همایش «ایران و استعمار بریتانیا در دوره قاجار» برگزار می‌شود

سرنا_ همایش «ایران و استعمار بریتانیا در دوره قاجار» از سوی پژوهشکده اسناد مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران و با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قاجار برگزار می‌شود.

همایش «ایران و استعمار بریتانیا در دوره قاجار» برگزار می‌شود

به گزارش سرنا به نقل از مهر ، همایش «ایران و استعمار بریتانیا در دوره قاجار» از سوی پژوهشکده اسناد مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران و با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قاجار برگزار می‌شود. این همایش در چهار پنل از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ بعداز ظهر روز دوشنبه ۱۱ آذرماه ۱۳۹۸ در ساختمان آرشیو ملی ایران، واقع در بزرگراه حقانی (شرق به غرب)، نبش خیابان کوشا، روبروی ورزشگاه شهید کشوری برگزار خواهد شد.

در پنل نخست، بهناز زرین کلکی درباره مروری بر مجموعه اسناد آرشیو ملی ایران، مربوط به روابط ایران و بریتانیا در دوره قاجار: ۱۸۰۰ تا ۱۹۲۵)، کیانوش معتقدی- نگاهی به هدایای دیپلماتیک ایران و بریتانیا، از چشم انداز تاریخ هنر: از دوره فتحعلی‌شاه تا پایان عصر ناصری دارد و صفورا برومند فعالیت‌های تبلیغی مسیحی بریتانیایی در عصر قاجار: مطالعه موردی انجمن تبلیغی کلیسا/ CMS) را مرور می‌کند. سپس محسن یگانه نیز رویکرد دوگانه سیاست بریتانیا در دوره دوم جنگ‌های ایران و روس را بررسی می‌کند.

در پنل دوم نیز جمشید کیان‌فر درباره اعزام نخستین کاروان معرفت ایران به بریتانیا در اوان عصر قاجار سخن می‌گوید، محمدعلی بهمنی قاجار عهدنامه ۱۸۵۷ و تعهدات بریتانیا به ایران را بازخوانی می‌کند. هادی میرشاهی به ورود و حضور بریتانیا در سیستان: ۱۸۹۹-۱۹۲۵ می‌پردازد و مصطفی نوری سوادکوهی به بریتانیا و راه آهن ایران، از اواخر سلطنت ناصرالدین شاه تا انقراض قاجاریه می‌پردازد.

در پنل سوم آسیه آل احمد به گاه‌شمار روابط شرکت نفت انگلیس و ایران با بختیاری‌ها: ۱۹۰۳-۱۹۲۵ می‌پردازد و فاطمه معزی سربازان هندی محافظ شرکت نفت انگلیس و ایران: ۱۹۰۳-۱۹۲۵ را بررسی می‌کند. آزیتا لقایی شورش سیستان علیه پزشکان بریتانیایی در آغاز انقلاب مشروطیت را بررسی می‌کند و غلامحسین نظامی به برخورد دوگانه بریتانیا با مشروطیت بوشهر و تهران: ۱۹۰۵-۱۹۱۰ می‌پردازد.در پنل چهارم محمود سادات درباره تحولات سیاست بریتانیا، در میانه طغیان نایبیان: ۱۹۰۷-۱۹۱۹، شاهین زینعلی درباره جایگاه ایران

در نظریه مکیندر و تاثیر آن بر سیاست خارجی بریتانیا: ۱۹۱۴-۱۹۲۵ سخن می‌گوید و علی‌الله جانی نگاهی روابط بریتانیا و خانواده فرمانفرما، مطالعه موردی فیروز میرزا نصرت الدوله: ۱۹۱۸-۱۹۲۵ را بررسی می‌کند. پایان‌بخش همایش نیز مجید تفرشی به جمع‌بندی همایش روابط ایران و بریتانیا در عصر قاجار، نگاه دیو و فرشته و عشق و نفرت می‌پردازد. گفتنی است ورود به این همایش برای پژوهشگران و کلیه علاقه‌مندان آزاد است

کد مطلب: ۱۲۲۱۴۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت