معاشقه «گونتر اوکر» با حافظ در بوشهر

سرنا_ بوشهر آثار هنرمند آلمانی، "گونتر اوکر" با عنوان «کرنش به حافظ» در عمارت نوذری بوشهر به نمایش درمی آید.

معاشقه «گونتر اوکر» با حافظ در بوشهر

افشین درمبخش، مدیر پروژه در خصوص آثار اوکر که در این نمایشگاه ارائه شده، نوشته است: هنر و عرفان رابطه ای تنگاتنگ دارند و این را می توان با خوانش شعر حافظ و مشاهده آثار اوکی بیشتر درک کرد. گویی اوکر به هنگام خلق آثار، با حافظ همراه و همنشین بوده است. او را سال هاست می شناسم و اینگونه توصیف می کنم: انسان ها برای زندگی نفس می کشند /گونتر اوکر برای نشان دادن انسانیت نفس می کشد.

وی اینگونه ادامه می دهد گونتر اوکر، هنر، شعر، فلسفه و جتب عرفان نیست، بلکه روزنه ای پر از روشنایی ست که به هستی گشوده شده است.

بی شک، گونتر اوکر پیشتاز آن دسته از هنرمندانی است که از "هنر و ادب" به "ابد" رهسپار شده اند. به نظر می رسد او قافله سالار آن گروه از نوابغ بشری است که هستی با موجودیت و عظمت، پیدا و پنهان و خوب و بد خویش، تنها یک عنصر از عناصر گفتار و بیان آنهاست. پیشتازان بی همتایی که نه تنها به هستی گوش می سپارند، بلکه زبان هستی اند.

سخن از مردی است که در بلندی ایستاده. بلندایی که هر چه می گذرد، با گذشت خویش، تنها یک گذار برای او رقم می زند. او از اوجی شکوهمند به سمتی جریان دارد که همه یا بسیاری از جریان ها به سمت آن جاری هستند: روح انسانی و تسلیم در برابر حقیقتی واحد و بسیط.

آیین گشایش نمایشگاه آثار هنرمند آلمانی، "گونتر اوکر" با عنوان کرنش به حافظ امروز ساعت ۱۶ تا ۱۸ در دانشکده هنر و معماری واقع در بافت قدیم بوشهر، عمارت نوذری برگزار می شود.

کد مطلب: ۱۲۶۱۳۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت