سلبریتی‌های معروفی که گیاهخوار هستند

سرنا_ مدتی است که بحث گیاهخواری و وگانیسم درمیان مردم، به‌خصوص سلبریتی‌ها داغ شده است.

سلبریتی‌های معروفی که گیاهخوار هستند

مدتی است که بحث گیاهخواری و وگانیسم درمیان مردم، به‌خصوص سلبریتی‌ها داغ شده است. مقالات زیادی درباره افراد معروفی که به‌تازگی به این رژیم روی آورده‌اند و از مزایای آن سخن می‌گویند، منتشر می‌شود.

عده‌ای درباره مزایای گیاهخواری و معایب گوشتخواری و سیستم‌های بیرحمانه نگهداری و پرورش حیوانات صحبت می‌کنند و عده‌ای دیگر نیز لب به انتقاد گشوده و از مشکلاتی می‌گویند که گیاهخواری برای بشر پیش می‌آورد.

پیش از هرچیز بهتر است که کمی درباره تفاوت میان وگانیسم و گیاهخواری توضیح دهیم. گیاهخواری به نوعی رژیم غذایی گفته می‌شود که در آن فرد به‌هیچ عنوان گوشت (انواع گوشت سفید و قرمز) مصرف نمی‌کند و درعوض، غذا‌های گیاهی، لبنی و صیفی‌جات و سبزیجات را جایگزین آن می‌کند.

وگانیسم به نوعی رژیم سختگیرانه گفته می‌شود که محصولات حیوانی مانند تخم‌مرغ و انواع لبنیات و روغن‌های حیوانی نیز در آن جایی ندارد. وگان‌ها معتقد هستند که سیستم نگاهداری و پرورش حیوانات برای تولید محصولات حیوانی، بسیار بیرحمانه بوده و در آن حیوانات تحت آزار و اذیت قرار می‌گیرند، بنابراین از خوردن چنین محصولاتی که نتیجه رنج حیوانات است، سرباز می‌زنند.

فلسفه گیاهخواری از دید برخی افراد، داشتن بدنی سالم‌تر و چهره‌ای زیباتر و بشاش‌تر است و عده‌ای دیگر نیز فلسفه‌شان این است که نخوردن گوشت حیوانات، باعث آرامش درونیشان می‌شود، البته بحث اخلاقی قضیه نیز همیشه در بیشتر مواقع در میان است و بسیاری از این افراد عقیده دارند که نه‌تن‌ها خوردن گوشت حیوانات، بلکه استفاده از هرگونه محصولات حیوانی مانند لبنیات، تخم‌مرغ و نیز پوست حیوانات برای تولید لباس، بیرحمانه و ضدانسانی بوده و باید قوانینی برای جلوگیری از آن‌ها وضع شود.

این افراد معمولا مخالف برگزاری هرگونه سیرک و نمایشگاه حیوانی، به‌خصوص برای حیوانات وحشی و آزاد نیز هستند.

درکل، دلیل، هرچه که باشد، وفادار ماندن به سبک زندگی گیاهخواری به‌هیچ وجه آسان نیست و افراد معروف زیادی، این سبک را امتحان کرده و پشیمان شده‌اند، ازجمله آشر، الن دجنرس، آن هتوی و حتی بیانسه و همسرش جی زی. برخی نیز این سبک را تنها برای مدت مشخصی به‌منظور لاغر شدن یا درمان بیماری خاصی انتخاب کرده‌اند.

ما در این مقاله، سلبریتی‌های معروفی را به شما معرفی می‌کنیم که سبک وگان را به‌عنوان سبک همیشگی زندگی خود انتخاب کرده‌اند.

جسیکا چستین

سلبریتی‌های معروفی که سال‌ها پیش وگان شدند!

وگانیسم در خانواده این بازیگر، به‌نوعی ارثی است. مادر جسیکا یک سرآشپز وگان است، اما خود جسیکا تا سال ۲۰۰۷، تنها گیاهخوار بود. در آن زمان، جسیکا به بیماری کلسترول بالای خون و خستگی بیش‌ازحد دچار بود، بنابراین تصمیم گرفت که وگانیسم را امتحان کند. او در اینباره می‌گوید: «من وگانیسم را امتحان کردم و بلافاصله پس از شروع این نوع رژیم، انرژی زیادی را در زندگی‌ام احساس کردم». هرچند که جسیکا به دلایل جسمانی، رژیم وگان را شروع کرده، اما دلایل اخلاقی باعث ادامه این رژیم شد. او می‌گوید: «من نمی‌خواهم هیچ حیوانی شکنجه شود. وگانیسم، اتخاذ نوعی سبک زندگی است که به‌واسطه آن بی‌رحمی از دنیا رخت برخواهد بست».

مایلی سایرس

سلبریتی‌های معروفی که سال‌ها پیش وگان شدند!

مایلی سایرس در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت که وگان شود. این خواننده - بازیگر در مراسم مت‌گالای سال قبل، درباره احساسش نسبت به فشن پایدار (سبکی از فشن و مد که در آن، از مواد حیوانی استفاده نمی‌شود) چنین گفت: «من می‌خواهم پیام وگانیسم را به گوش جهانیان برسانم و بگویم که لازم نیست برای ادامه این صنعت، هیچ موجودی را شکنجه کنید». او و نامزدش، لیام همسورث، در منوی مراسمی که در سال ۲۰۱۸ گرفته بودند، غذا‌های وگان مانند ماکارونی و پنیر گیاهی و جوجه سرخ‌شده گیاهی (نوعی سیب‌زمینی سرخ‌شده با ادویه‌هایی با طعم جوجه) را جای داده بودند.

لیام همسورث

سلبریتی‌های معروفی که سال‌ها پیش وگان شدند!

لیام همسورث، برادر کریس همسورث بازیگر دنیای ماورل و مجموعه فیلم سینمایی ثور و نیز همسر مایلی سایرس، به تبعیت از نامزدش، از سال ۲۰۱۵ وگان شد. او در اینباره می‌گوید: «پس از تمام اطلاعات موجود درباره سوء رفتار با حیوانات، دیگر نتوانستم گوشت بخورم و برای سلامتی خودم هم که شده، این سبک را انتخاب کردم».

البته درست است که علاقه همسر لیام به وگانیسم در تغییر سبک زندگی او بی‌تاثیر نبوده، اما خود لیام، این تغییر را بیشتر از هرکسی مدیون دوست بازیگرش، وودی هارلسون، بازیگر فصل اول سریال «کارآگاه حقیقی» می‌داند.

مگان مارکل

سلبریتی‌های معروفی که سال‌ها پیش وگان شدند!

بازیگر سابق سریال «وکلا» و دوشس کنونی ساسکس و همسر نوه ملکه بریتانیا در سال ۲۰۱۶ این سبک زندگی را به‌صورت پاره‌وقت انتخاب کرده است. او در اینباره می‌گوید: «من سعی می‌کنم که در طول هفته، رژیم وگان داشته باشم و در روز‌های آخر هفته کمی انعطاف به خرج می‌دهم و کمی گوشت می‌خورم».

باید بگوییم که گیاهخوار شدن در سرزمین گوشت و پودینگ (نوعی شیرینی مخصوص دسر که از گوشت و خمیر تهیه می‌شود)، وگان شدن آسان نیست. دوشس ساسکس در فکر این است که برای تزیین دیوار‌های اتاق فرزند جدیدش از نقاشی‌ها و طرح‌های وگان استفاده کند.

آریانا گرانده

سلبریتی‌های معروفی که سال‌ها پیش وگان شدند!

این خواننده جوان ایتالیایی الاصل، در سال ۲۰۱۳ خوردن گوشت و پنیر را کنار گذاشته و تاکنون به این سبک زندگی ادامه داده است. او می‌گوید: «من حیوانات را بیشتر از انسان‌ها دوست دارم و معتقدم که رژیم غذایی انسان‌ها باید کاملا برپایه گیاهی باشد، بدین ترتیب طول عمر افزایش یافته و انسان‌ها خوشحال‌تر می‌شوند».

خواکین فینیکس

سلبریتی‌های معروفی که سال‌ها پیش وگان شدند!

خواکین فینیکس، بازیگر فیلم موردانتظار «جوکر» و هر پنج خواهر و برادرش وگان هستند. او می‌گوید: «من از سه سالگی تا به امروز وگان بوده‌ام. من و خانواده‌ام در یک قایق مشغول ماهیگیری بودم. وقتی یک ماهی در قلاب گیر کرد و درحال وول خوردن به گوشه قایق افتاد، ما به این مسئله فکر کردیم که برای تامین غذایمان چه کار بیرحمانه‎ای انجام می‌دهیم و تصمیم گرفتیم که وگان شویم».

فینیکس برای دو مستند مرتبط با گیاهخواری، گویندگی کرده و عضو فعال کمپین PETA، کمپینی در دفاع از حیوانات، نیز هست. اخیرا فینیکس، در نشستی با قانون‌گزاران و فعالان حقوق حیوانات در لس آنجلس، برای اعلام قانون ایالتی ممنوعیت ورود نمایشگاه‌های حیوانات وحشی به این منطقه، شرکت کرد.

وودی هارلسون

سلبریتی‌های معروفی که سال‌ها پیش وگان شدند!

طرفداران وودی هارلسون می‌دانند که این بازیگر، سابقا عاشق «کربوهیدارت» بود، اما تاکنون، سه دهه از وگان شدن بازیگر مجموعه سینمایی «بازی‌های مرگبار» گذشته است.

هارلسون که کاندیدای جایزه اسکار نیز شده، از مصرف لبنیات برای بهبود وضعیت پوستش دست کشید و به گفته خودش، پس از آن چشمانش رو به حقیقت باز شد. او می‌گوید: «کم کم به این فکر افتادم که اشتباه می‌کرده‌ام. از کودکی به ما گفته‌اند که مصرف شیر برای سلامتی مفید است.

وقتی که پی بردم این توصیه، اشتباه است، با خودم فکر کردم که دیگر درمورد چه چیز‌هایی به ما دروغ گفته‌اند؟». هارلسون یک وگان اخلاقی است و این یعنی اینکه او در هیچ زمینه‌ای از محصولات حیوانی استفاده نمی‌کند.

جیمز کامرون

سلبریتی‌های معروفی که سال‌ها پیش وگان شدند!

جیمز کامرون، کارگردان فیلم‌های عامه‌پسندی مانند آواتار و تایتانیک، شش سال پیش وگان شده است. کامرون و همسرش، سوزی آمیس کامرون، مستندی به تام «Game Changers» تولید کردند که در آن از مزایای وگان شدن گفته شده است.

در این مستند که در افتتاحیه جشنواره ساندنس نمایش داده شد، از مزایای رژیم گیاهی برای زندگی ورزشکاران، وزنه‌برداران و بدنسازان گفته شد. کامرون درباره تصمیمش می‌گوید: «خوردن گوشت، نه تنها ما، بلکه کل سیاره را به نابودی می‌کشاند و تاثیرات زیست‌محیطی آن نیز بسیار عظیم است».

الن پیج

سلبریتی‌های معروفی که سال‌ها پیش وگان شدند!

الن پیج کانادایی از شهرتش برای ترویج زندگی گیاهخواری استفاده می‌کند. او بار‌ها و بار‌ها در رسانه‌ها درباره سیاست‌های مربوط به گیاهخواری صحبت کرده و گفته: «چرا دنیا تنها به فکر سود خودش است و کارخانه‌های گوشت و محصولات گوشتی با بیرحمی حیوانات را آماده خوردن می‌کنند و درعین حال، سبک زندگی وگانیسم را به استهزا می‌گیرند؟».

ونوس ویلیامز

سلبریتی‌های معروفی که سال‌ها پیش وگان شدند!

پس از اینکه ونوس ویلیامز، تنیسور زن معروف، در سال ۲۰۱۱ متوجه نوعی سندروم خودایمنی در بدنش شد و به‌همین دلیل مجبور شد که از مسابقات U.S Open کناره‌گیری کند، تغییراتی تدریجی در رژیم غذایی‌اش ایجاد کرد تا بتواند به میادین مسابقات بازگردد. او محصولات حیوانی را از رژیم غذایی‌اش حذف کرد و از خوردن غذا‌هایی نیز که در دمای بیش از ۴۸ درجه سانتیگراد طبخ می‌شود، دست کشید.

اما از آنجا که ونوس به‌سختی تمرین می‌کند، گاهی رژیم غذایی وگان برایش کافی نبوده و ضعیف می‌شود و اعتراف می‌کند که گاهی تقلب کرده و محصولات حیوانی نیز مصرف می‎‌کند.

بندیکت کامبربچ

سلبریتی‌های معروفی که سال‌ها پیش وگان شدند!

شاید بتوان بندیکت کامبربچ، بازیگر معروف انگلیسی نقش شرلوک هلمز را خوشتیپ‌ترین سلبریتی وگان سال ۲۰۱۸ دانست. او هنگام تور فیلم سینمایی انتقامجویان: پایان بازی، در چندین مصاحبه درباره سبک زندگی وگانیسم صحبت کرد.

هنگامی که یکی از خبرنگاران لندنی از او پرسید که اگر مجبور به خوردن خوراکی‌های غیرمطلوبی مانند سفیده تخم‌مرغ برای برآوردن نیاز‌های جسمانی یکی از نقش‌هایش شود، این کار را انجام می‌دهد یا خیر، او پاسخ داد: «نه، رژیم غذایی من کاملا گیاهی است».

در سال ۲۰۱۶، عکسی از بندیکت همراه با بوت‌های گیاهی و کت‌وشلواری از برند Brave GentleMan، اولین فروشگاه لباس مردانه لوکس کاملا گیاهی، برروی جلد مجله GQ چاپ شد.

الن پمپئو

سلبریتی‌های معروفی که سال‌ها پیش وگان شدند!

الن پمپئو درباره شیوه زندگی‌اش بعد از وگان شدن می‌گوید که وگان بودن بسیار مفرح است و وعده‌های غذایی گیاهی نیز بسیار آسان‌تر از وعده‌های گوشتی آماده می‌شوند. او می‌گوید که مصرف سبزیجات، احساس بهتری به انسان می‎دهد.

پیتر دینکلیج

سلبریتی‌های معروفی که سال‌ها پیش وگان شدند!

بازیگر سریال معروف بازی تاج و تخت، از کودکی گیاهخوار بوده و چند سال پیش نیز سبک زندگی‌اش را به وگانیسم تغییر داده است. او در اینباره می‌گوید: «تهیه غذا‌های ارگانیک سخت نیست. سوپرمارکت‌ها و رستوران‌های ارگانیک زیادی وجود دارند.

نکته جالب اینجاست که اغلب مردم فکر می‌کنند که تهیه غذا‌های ارگانیک سخت‌تر است و هزینه بیشتری دارد، اما اینگونه نیست. مواد ارگانیک، ارزان‌تر هستند و تهیه غذا با آن‌ها نیز آسان‌تر از تهیه غذا‌های گوشتی است». دینکلیج، سفیر مرکز بین المللی ضد خشونت علیه حیوانات نیز هست.

ناتالی پورتمن

سلبریتی‌های معروفی که سال‌ها پیش وگان شدند!

ناتالی پورتمن در سال ۲۰۰۹ و پس از خواندن کتاب «خوردن حیوانات»، وگان شد. ناتالی، تهیه‌کنندگی و گویندگی مستندی براساس همین کتاب را که در ژوئن ۲۰۱۸ پخش شد، برعهده گرفت. او اعلام کرده که پیش از وگان شدن، گیاهخوار بوده است.

او می‌گوید: «من تا زمان وگان شدن، فکر می‌کردم که با گیاهخواری و خوردن تخم‌مرغ و لبنیات، حیوانات را نمی‌کشم، اما وقتی درباره شرایط و موقعیت حیوانات و تاثیرات زیست‌محیطی تمامی این حیوانات و نیز انتقال بیماری‌های حیوانات به انسان‌ها مطالعه کردم، باعث شد که سریعا سبک زندگی و تفکرم را تغییر دهم».

جرد لتو

سلبریتی‌های معروفی که سال‌ها پیش وگان شدند!

درست است که جرد لتو در بسیاری از فیلم‌ها نقش آدم‌بد‌ها را بازی می‌کند، اما زندگی او بسیار پاک است. جرد از اوایل دهه بیست زندگی‌اش وگان شده، اما کمی قوانین وگانیسم را تغییر داده است. خود او در اینباره می‌گوید: «من یک وگان متقلب هستم. هرگز گوشت نمی‌خورم، اما اگر کسی یک کلوچه خوشمزه درست کند و به من تعارف کند، ممکن است یک گاز کوچک از آن بزنم یا اگر به آلاسکا بروم و یک ماهی سالمون از رودخانه به بیرون بپرد، احتمال دارد که آن را بخورم».

بیل کلینتون

سلبریتی‌های معروفی که سال‌ها پیش وگان شدند!

بیل کلینتون، رییس‌جمهور سابق آمریکا، عاشق گوشت بود، اما پس از عمل قلب بازش در سال ۲۰۰۴ و عمل آنژیوپلاستی در سال ۲۰۱۰، تصمیم گرفت که رژیم غذایی‌اش را تغییر دهد. او در مصاحبه‌ای با CNN در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که دیگر گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ نمی‌خورد و روغن بسیار کمی نیز مصرف می‌کند. او در اینباره گفت: «من عاشق سبزیجات، میوه، حبوبات و سایر مواد غذایی هستم که اکنون می‌خورم».

زک افرون

سلبریتی‌های معروفی که سال‌ها پیش وگان شدند!

زک افرون در سال‌های اخیر با وگان شدن، تغییر بزرگی در سبک زندگی‌اش ایجاد کرده است. او در اینباره می‌گوید: وگانیسم، کاملا سیستم بدن من، مقدار انرژی‌ام و نحوه خوابم را تغییر داده و برروی ورزش و زندگی روزانه‌ام نیز تاثیر گذاشته است.

مدونا

سلبریتی‌های معروفی که سال‌ها پیش وگان شدند!

رژیم غذایی مدونا بسیار بسیار دشوار و چیزی فراتر از وگانیسم است. در رژیم غذایی او خوردن گندم، تخم‌مرغ، گوشت و لبنیات ممنوع است. هدف او از رژیم گرفتن، بیشتر سلامتی بدنش و نیز حفظ ظاهر و اندامی زیباست.

رونی مارا

سلبریتی‌های معروفی که سال‌ها پیش وگان شدند!

رونی مارا علاوه بر اینکه وگان است، یک فعال وگان نیز هست و به آگاه‌سازی مردم در اینباره می‌پردازد. او به کار طراحی لباس در زمینه فشن و مد گیاهی نیز مشغول است و خط تولید مخصوص به‌خود را برای مخالفان استفاده از محصولات حیوانی در طراحی لباس دارد.

کیت مارا

سلبریتی‌های معروفی که سال‌ها پیش وگان شدند!

کیت مارا نیز مانند خواهرش رونی، وگان است و می‌گوید که انتخاب او برای وگان شدن، یکی از صحیح‌ترین انتخاب‌های زندگیش است. او اخیرا به فعالیت‌های داوطلبانه درجهت حمایت از حیوانات وحشی نیز مشغول شده است.

سخن آخر

با اینکه گیاهخواری و وگانیسم در سال‌های اخیر رواج زیادی داشته، اما هنوز هم به‌طور کاملا علمی، مزایای آن اثبات نشده است، حتی برخی پزشکان معتقدند که این نوع رژیم‌های غذایی برای برخی افراد با بیماری‌های خاص بسیار مضر نیز هست؛ البته هیچکس نمی‌تواند منکر این شود که مصرف بی‌رویه گوشت، به‌خصوص گوشت قرمز، تاثیرات مخربی برروی سلامتی شخص دارد.

تعداد زیادی از افرادی که در این فهرست نام بردیم نیز در ابتدا به‌دلیل بیماری‎‌های مختلفی که بر اثر مصرف بی‌رویه محصولات حیوانی بروز پیدا کرده بود، سبک زندگی وگانیسم را انتخاب کردند. اگر شما نیز قصد روی آوردن به چنین سبکی دارید، بهتر است که پیش از هر اقدامی به پزشکی متخصص مراجعه کنید و دراینباره با او مشورت کنید.

منبع: bestlifeonline

کد مطلب: ۱۱۳۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت