همه انتقادهایی که به قطام سریال امام علی(ع) شد

همه انتقادهایی که به قطام سریال امام علی(ع) شد

محمد بیک‌زاده تهیه‌کننده سریال امام علی(ع) از انتقادهایی می‌گوید که به خاطر کاراکتر قطام به سازندگان این سریال می‌شد.

به گزارش سرنا به نقل از خبرآنلاین، یکی از کاراکترهای سریال‌های تاریخی، مذهبی که بیش از همه در ذهن مردم ماندگار شده شخصیت قطام است که نقش او را در سریال امام علی(ع) ویشکا آسایش ایفا می‌کرد. زنی اغواگر که در تاریخ درباره‌اش چیز زیادی نیامده اما تهیه‌کننده سریال امام علی(ع) که خود مسلط به زبان عربی است و منابع تاریخی صدراسلام را برای ساخت این سریال مرور کرده می‌گوید: «تقریبا در تمام کتاب‌های تاریخی فقط دو سطر برای قطام آمده ولی همان دوسطر کفایت می‌کند که بفهمی این چه کسی است.»

اما در زمان پخش سریال امام علی(ع) این کاراکتر هم طنزهای زیادی را از سوی مردم به دنبال داشت و هم انتقادات فراوانی. حتی در کتاب خاطرات سال ۱۳۷۵ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از جلسه‌ای می‌نویسد که در آن خبرگان رهبری، به مقام معظم رهبری درباره سریال امام علی(ع) انتقاد کردند اما رهبری با آن انتقادها مخالفت می‌کنند. بیک‌زاده در این‌باره می‌گوید: «بله انتقاد زیاد داشتیم. آن زمان معاونت سیما آقای احمد پورنجاتی بودند که بسیار بادانش و باهوش بودند. یک عزیزی به دفتر ایشان آمده بود، من را صدا کردند. این آقا گفت این وضعیتی که برای قطام تعریف کردید، این موجب ریبه می‌شد و تحریک کننده بود. من نمی‌دانستم آن آقا در چه سطحی هستند و بعدها ایشان را شناختم. پاسخ دادم که من از منظر چشم علی این را می‌بینم. ایشان از من ناراحت شد. اما این قطام اگر تحریک‌کننده نبود، ابن ملجم آدم ابلهی بود که به خاطرش علی را بکشد؟ زیبا و لوند بوده. این باید کسی باشد که بتواند من آدم هوس‌باز را تحریک کند که بابتش علی بکشم. اگر یک آدم زشت غیرقابل قبول را می‌گذاشتیم شما باور می‌کردید این برای این زن علی را کشته؟»

یکی دیگر از انتقادهایی که به قطام در سریال امام علی(ع) شده، نه درباره شخصیت او که درباره نوع تلفظ اسمش بوده. تهیه‌کننده سریال امام علی(ع) خاطره‌ای تعریف می‌کند از جلسه‌ای که مرحوم علی دوانی برای تقدیر از عوامل این سریال برگزار کرده بود. او با بیان این نکته که قطام در این سریال دچار ممیزی نشد، می‌گوید: «آقای علی دوانی یک مجلسی را برای تشکر از ما گرفته بود. خدا رحمتش کند، بسیار آدم فاضلی بود و تاریخ‌دان هم بود. یک سری سوال از ما کرد و در نهایت بیان تاریخی ما را پذیرفت و گفت چرا قِطام را قُطام گفتید؟ گفتم ما از شما اساتید یاد گرفتیم که غلط مصطلح اصح از صحیح مهجور است. رو کردم به مردم گفتم قُطام یا قِطام؟ مردم گفتند قُطام؛ زود مچم را گرفت گفت طلبه‌ای؟ گفتم بله. همانجا هدیه‌ای به من داد و گفت: این هم جایزه‌ات، خوب جوابم را دادی.»

کد مطلب: ۴۶۲۴۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت