چه کسی رضا عطاران را فراری داد؟/ بازگشت زمستانی رشیدپور و مدیری

سرنا_ چرایی غیبت رضا عطاران در تلویزیون، جا به جایی دو مجری اصلی «سلام صبح بخیر» و بازگشت مهران مدیری و رضا رشیدپور دو برند سیما در شب یلدا مهمترین اخبار این روزهای رسانه ملی هستند.

چه کسی رضا عطاران را فراری داد؟/ بازگشت زمستانی رشیدپور و مدیری

«هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که قرار است هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته بپردازد.

در این بسته خبری هفتگی در نظر داریم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه ۲۸ آذرماه می‌توانید با بیست و دومین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور مهمترین رویدادها و خبرهای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در هفته‌ای که گذشت، با خبرگزاری مهر همراه شوید.

چهره هفته؛ چه کسی رضا عطاران را فراری داد؟

در هفته‌ای که گذشت مهران مهام که بیشترین همکاری را در مقام تهیه‌کننده با سریال‌های رضا عطاران داشته در یک گفتگوی تلویزیونی حضور یافت و یک بار دیگر به چرایی نبود عطاران در تلویزیون اشاره کرد و به عنوان تهیه‌کننده‌ای که سال‌هاست با تلویزیون همکاری دارد به صراحت بیان کرد که «این تلویزیون بود که به عطاران بی‌محلی کرد.»

مهام بارها هم تلاش کرده بود تا عطاران را به تلویزیون برگرداند و طی چند سال گذشته هم ساخت «زیر آسمان شهر ۴» به کارگردانی مهران غفوریان، تهیه‌کنندگی مهام و با مشاوره عطاران یک بار دیگر این نوید را داد که عطاران دوباره به تلویزیون بازخواهد گشت. با این حال نه تولید «زیر اسمان شهر ۴» و نه رایزنی‌های مهام به سرانجامی نرسید.

چند روز بعد نیز بیژن بنفشه‌خواه در گفتگویی به دشواری‌های کار در تلویزیون و کم شدن کمدی‌ها اشاره و تأکید کرد خود تلویزیون برخی از کمدی‌سازان مثل رضا عطاران یا مهران مدیری را فراری داده است در حالی که اینها افرادی هستند که (به علت کیفیت کارشان) بدون فیلمنامه هم می‌توان با آنها قرارداد بست.

به این ترتیب با اینکه بیش از یک دهه از آخرین حضور رضا عطاران در تلویزیون می‌گذرد اما موفقیت بیش از پیش او در سینما و گیشه هر بار طرفداری‌ها را نسبت به بازگشت این بازیگر، کارگردان و نویسنده به تلویزیون بیشتر و بیشتر می‌کند و مردم هنوز هم او را بازیگر و کارگردانی برآمده از تلویزیون می‌دانند تا سینما که دوست دارند دوباره او را در قاب سیما ببیند.

«بزنگاه» آخرین سریال تلویزیونی عطاران در تلویزیون بود سریالی که پخش آن حاشیه‌های فراوانی داشت و البته بعد از آن حاشیه‌ها چند باری بازپخش شد ولی صحنه‌هایی از آن هم با ممیزی و سانسور مواجه بود. «بزنگاه» درباره مرد معتادی بود که نقش او را خود عطاران بازی می‌کرد و برخی از صحنه‌های آن مثل تصویری که از یک فرد معتاد نشان داد مورد انتقاد قرار گرفت.

با این حال طی این سال‌ها همیشه رایزنی‌هایی برای بازگشت عطاران به تلویزیون انجام شده است رایزنی‌هایی که در سطح مدیریتی هم بوده است و به طور مثال غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک و قائم مقام سابق سیمافیلم در مردادماه سال جاری از مذاکره‌هایی با مهران مدیری و رضا عطاران برای ساخت سریال سخن گفته بود.

مذاکره‌هایی که هیچ‌گاه به نتیجه نرسید و به قول مهام که در همین گفتگوی تلویزیونی به تلاش‌های خود برای بازگرداندن عطاران اشاره کرد و گفت «بارها تا دم در تلویزیون او را آوردم و نشده است.»

حاشیه هفته: خانه تکانی در «سلام صبح بخیر»

برنامه «سلام صبح بخیر» از ابتدای امسال روانه آنتن شد، برنامه‌ای که آیتم‌ها و بخش‌های مختلفی دارد و کارشناسان مختلفی در مقام مجری این میزهای اقتصادی، هنری، سیاسی ورزشی و… را می‌چرخانند. حسین کلهر نیز به عنوان مجری اصلی این برنامه فعالیت داشت که از همان اولین روزهای حضورش هر بار حاشیه‌ای را در برنامه رقم زد.

کلهر پیش از این در برنامه‌هایی چون «رادیو شب» حضور داشت و همچنین استندآپ کمدی‌هایی را هم در تلویزیون اجرا کرده بود. در «سلام صبح بخیر» اما او به عنوان مجری اصلی برنامه حضور داشت که در برخی از گفتگوها نیز با مجری کارشناسان برنامه همراه می‌شد.

حضور کلهر در این برنامه از همان ابتدا حاشیه‌های «سلام صبح بخیر» را از متن آن پررنگ تر کرد؛ حاشیه‌هایی از قبیل شوخی با لوگوی تیم استقلال و شوخی با علی دایی از جمله پررنگ‌ترین آنها بودند که حتی واکنش‌های آنها باعث شد او را به عذرخواهی نیز وادار کند.

این هفته بعد از چند ماه حضور کلهر، عبدالله روا به عنوان مجری برنامه دیده شد که اجرای برخی از بخش‌های برنامه‌ها را هم خودش بر عهده گرفت. عبدالله روا در چند وقت اخیر بیشتر با اجرای «ویدئو چک» از شبکه ورزش شناخته می‌شد و اگرچه قرار بود از ابتدای مهر ماه به تیم برنامه بپیوندد اما حالا با چند ماه تاخیر مجری اصلی برنامه شده است.

البته حضور او در این برنامه نیز بی حاشیه نماند و در اولین هفته حضور جدی خود او هم با اتفاقی مواجه شد که باعث شد ویدئوی آن در شبکه‌های اجتماعی بچرخد. روا در این ویدئو مارک آستین کت مهمان برنامه را که اتفاقاً توسط مخاطب دیده هم نمی‌شود وسط برنامه زنده جدا کرد و همین حضور او در مقام مجری اصلی این برنامه را همراه با یک حاشیه مجازی کرد.

اتفاق ویژه؛ سلام عاشقانه سیما به سینمای ایران

معاونت سیما پایان هر هفته فیلم‌های مختلفی را برای پخش از کنداکتور شبکه‌های سیما اعلام می‌کند. فیلم‌هایی که بخش اعظم آنها تکراری است و شاید هر بار یک یا دو فیلم جدید در میان شان باشد. پخش‌های چند ۱۰ باره این فیلم‌های تکراری بارها اعتراض مخاطبان و رسانه‌ها را هم در برداشته است اما این رویه تغییری نداشته است و تقریباً جز اعیاد مهم و مناسبت‌هایی چون نوروز که شاید تعداد فیلم‌هایی که برای اولین بار از تلویزیون بیشتر می‌شود به تعداد بیشتری می‌رسد باقی سال مخاطبان باید به تماشای همین فیلم‌های نوروزی بنشینند.

حالا شبکه چهار مدتی است که آخر هفته‌ها هر بار از فیلم‌های جدیدی رونمایی می‌کند که بیشتر آنها خارجی است اما برای اولین بار از تلویزیون پخش می‌شود. پخش این آثار جدید در میان فیلم‌های تکراری سیما غنیمتی محسوب می‌شود و مخاطب می‌تواند آثار جدیدتری از سینمای جهان را نظاره گر باشد.

شبکه چهار این هفته نیز دو فیلم جدید ایرانی و خارجی برای آخر هفته در نظر گرفته است که «در دنیای تو ساعت چند است؟» به کارگردانی صفی یزدانیان پنجشنبه ساعت ۲۰:۳۰ و «فانوس دریایی نهنگ‌ها» جمعه ساعت ۲۰:۳۰ پخش می‌شود.

انتخاب فیلم عاشقانه «در دنیای تو ساعت چند است» به‌عنوان یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر سینما از سوی منتقدان و مخاطبان جدی‌تر سینما برای پخش از تلویزیون اتفاق مبارکی است که به شرط استمرار می‌تواند به یک تحول در حوزه ارتباط سیما و سینما تبدیل شود.

رویکرد شبکه چهار در قبال پخش آثار سینمایی جدید در قیاس با رویکرد آرشیوی شبکه‌های دیگر که پخش فیلم‌ها در آنها بیشتر برای پر کردن باکس فیلم سینمایی انجام می‌شود قابل تحسین است و اینکه این هفته یکی از این رونمایی‌ها به یک فیلم ایرانی اختصاص پیدا کرده اتفاق را ویژه تر کرده است. باید امیدوار بود که باب تازه‌ای برای پخش فیلم‌های سینمایی‌تر و غیرگیشه‌ای (که معمولاً دسته دوم بیشتر مورد توجه تلویزیون بوده است) در سیما باز شود تا شاید شاهد پخش آثار مهم سینمای ایران در سال‌های اخیر، از آنتن تلویزیون هم باشیم.

سینما در سیما؛ کنداکتوری در اختیار مستند

بسیاری معتقدند جایگاه اصلی مستند در تلویزیون است و حتی تلویزیون را یکی از مهمترین سفارش‌دهندگان و مصرف‌کنندگان مستند می‌دانند. مجموعه‌ها و فیلم‌های مستند هم معمولاً طرفداران مخصوص به خود را دارد که شاید همین امر یکی از دلایل راه اندازی شبکه مستند در تلویزیون بود. شبکه‌ای که برخی از برنامه‌های آن و مستندهای خارجی اش براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما در ردیف پربیننده‌ها هم قرار دارد.

در هفته‌ای که گذشت جشنواره مستند «سینما حقیقت» در پردیس چارسو برگزار شد. با این حال نه تنها شبکه مستند که به صورت تخصصی به حوزه مستند می‌پردازد بلکه سایر برنامه‌های سینمایی در شبکه‌های مختلف بخشی از برنامه خود را به «سینما حقیقت» اختصاص دادند.

حتی فراتر از این برنامه‌های سینمایی بخشی از کنداکتور روزانه شبکه‌های اصلی به جشنواره «سینما حقیقت» معرفی آثار و نقد و بررسی برخی از مستندها اختصاص یافت.

مستند معمولاً حوزه‌ای مغفول در صنعت سینماست که البته در کشورهای دیگر جایگاه شناخته شده تر و رسمی تری دارد با این حال امسال شبکه‌های مختلف سیما هم این جایگاه را به رسمیت شناختند و در کنار برنامه‌های خود فضایی هر چند کوتاه، آیتمی و چند دقیقه‌ای به «سینما حقیقت» اختصاص دادند.

پیشنهاد ویژه؛ شب یلدا با بازگشت دو برند مهم تلویزیون

بالاخره انتظارها برای بازگشت مهران مدیری و رضا رشیدپور به تلویزیون پایان یافت و طبق وعده مدیران سیما علاقمندان به این دو چهره پرطرفدار می‌توانند در شب یلدا به تماشای برنامه‌های مورد علاقه شان بنشینند؛ انتظاری که البته این چند ماه دور از حاشیه نبود.

با خداحافظی رشیدپور در اسفندماه سال ۹۷ گمانه زنی‌های زیادی از طرف رسانه‌ها و حتی برخی اخبار از طرف مدیران ارشد سازمان نسبت به بازگشت او مطرح می‌شد از بازگشت دوباره «حالا خورشید» گرفته تا برنامه‌های شبانه‌ای چون «حالا مهتاب» و حالا قرار است این مجری و برنامه‌ساز در دو شب جمعه ۲۹ آذر و شنبه ۳۰ آذرماه با برنامه «شب آرام» به استقبال شب یلدا برود.

اولین شگفتانه رشیدپور هم برای این شب بهره گیری از خود احسان علیخانی به‌عنوان مهمان برنامه اش است که از آنجایی که تیزرهای برنامه از تلویزیون در حال پخش است احتمالاً گفتگوهای این برنامه پیش از اینها ضبط شده باشد..

شبکه نسیم هم در انتظار یک بازگشت است؛ از پخش اولین و آخرین قسمت از «دورهمی» در نوروز ۹۸ نیز حدود ۹ ماه می‌گذرد و در این ماه‌ها هر بار مدیران، تهیه کننده و روابط عمومی‌ها به بازگشت مدیری به تلویزیون وعده داده‌اند نه تنها عملی نشد که هر بار همه چیز به آسانی به هوا رفت.

ادامه نیافتن «دورهمی» از تلویزیون و کوچ مهران مدیری از قاب جادو آنقدر قطعی بود که به شبکه نمایش خانگی رفتند تا «شب نشینی» را بسازند و یک قسمت از این برنامه هم ضبط شد.

با این حال تمایلات برای بازگشت مدیری به عنوان برند تلویزیون آنقدر شدید بود که رایزنی‌ها دوباره برقرار شد و حالا قرار است شب یلدا قسمت جدیدی از «دورهمی» را در همان لوکیشنی که برنامه نوروزی روی آنتن رفت ضبط کنند.

باید دید بازگشت رشیدپور و مدیری در نخستین شب زمستان به آنتن تلویزیون، می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت قطعی این دو به آنتن برای برنامه‌سازی در شب‌های سرد سه ماهه پایان سال ۹۸ شود؟

منبع: سرنا

کد مطلب: ۱۲۵۱۶۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت