پیشنهاد الهی قمشه‌ای برای شب یلدا و مهمانی‌های خانوادگی

سرنا_ الهی قمشه‌ای با بیان اینکه رمز حفظ سلامت جسم و جان، دور هم جمع شدن و عشق ورزیدن به همنوع است، گفت: جشن شب یلدا باید آغازی در تحول ارتباطات فرهنگی ایرانی‌ها باشد.

پیشنهاد الهی قمشه‌ای برای شب یلدا و مهمانی‌های خانوادگی

به گزارش سرنا به نقل از ایسنا، حسین الهی قمشه‌ای- ادیب و نویسنده معاصر ایرانی- در مراسم رونمایی از کتاب "زن توسعه یافته" گفت: شب یلدا شب زایش نور است، به این معنی که خورشید از روز اول دیماه شروع به بالا آمدن می‌کند و این نشان می‌دهد که ما به طرف بهار و گرما و نعمت‌های بیشتر در حال حرکت هستیم.

وی افزود: شب یلدا در واقع از نظر نجومی شب معینی است که خورشید در نسبت مشخصی قرار می‌گیرد و در آن شب بر مدار راس الجدی عمود می‌شود و از فردای این شب خورشید کمی بالاتر می‌آید و بهترین‌ها نویدها داده می‌شود.

او با ذکر مثال‌هایی از قصه‌ها و اشعار فارسی با اشاره به اینکه زیبایی سند حقانیت همه چیز است، ادامه داد: در حال حاضر بیشترین هزینه در دنیا برای زیبایی می‌شود؛ چرا که همه چیز در گرو زیبایی است، و باقی چیزها را هم که انسان می‌خواهد برای زیبایی است.

وی با بیان اینکه می‌خواهم راجع به سلامت در ادبیات صحبت کنم، گفت: انسان در جهان زیبایی ریشه دارد و نشانه آن هم موسیقی، شعر، هنر و فرهنگ است. می‌خواهم نسخه‌ای به شما بدهم، در اوضاع فعلی رمز حفظ سلامت جسم و جان، دور هم جمع شدن است.

الهی قمشه‌ای با بیان اینکه در دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی برکات زیادی وجود دارد، اظهار کرد: می‌توانیم هفته‌ای یک روز یا دو هفته یک روز دور هم جمع بشویم و به کارهای فرهنگی بپردازیم. مثلا اول یک قطعه موسیقی روح نواز پخش کنیم، سپس یک غزل از مولانا، حافظ یا سعدی بخوانیم و بعد هم یک نفر قصه‌ای آموزنده روایت کند، همچنین کتاب‌های خوب را به یکدیگر معرفی کنیم و برای دورهمی‌های بعدی هم برنامه‌ای داشته باشیم تا همه انگیزه داشته باشند و سهم هر کس مشخص باشد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش توصیه کرد، ما به عنوان خانواده‌های ایرانی می‌توانیم شبی را در هفته معین کنیم و به دور از تشریفات و تجملات پذیرایی از مهمان، دوستان و اقوام را دعوت کنیم و جنبه‌های فرهنگی وجودمان را ارتقا دهیم و از این شبها به طرف نور حرکت کنیم. نور میعاد نهایی همه خوبیهاست اگر نور الهی در دل انسان تابیده شود انسان دیگر دچار هیچ غمی نمی‌شود.

این مترجم و نویسنده با اشاره به اینکه در خانه‌هایمان را به روی یکدیگر باز کنیم و نور زیبایی و دانایی را وارد زندگی هم کنیم، گفت: بهترین نوع عشق، عشق ورزیدن به هم نوع است. وقتی سختی‌ها به ما انسان‌ها روی می‌آورد باید به آغوش یکدیگر پناه ببریم و از محبت یکدیگر بهره مند بشویم.

الهی قمشه‌ای در پایان ابراز امیدواری کرد که شب یلدا آغازی در تحول ارتباطات فرهنگی ایرانی‌ها باشد.

در این مراسم که به همت بنیاد سلامت ابریشم در سالن همایش‌های رایزن برگزار شد، علاوه بر سخنرانی الهی قمشه‌ای درباره سلامت و ادبیات و رونمایی از کتاب "زن توسعه یافته" نوشته آتنا نصیری، فرشته طائر پور با موضوع سینما و سلامت، علی شاکری درباره معماری سلامت و شاهد الهی قمشه‌ای درباره قصه و سلامت سخنرانی کردند و تجربیات و ایده‌های خود را درباره الزامات توسعه پایدار در حوزه سلامت بیان کردند.

کد مطلب: ۱۲۵۳۷۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت