نخست وزیر ژاپن در موزه ایران/گردشگرنماهای جنجال آفرین لفور

نخست وزیر ژاپن در موزه ایران/گردشگرنماهای جنجال آفرین لفور

ماجرای گردشگرنماهای جنجال آفرین سد لفور، بازدید نخست وزیر ژاپن از موزه ملی ایران، برگزاری هفته صنایع دستی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش سرنا به نقل از مهر، در این هفته دومین نشست کارگروه مشترک گردشگری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اتریش با هدف اجرایی کردن مفاد تفاهم‌نامه امضا شده همکاری‌های گردشگری بین دو کشور در شهر وین آغاز شد و تا ۲۴ خرداد ادامه داشت.

در این نشست که خانم "آنجیلیکا لیدلر" مدیرکل بخش امور بین‌الملل گردشگری "وزارت فدرال گردشگری و توسعه پایدار اتریش" به عنوان رئیس اتریشی این کارگروه مشترک دو کشور، سرپرستی هیأت اتریشی را برعهده داشت؛ قرار شد همکاری در زمینه آموزش حوزه گردشگری به عنوان دستور کار دومین نشست کارگروه مشترک گردشگری دو کشور مورد بررسی قرار گیرد.

این رویداد منطبق بر پیشینه نقشه راه همکاری‌های ایران و اتریش که در ماه مارس ۲۰۱۶، در شهر وین مورد توافق و امضای نمایندگان دو کشور قرار گرفته است؛ تشکیل شده است. در این راستا ۶ کارگروه مشترک برای پیگیری مفاد نقشه راه تعیین شد که یکی از آنها کارگروه گردشگری بوده است. همچنین به دنبال تفاهم صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ تا کنون موضوعاتی از جمله "امضای یادداشت تفاهم گردشگری میان دو کشور"، " تبادل بهترین شیوه‌ها در زمینه آمار" و " برگزاری کارگاه آموزشی حساب‌های اقماری" در دستور کار قرار گرفته است.

نخست‌وزیر ژاپن به موزه ملی ایران رفت

شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن از آثار تاریخی موزه ایران باستان در موزه ملی ایران بازدید کرد.

در جریان این بازدید محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور و جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران توضیحات لازم را به نخست‌وزیر ژاپن ارائه کردند.

مرتضی رحمانی‌موحد سفیر ایران در ژاپن و میتسوگو سایتو سفیر ژاپن در ایران در این بازدید حضور داشتند.

نخست‌وزیر ژاپن پس از بازدید از آثار تاریخی موزه ایران باستان، دفتر یادبود این موزه را امضا کرد.

شرایط تازه ای برای تسهیل سرمایه‌گذاری در گردشگری اعلام شد

معاون سرمایه‌گذاری، امور حقوقی و مجلس سازمان میراث‌فرهنگی در نشست تخصصی بررسی سیاست‌های تشویقی سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و هتلداری که در مشهد برگزار شد، برخی از این سیاست‌ها را تشریح کرد.

حسین اربابی با بیان این مطلب که مهم‌ترین حمایت از سرمایه‌گذاران چوب لای چرخ آن‌ها نگذاشتن و تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری است تصریح کرد: در راستای تسهیل سرمایه گذاری، دیگر از سرمایه گذار سند مالکیت دریافت نمی‌شود و برای فردی که اجاره نامه یک ساله دارد، مجوز فعالیت صادر می‌شود. در این راستا واگذاری تسهیلات به سرمایه گذاران دارای داشتن چک برگشتی متوقف نمی‌شود و فقط در صورتی در لیست سیاه و جزو بدهکاران بانکی باشد تسهیلات پرداخت نمی‌شود.

هنجارشکنان سد لفور

در این هفته همچنین چند گردشگر نما در سد لفور با لباس شنا وارد شده و سوار بر قایق شدند انها با ناهنجاری به وجود امده موجب خشم تعداد زیادی از مسئولان و مردم شده و باعث شدند تا گردشگران دیگر در این منطقه نیز دچار محدودیت شوند هر چند که هنجارشکنان مورد توبیخ قرار گرفته اما این موضوع در فضای مجازی بسیار پیچید و موجب شد تا افراد اظهارنظرهای مختلفی کنند.

خیابان استاد نجات الهی گذر صنایع دستی شد

در این هفته همزمان با روز جهانی صنایع دستی مراسم رونمایی از کاشی گذر صنایع دستی در خیابان استاد نجات‌اللهی با حضور مسئولان شهرداری منطقه ۶، شهردار، اعضای کمیسیون اجتماعی شورای شهر، رئیس شورای آسیا و اقیانوسیه صنایع دستی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و جمعی از هنرمندان صنایع دستی در خیابان استاد نجات‌اللهی برگزار شد. برای برپایی این مراسم، خیابان استاد نجات‌اللهی حد فاصل کریمخان تا خیابان شهید کلانتری بسته شده بود تا این برنامه در خیابان برگزار شود.

در این برنامه، محمدرضا دهداری‌پور شهردار منطقه ۶ گفت: از این پس، خیابان استاد نجات‌اللهی، گذر صنایع دستی خواهد شد؛ آن هم به واسطه استقرار زیاد صنوف صنایع دستی که در این خیابان وجود دارد. از گذشته نیز این خیابان به عنوان راسته صنایع دستی شناخته می‌شد اما به دلیل نبود زیبایی بصری لازم، هیچ‌وقت نتوانسته گردشگر زیادی جذب کند این در حالی است که خانه‌های باارزش تاریخی در این خیابان وجود دارد.

همچنین پیروز حناچی شهردار تهران گفت: تهران روزی از نظر زیبایی به اصفهان تنه می‌زد. ثروت در شهر در واقع مبتنی بر ارزش‌های پنهان و پیدای آن شهر است و البته جاذبه‌هایی که آن ارزش‌ها می‌تواند به یک شهر بدهد. میراث فرهنگی و گردشگری دو بالی هستند که به یکدیگر کمک می‌کنند. حتماً چنین فضاهایی، روح خشن شهر را که در دوره‌هایی، ما را آزرده می‌کرد، لطیف‌تر می‌کند و این مسیر برای توسعه کیفی تهران، تغییر می‌یابد. به امید روزی که این شهر را با ارزش‌های پیدا و پنهانش بشناسیم.

ساره بیات دیگر سفیر صنایع دستی نیست

پویا محمودیان معاون صنایع دستی کشور ٢٠ خرداد در نشست خبری که در سالن فجر ارگ آزادی برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره سفیر صنایع دستی گفت: حاشیه‌هایی درباره سفیر صنایع دستی ایجاد شده بود که در همان موقع خانم بیات اعلام کرد صحبت‌های من در رابطه با این موضوعات شنیده نشده است. در هر صورت باید گفت که او دیگر سفیر صنایع دستی نیست و به زودی سفیر صنایع دستی دیگری معرفی می‌شود. اگر تا به حال دست نگه داشته ایم به خاطر این بود که می‌خواهیم در حوزه‌های موسیقی، تئاتر، ورزشکاران فردی را به عنوان سفیر انتخاب کنیم که تأثیرگذار و صاحب نام باشد و از صنایع دستی حمایت کند. من در جریان انتخاب او نبودم اما معیارها برای انتخاب این بازیگر، رشته تحصیلی او در زمینه فرش و جایگاهی بود که در میان اهالی هنر داشت.

منبع: مهر

کد مطلب: ۴۷۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت