نویسندگی در ایران تفننی است نه حرفه‌ای

منیژه آرمین گفت:نویسندگی در ایران درآمدزا نیست از این رو این حرفه در ایران تفننی دنبال می شود.

نویسندگی در ایران تفننی است نه حرفه‌ای

منیژه آرمین نویسنده کشورمان در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ، در خصوص اینکه عده‌ای می‌گویند نویسندگی در ایران تفننی دنبال می‌شود نه حرفه ای، گفت: بنده با این قضیه کاملا موافق هستم البته ما نویسندگان حرفه‌ای و قدیمی اصیل هم در کشور بسیار داریم. ولی هیچ کدام از آنها از راه نویسندگی امورات زندگی خود را نمی‌گذرانند، چون درآمدزا نیست و شغل‌های دیگری هم در جامعه دارند.

آرمین با اشاره به کار نویسندگی در جامعه اظهار داشت: نویسندگی کار بسیار سختی است و فقط نوشتن نیست، بلکه تحقیقات کتاب خانه‌ای و میدانی دارد که این قضایا متاسفانه در کار نویسندگی لحاظ نمی‌شود. اگر سیاست گذاران ادبی و فرهنگی حقوق و پاداشی برای تحقیقاتی که نویسندگان هنگام نوشتن کتاب خود انجام می‌دهند قائل شوند، باعث بالا رفتن ارزش کار نویسندگان و ارتقای کیفی کتاب‌ها می‌شود.

این نویسنده در خصوص وضعیت هنر داستان نویسی در کشور گفت: وضعیت نویسندگی در جامعه از نظر تعداد نویسندگان، کیفیت کتاب‌ها و دیدگاه‌هایی که وجود دارد بسیار خوب است.

آرمین با اشاره به شرایط کار نویسندگان در کشور بیان کرد: نویسندگی در ایران غیر از شرایط مادی در اوضاع نسبتا خوبی به سر می‌برد چون نویسنده می‌تواند کتاب‌های زیادی بخواند، برای نوشتن کتاب خود مصاحبه بگیرد و منابع را پیدا کند.

این نویسنده در خصوص حرف عده‌ای مبنی بر اینکه با کمبود رمان خوب مواجه هستیم، گفت: اتفاق خوبی که در این حوزه می‌افتد این است که تعداد رمان ها بسیار زیاد است اما در واقعیت به همان اندازه رمان بد و کم کیفیت هم وجود دارد.

آرمین در خصوص کیفیت کتاب ها گفت: تعدادی کتاب وجود دارد که فقط کلمات آن به هم ربط داده شده و هیچ گونه تاثیری بر مخاطب نمی‌گذارد و موضوعیتی ندارد و حتی امکان دارد از آن رمان بد استقبال زیادی هم شود.

وی گفت: حتی نوشتن رمان کم کیفیت هم کاری بسیار دشوار است و نوشتن هرصفحه آن زمان زیادی از نویسندگان می‌گیرد. بنده معتقدم اگر دولت برای نویسندگان یک درآمدی را در نظر بگیرد هم انگیزه کار نویسندگان بالا می‌رود و هم می‌توانیم به تعداد رمان‌های خوبی در جامعه دست پیدا کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد مطلب: ۱۱۰۱۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت