نمایشگاه آیدین آغداشلو در موزه‌ هنرهای معاصر و بینال هنر در سال ۱۴۰۰

سرنا_مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی از برگزاری بینال‌های هنری در سال‌های آینده و به‌ویژه برگزاری بینال هنر که برآیند تمام رشته‌های هنری است در سال ۱۴۰۰ خبر داد. او همچنین اعلام کرد که برگزاری نمایشگاهی از آثار آیدین آغداشلو از جمله برنامه‌های موزه هنرهای معاصر تهران پس از اتمام پروژه بازسازی است.

نمایشگاه آیدین آغداشلو در موزه‌ هنرهای معاصر و بینال هنر در سال ۱۴۰۰

به گزارش سرنا، هادی مظفری در گفت‌وگو با ایسنا درباره تاثیر تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی ناشی از آن بر عرصه‌ هنرهای تجسمی، با بیان اینکه «در سال‌هایی که شرایط اقتصادی سخت‌تر می‌شود توجه به هنر باید بیشتر و جدی‌تر باشد»، خاطرنشان کرد: شاید یکی از دلایل این موضوع زبان جهانی هنر است. وقتی ما در موضوعات سیاسی و حقوقی دچار اختلاف نظر می‌شویم، بسیاری از عرصه‌های دیگر دچار چالش می‌شوند؛ همانند تحریم‌ها که زندگی روزمره، بانکداری و صنعت ما را با مشکل مواجه کرده است. اما در این میان هنر می‌تواند بسیاری از این چالش‌ها را جبران کند.

او ادامه داد: بسیاری از موضوعات و چالش‌های سیاسی برآمده از ذهن حاکمان است؛ حاکمانی که سلطه بیشتر را می‌خواهند و کسی که همانند آنها فکر نکند و خواسته‌های آنها را نپذیرد را تحریم می‌کنند. اما مردم جهان اینگونه فکر نمی‌کنند. مردم جهان زبان مشترکی به نام هنر دارند که از طریق آن با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی خاطرنشان کرد: بر این اساس ما باید در شرایط سخت بین‌المللی از این زبان مشترک در عرصه‌های بین‌المللی بیشتر استفاده کنیم و قطعاً وقتی مردم دنیا فارغ از حاکمان صدا، گفتمان و گفت‌وگوی ما را با جهان بشنوند حقانیت ما تا حد زیادی ثابت می‌شود و شاید تاثیر آن هم از بسیاری از بیانیه‌ها و گفتگوهای سیاسی بیشتر باشد.

مظفری با اشاره به جایگاه هنر ایران در عرصه‌های جهانی، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در حال حاضر خیلی جدی می‌توان به آن پرداخت هنر است. هنری که ما را از سطح خاورمیانه بالا کشیده و در عرصه بین‌المللی نیز سطحی را برای خودش تعریف کرده است؛ به عنوان مثال در رویدادهای هنری مهم دنیا همانند حراج‌های کریستی، ساتبیز و بنامز، از میان ۲۶ کشور شرکت‌کننده، ۳۵ درصد سهم متعلق به ایران است و ۶۵ درصد به سایر کشورها تعلق دارد. این موضوع بیانگر جایگاه بسیار ارزشمند و رفیع ایران در عرصه بین‌المللی است. امروز بسیاری از اروپایی‌ها به زبان می‌آورند که از مرحله شناخت و جست‌وجوی هنر ایران گذشته‌اند و در واقع امروز هنر ایران به یک عطش برای اروپا تبدیل شده است.

او با بیان اینکه «این فرصت مغتنمی است که دنیا با این کنجکاوی و کاوش هنر ایران را دنبال می‌کند»، افزود: در بینال ونیز نیز در یک روز بارانی که معمولاً قایق‌ها کار نمی‌کنند و رفت و آمد در شهر بسیار سخت است، افراد زیادی برای بازدید از پاویون ایران آمده بودند. وقتی از آنها پرسیدیم که چرا در این روز سخت به اینجا آمده‌اند، گفتند که در مراسم ناهار کریستی درباره ایران صحبت شده بود و آنها آمده بودند که هنر ایران را ببینند. هیات داوران بینال پنجاه و هشتم ونیز هم به ایران پیام داد که امسال ما را دیدند و برای این که شیر طلایی به ایران تعلق بگیرد، نتوانستند به اجماع برسند. مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی یادآور شد: در مجموع فکر می‌کنم که هنر ما آنقدر جایگاه رفیعی دارد که نه تنها در دوره‌ای که شرایط اقتصادی سخت و دشوار است، بلکه در تمام دوره‌ها فرصت و ظرفیت معرفی آن وجود دارد. فرصتی که در وهله اول به ما کمک می‌کند تا حرفمان را بزنیم و به تعامل بیشتر برسیم و سپس این فرصت را فراهم می‌کند که این کالاهای گرانقیمتی که در اختیار ماست را به جهان ارائه کنیم؛ که اگر این کار را نکنیم باید از ما بازخواست و پرسش شود که چرا از این فرصت برای معرفی و ارائه هنر این سرزمین استفاده نکرده‌ایم؟

برگزاری بینال هنر در سال ۱۴۰۰

مظفری همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تاثیر مشکلات اقتصادی بر برگزاری رویدادهای هنری داخلی، بیان کرد: تلاش کردیم که با همه شرایط سخت و بحران‌های نقدینگی و ریالی که با آنها مواجه هستیم، رویدادهای اصلی را برگزار کنیم. بر این اساس جشنواره جوان به‌زودی برگزار می‌شود و دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر را نیز برگزار خواهیم کرد.

او یادآور شد: همچنین با توجه به قولی که از همان ابتدا به جامعه هنری دادم، برگزاری بینال‌ها را نیز در دستور کار داریم. در دوره‌ای به هر دلیلی برگزاری و توجه به بینال‌ها کم‌رنگ شده بود که ما تصمیم گرفتیم آنها را احیا کنیم. در همین راستا امسال بینال مجسمه‌سازی را اسفند ماه افتتاح خواهیم کرد و امیدواریم سال ۹۹ بینال نقاشی را نیز برگزار کنیم. همچنین با هماهنگی‌هایی که با انجمن‌های هنری صورت گرفته، تصمیم داریم که در سال ۱۴۰۰ بینال هنر را در کشور برگزار کنیم که به نوعی برآیند تمام رشته‌های هنری خواهد بود.

برگزاری نمایشگاه سالانه گرافیک و عکس در چندین شهر ایران

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی همچنین درباره برنامه‌های این دفتر برای برگزاری رویدادهای هنری در استان‌های کشور نیز اظهار کرد: برگزاری رویدادهای هنری در استان‌ها از جمله موضوعاتی است که به جدیت آنها را دنبال می‌کنیم. بر این اساس امسال هم سالانه‌های هنرهای تجسمی را خواهیم داشت و احتمالاً برنامه‌هایی در استان‌های مازندران و گیلان پیش‌بینی شده است.

او با بیان اینکه «ممکن است موضوعات این سالانه ترکیبی باشد»، خاظرنشان کرد: تاکنون تعداد زیادی از رشته‌ها تقاضا داده‌اند که در حال بررسی هستیم. سالانه‌های مجسمه، سفال و سرامیک و نقاشی برگزار شده است و امسال می‌خواهیم در حوزه عکس و گرافیک پررنگ‌تر نقش ایفا کنیم و از این رو برگزاری بینال گرافیک در دستور کار قرار دارد. احتمالا این نمایشگاه در تعدادی از شهرهای ایران به نمایش درخواهد آمد؛ همانند جشنواره خیام که جشنواره بین‌المللی حوزه عکس است و قرار است در ۳۰ شهر ایران به نمایش گذاشته شود که طی روزهای آینده در مشهد و نیشابور، دوازدهمین و سیزدهمین دوره آن برگزار می‌شود.

آثار آیدین آغداشلو در موزه هنرهای معاصر تهران

مظفری در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه‌های موزه‌ هنرهای معاصر تهران پس از اتمام پروژه بازسازی، اظهار کرد: آقای آیدین آغداشلو یکی از هنرمندان پیشکسوت و صاحب‌نام است که برگزاری آثار او در برنامه‌های آتی موزه هنرهای معاصر قرار دارد. هم‌اکنون این موضوع در دست بررسی و پژوهش است که چگونگی و زمان برگزار آن پس از اتمام مرمت موزه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۱۰۴۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت