دعوا بر سر نقاشی ۲۴ میلیون یورویی پیرزن خوش‌شانس

سرنا_ فرانسه خروج شاهکار هنری چیمابوئه (Cimabue) هنرمند قرن سیزدهم میلادی اهل فلورانس را از این کشور ممنوع اعلام کرد.

دعوا بر سر نقاشی ۲۴ میلیون یورویی پیرزن خوش‌شانس

این اثر هنری چندی پیش در منزل مسکونی یک بانوی سالمند فرانسوی در نزدیکی پاریس پیدا شد و در یک حراجی بیش از ۲۴ میلیون یورو (۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار پوند) به فروش رفت و گرانبهاترین نقاشی قرون وسطایی نام گرفت.

یک زن سالمند ساکن شهر «کمپین» در شمال فرانسه، این اثر را در منزل مسکونی اش نگهداری می کرد و آن را به دیواری بین آشپزخانه و اتاق نشیمن آویزان کرده بود.

پس از خریداری اثر در یک حراجی از سوی مجموعه داران خصوصی مستقر در آمریکا، دولت فرانسه، ‌ نقاشی را به عنوان «گنجینه ملی» طبقه بندی و مجوز صادرات آن را رد کرد.

این تصمیم به دولت فرانسه ۳۰ ماه زمان می دهد تا با جمع آوری وجوهات مالی، اثر را متعلق به خود کند.

وزارت فرهنگ فرانسه اعلام کرد که تلاش می کند این اثر را تصاحب کند تا در کنار یک نقاشی دیگر از چیمابوئه که در موزه لوور پاریس نگهداری می شود، جای گیرد.

قیمت این تصویر با ابعاد ۲۶ در ۲۰ سانتی متر، ‌ در ابتدا بین ۴ تا ۶ میلیون یورو ارزش گذاری شد، ‌ اما در نهایت بیش از ۲۴ میلیون یورو به فروش رفت.

مالک این نقاشی زمانی که اثر را برای قیمت گذاری به حراجی های محلی برد، گمان می کرد تابلو صرفا یک تصویر مذهبی قدیمی باشد. تصور می شود تابلوی نقاشی قسمتی از لوحه دو برگی بزرگی باشد که قدمت آن به سال ۱۲۸۰ باز می گردد؛ زمانی که چیمابوئه هشت صحنه از مصائب و مصلوب شدن مسیح را به تصویر کشید.

چیمابوئه یکی از هنرمندان پیشگام رنسانس ایتالیا بود. تنها ۱۱ اثر نقاشی روی چوب به وی نسبت داده شده است که هیچ کدامشان امضا ندارد.

منبع: ایرنا

کد مطلب: ۱۲۵۹۷۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت