

میرکریمی خبر داد: در بخش «نمایش ویژه» نیز بهترین فیلم های معرفی شده از 10 کشور به اسکار را داریم. این بخش برای مطالعه تطبیقی و سلیقه کشورها برای معرفی بهترین فیلم شان به اسکار این مجموعه دیدنی و جذابی خواهد بود و شامل فیلم های خوبی می شود.

میرکریمی گفت: ملاک های متنوعی برای انتخاب داوران داشتیم که حضور چهره های مطرح از ایران و جهان و کسب افتخار از جشنواره های خارجی و داخلی از جمله این معیارها بود. ضمن این که می خواستیم از دور تسلسل اسامی تکراری خارج شویم.

اسامی داوران سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

داوران بخش سینمای سعادت (مسابقه بین‌الملل): نوید محمدزاده از ایران، نرگس آبیار از ایران، وانگ شیائوشوایی از چین، مایک فان دیم از هلند، مظفر اوزدمیر از ترکیه، لابینا میتوسکا از مقدونیه، پیتر فلایشمان از آلمان

داوران بخش جلوه گاه شرق (پانورامای سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی): خسرو معصومی از ایران، رهاب ایوب از سوریه، روسودان گلورژیدزه از گرجستان

داوران بخش فیلم‌های اول:بهروز شعیبی از ایران، عمار هادی العرادی از عراق، غسان سلهب از لبنان

داوران بخش نت پک: سید غلامرضا موسوی از ایران، اعجاز گل از پاکستان، لاتیکا پادگائونکار از هند

داوران جایزه بین‌الادیان: دکتر سید محمدحسین نواب از ایران، داگلاس فالسون از ایرلند جنوبی، اینیس گیل از پرتغال

داوران بخش جایزه منتقدان بین‌الملل:

روبرت صافاریان از ایران، باربارا لوری از آلمان، دکتر سعداله رحی ماف از تاجیکستان

مهمانان ویژه سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر:

پل جوزف شریدر کارگردان، فیلمنامه‌نویس و منتقد آمریکایی

دیمیتری آلیپ مدیر فروش بخش بین‌الملل جشنواره کوران سه بُعدی

جولی برتوچلی مستندساز و برنده جایزه ویژه هفته فیلم منتقدان در جشنواره کن

لوکا بیگاتزی فیلمبردار مطرح ایتالیایی

رزا بوش تهیه‌کننده مستند مشهور «باشگاه اجتماعی بوئناویستا

زیلکه بوئر طراح صحنه فیلم‌های مطرح سینمای آلمان

تیاگو دو لوکا دانشیار مطالعات فیلم و تلویزیون در دانشگاه وارویک

ماریکه دِوالک دانشیار مطالعات رسانه و مدیر «برنامه هنرها و جامعه» در دانشگاه اوترخت هلند

جان هیل استاد دپارتمان هنرهای رسانه در رویال هالووی دانشگاه لندن

رضا اویلوم استاد دانشگاه از کشور ترکیه

آندرئا پالائورو کارگردان فیلم تحسین‌شده «هانا»

آدینا پینتیلی کارگردان رومانیایی

کیم سویونگ عضو هیات موسس و بنیانگذار چندین جشنواره سینمایی در کره جنوبی

هانس یورگ وایسبریخ یکی از تدوینگران شاخص بین‌المللی

لیو ژوان تهیه‌کننده، کارگردان و مدیرعامل شرکت دونگچان فیلمز

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: معتقدیم کسی که قرار است به ما فیلم بدهد باید جشنواره را محلی برای معرفی اثر خود بداند و متوجه باشد با چه جشنواره ای طرف است پس اگر دائم آیین نامه را تغییر دهیم این اتفاق نمی افتد.

وی افزود: بخش آسیا دو جایزه دارد؛ یک جایزه فیلم اول که از سال گذشته اضافه شده است. هیاتی سه نفره از میان مجموع فیلم ها آثار را داوری خواهند کرد. بنیاد نت پک که از توسعه سینمای آسیا حمایت می کند هم امسال جایزه ای اهدا خواهد کرد.

میرکریمی همچنین گفت: امسال هم مانند سال گذشته جایزه بین الادیان را خواهیم داشت و همچنین جایزه محمد امین که چهارمین سال است که اهدا می شود. یک جایزه ای که امسال به جشنواره به صورت آزمایشی اضافه شده است، جایزه منتقدین جهانی است. اگر این جایزه در جشنواره امسال مورد استقبال قرار بگیرد از سال آینده به صورت ثابت حضور خواهد داشت.

تشکر ویژه رضا میرکریمی از رسانه‌ها و خبرنگاران

ظرفیت صندلی‌های هر جشنواره‌ای در هر جای جهان محدود است؛ ‌برای انتشار اخبار رویدادهای این جشنواره، ‌و رساندن آن به گوش عموم مردم، ‌رسانه‌ها سنگ‌تمام گذاشتند؛ از آن‌ها صمیمانه سپاسگزارم.

بخش دوم نشست رسانه ای به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.

سوال اول: آیا بخش ویژه ای برای نمایش عکس های قدیمی از سینما مثل سال های گذشته در نظر گرفته شده است؟

میرکریمی: امسال به دلیل محدودیت های مالی، این بخش که به همت سیف الله صمدیان برگزار می شد، حذف شده است و عکس های سال گذشته بر دیوارهای چارسو نصب می شود.

کیوان کثیریان نیز افزود: ‌با کمک هلال احمر در یکی از گذرهای خیابان برادران مظفر، نمایشگاهی از عکس‌های سیل برپا خواهد شد.

واکنش منفی رضا میرکریمی به ادغام دوباره بخش ملی و بین‌المللی جشنواره فیلم فجر

سوال: اگر مسئولیت دبیری جشنواره در صورت ادغام به شما برسد، با این اتفاق موافق هستید؟

میرکریمی: وقتی چیزی را قبول نداشته باشم مسئولیت آن را قبول نمی کنم. این تجمیع منطقا تصمیم درستی نیست. شهری به بزرگی تهران و با جمعیت بیش از 10 میلیون باید دست کم ماهانه یکبار یک رویداد بزرگ فرهنگی را برگزار کند. وضعیت در شهرهای دیگر از نظر رویدادهای فرهنگی و هنری بدتر نیز است. وقتی می توان برای سینما دو فرصت بهره برداری فراهم کرد، چرا این اتفاق نیفتد؟! من از این پیشنهاد دبیری احتمالی استقبال نخواهم کرد. ضمن این که آقای اربابی از معاونان وزارت ارشاد که مسئولیت تحقیق درباره این تجمیع را داشتند، نظرشان را صریحا اعلام کردند که این دو جشنواره ماموریت های جداگانه ای با اهداف و تاثیرات مستقل دارند بنابراین ادغام تصمیم درستی نیست. اما من تا جایی که دبیری جشنواره در بخش جهانی را برعهده دارم کارم را درست انجام می دهم.

رضا میرکریمی در بخشی از پاسخ به پرسش ها از خبرنگاران درخواست کرد تا حتما این بخش از گفته‌هایش را پوشش دهند و گفت: بخشی را فراموش کردم در گزارش کار اولیه ام بدهم. امسال برای اولین بار نمایشگاه تجهیزات سینمایی در جشنواره از نیمه دوم و در محل غرفه های بازار برگزار می شود. این نمایشگاه از 4 تا 6 اردیبهشت با مدیریت آقای علیزاده دایر است. امسال 19 شرکت حضور دارند و تنها می خواهیم امکانات سینمایی ایران را معرفی کنیم و برای این بخش بازاریابی کنیم. اگر موفق عمل کنیم سال بعد این بخش را به صورت بین المللی برگزار خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد دعوت از اصغر فرهادی گفت:

از مشورت‌های ایشان بهره می‌گیریم؛ ‌ایشان فعلا سرشان شلوغ است و در کارگاه‌ها حضور ندارند، و البته ایشان علاقه‌ای به داوری در جشنواره‌ها ندارند.

البته این به معنی عدم همراهی ایشان با این جشنواره نیست و سال‌های آتی ان‌شاءالله حضور پررنگ‌تری خواهند داشت.

سوال: آیا اقدامی کردید تا امیر نادری به جشنواره بیاید؟

من با امیر نادری در پوسان دیدار داشتم و نیامدن ایشان به احساسات خودشان مربوط است. نادری مانعی برای آمدن به ایران ندارد و مانعش تنها به لحاظ عاطفی است که اگر بیاید ممکن است در ایران ماندگار شود چون پیوند بسیاری با گذشته خود دارد. او همواره علاقه اش را به کشورش و به خوزستان بیان کرده همان طور که در پیامش هم می گوید. ما از او دعوت کردیم و خواهش کردیم که بیاید امیدواریم در دوره های آینده شاهد حضور ایشان باشیم.

سوال: آیا فیلمسازان فلسطینی برای حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر با مشکل رو به رو بودند؛ زیرا برای حضور در نمایشگاه قرآن با مشکل رو به رو بودند.

میرکریمی: متاسفانه فیلمسازان فلسطینی از حضور در ایران منع شده اند. سال گذشته این اتفاق برای مصری ها افتاد و چند سالی است که اجازه خروج به آن ها برای حضور در جشنواره ما داده نمی شود، اما از تلاش ما برای حضور آن ها کم نمی شود. امسال توجه مطلوبی به فیلم های کشورهای عربی و اسلامی داریم و مهمانان زیادی از این کشورها به جشنواره دعوت شده اند. به دنبال رایزنی برای جدا کردن مناسبات فرهنگی از سیاسی هستیم. قطعا موانعی که در کشورهای عربی صورت می گیرد ماندگار نیست و ایران کشوری ممتاز در منطقه است. آن ها که با ایران قطع رابطه می کنند در درجه اول به خود ضربه می زنند.

گزارش: پگاه ماسوری

کد مطلب: ۴۳۰۶۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت