از تلاش مهناز افشار برای سانسور نشدن در داخل ایران تا شکایت یک حقوقدان از مسعود فراستی برای نوع حرف زدنش در تلویزیون

سرنا_ در این قسمت از برنامه برداشت خبر حذف نماینده ایران از اسکار 2020 را بررسی خواهیم کرد.

از تلاش مهناز افشار برای سانسور نشدن در داخل ایران تا شکایت یک حقوقدان از مسعود فراستی برای نوع حرف زدنش در تلویزیون

فیلم مستند «در جستجوی فریده» که به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار 2020 معرفی شده بود از اسکار حذف شد. در فهرست اولیه آکادمی اسکار، نام این مستند که در دو بخش به اسکار معرفی شده بود، دیده نمی‌شود. آخرین موفقیت ایران در اسکار به اولین سال ریاست جمهوری ترامپ بر می‌گردد، زمانی که گفته شد سینماگران آمریکایی در مخالفت با سیاست‌های ترامپ که خواستار فشار به ایران هست، فروشنده را انتخاب کردند. البته ایران هنوز از اسکار 2020 ناامید نیست، انیمیشن بلند سینمایی «آخرین داستان» در فهرست اولیه اسکار حضور دارد و شاید بتواند تاریخ‌ساز شود.

در آستانه اکران عمومی فیلم «آشفته‌گی» پوستر این فیلم رونمایی شد. اما این پوستر یک غایب بزرگ داشت و آن تصویر مهناز افشار بازیگر نقش اول زن این فیلم بود. مهناز افشار که در خارج از ایران به سر می‌برد و احتمال بازگشتش به سینمای ایران خیلی ضعیف شده، در اعتراض به حذف تصویرش از پوستر «آشفته گی» خودش یک پوستر منتشر کرده و گفته «هنوز نفس می‌کشم و خودم را سانسور نمی‌کنم». آشفته‌گی به کارگردانی فریدون جیرانی با بازی بهرام رادان و مهناز افشار از هفته پیش در سینماها اکران شده است.

بالاخره ادبیات تند و تیز مسعود فراستی کار دستش داد. بیننده‌های تلویزیون خوب می دانند که مسعود فراستی منتقد برنامه «هفت» ادبیاتی دارد که به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید. این منتقد چندی پیش مخاطبان فیلم مطرب را «لمپن» نامیده بود. حالا همین حرف باعث شده که یک حقوقدان، شکایتی را علیه فراستی در دادگاه مطرح کند. علیرضا مفتخری، که این شکایت را تنظیم کرده می‌گوید در فارسی، لمپن به معنای لات، باجگیر و آدم پَست هست و چون خودم مخاطب فیلم بودم، به خاطر تهمت و توهین آقای فراستی، از ایشان شکایت کردم.

تهیه کننده‌های سینما بعد از اینکه فهمیدند فیلم‌هایشان یک جورایی از خود ارشاد قاچاق می‌شود تصمیم جدی برای جلوگیری از این کار گرفتند. راه حل تهیه کننده‌ها این است که به جای دادن نسخه «دی وی دی» برای بازبینی در ارشاد، نسخه DCP بفرستند که از امنیت بیشتری برخوردار است و کپی کردنش به این راحتی‌ها نیست. البته چند سال پیش هم قرار بود که به طور کلی ارسال «دی وی دی» ممنوع شود، اما این اتفاق نیفتاد. امسال چند فیلم از جمله «متری شیش و نیم» از طریق نسخه‌های بازبینی ارشاد قاچاق شدند و این خبر خوبی برای امنیت فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیست.

صحبت از قاچاق فیلم و فیلم «متری شیش و نیم» شد، شنیدن صحبت‌های تهیه کننده این فیلم درباره وضعیت فروش سینماها نیز قابل تامل است. سید جمال ساداتیان گفته از اول سال تا الان فقط 3 تا از فیلم‌های اکران شده به سود رسیدن؛ 2 تا هم با سرمایه‌ای که برای ساختشان صرف شده سر به سر شدن و مابقی ضرر دادند. این تهیه کننده درباره فیلم خودش هم گفته که 10 میلیارد تومان هزینه ساخت متری شیش و نیم شده. 3 میلیارد هم هزینه پخش فیلم شده. فیلم 27 میلیارد فروخته که با کسر مالیاتش 24 میلیارد مانده. این مبلغ هم بین مالک فیلم و سینمادار تقسیم شده است. البته ساداتیان نگفته است که رایت شبکه نمایش خانگی فیلم را چقدر فروخته!

در بخش فضای مجازی این هفته هم می‌پردازیم به صحبت‌های مهران مهام، تهیه کننده و سرمایه‌گذار سینما که حسابی بازتاب داشته است. مهران مهام که آثاری چون «دردسرهای عظیم»، «ترش و شیرین» و «متهم گریخت» را در کارنامه خودش دارد، در گفت‌وگویی اشاره کرده که برخی افراد از طریق مخالفت با تلویزیون برای خود اعتبار کسب می‌کنند. مهام معتقد است، فرهنگ تصویری، مدیون تلویزیون است. این تهیه کننده تلویزیون تاکید کرده که هنرمندان نباید در امور سیاسی دخالت کنند.‌

در پایان این قسمت، گفتگوی پدرام ابدان با مارال فرجاد را شاهد خواهیم بود.

برنامه برداشت این هفته را ببینید و نظر بدهید.

کد مطلب: ۱۲۵۲۱۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت