حکم جدید آیت‌الله مکارم شیرازی در تحریم برنده‌باش/ ‌واکنش مقام معظم رهبری

حکم جدید آیت‌الله مکارم شیرازی در تحریم برنده‌باش/ ‌واکنش مقام معظم رهبری

دو شب پیش، آیت‌الله مکارم شیرازی مسابقه برنده‌باش را حرام اعلام کرد. که با واکنش روابط عمومی این برنامه رو به رو شد؛ شرح کامل را در اینجا بخوانید. آن‌ها می‌گفتند سوال ناقص است که آیت‌الله مکارم شیرازی و رهبر معظم انقلاب حکم قاطع و صریح‌ترشان را امروز اعلام کردند.

توضیحات آیت‌الله مکارم شیرازی درباره برخی مسابقات

آیت الله مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه:

بدون این که اسم دستگاهی را ببرم اگر یک دستگاهی پیدا شود، سؤالاتی مطرح کند و بگوید هرکس جواب بدهد ما جایزه می‌دهیم، آیا درست است یا نیست؟

سؤالات نیز باید معقولانه باشد چراکه گاهی اوقات حتی سؤالات مذهبی نامعقولی مطرح می‌کنند. فرض بگیریم سؤالات خوب، اگر پول جوایز را از خودشان بدهند اشکالی ندارد، در واقع می‌خواهند برای کار خیر و مسائل علمی و آموزشی خرج کنند، در اینجا مانعی ندارد.

اما اگر پول را از شرکت کنندگان بگیرند کما این که عده زیادی به روش‌های مختلف این کار را می‌کنند و غالباً بخش اعظم پول به جیب برگزار کننده مسابقات می‌رود و درصد اندکی به شرکت کنندگان می‌دهند، در اینجا هر دو حرام می‌شود.

این مساله نوعی بخت آزمایی و قمار است. سایر حضرات آقایان هم همین نظر را گفته‌اند و ما البته با صراحت بیشتری بیان کرده‌ایم.

بعد از حکم آیت الله مکارم شیرازی درباره مسابقه "برنده باش" امروز هم رهبر انقلاب تذکری غیر مستقیم را در این زمینه دادند:

باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج دهیم و روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم و روشهایی شبیه بخت آزمایی را ترویج نکنیم که دستگاههای مختلف از جمله صدا و سیما باید متوجه این معنا باشند.

کد مطلب: ۴۳۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت