نشان شوالیه فرهنگ و هنر فرانسه برای یک بانوی ایرانی

سرنا_ آناهیتا قبائیان که قرار است به‌زودی نشان شوالیه فرهنگ و هنر فرانسه را دریافت کند می‌گوید که وقتی نامه اهدای این نشان برایش ارسال شد، قصد نداشته پاکت را باز کند و به طور اتفاقی از این موضوع خبردار شده است!

نشان شوالیه فرهنگ و هنر فرانسه برای یک بانوی ایرانی

به گزارش سرنا به نقل از ایسنا، قرار است نشان شوالیه هنر و ادب کشور فرانسه اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی به آناهیتا قبائیان ـ مدیر گالری راه ابریشم ـ اهدا شود.

پیشتر در ایران شخصیت‌هایی چون محمدرضا شجریان (خواننده)، دکتر حسابی، عباس کیارستمی (کارگردان و عکاس)، داریوش شایگان (نویسنده و شاعر بود)، لیلا حاتمی (بازیگر)، یدالله رویایی (شاعر)، شهرام ناظری (خواننده)، محسن مخملباف (کارگردان)، پری صابری (کارگردان تئاتر و نمایشنامه‌نویس)، اصغر فرهادی (کارگردان) و محمدعلی سپانلو (شاعر و مترجم ایرانی) نشان شوالیه را دریافت کرده‌اند.

قبائیان نزدیک به دو دهه است که گالری راه ابریشم را تأسیس کرده و در این گالری بیشتر از همه به آثار هنری عکاسی پرداخته است. خبرنگار ایسنا پیش از اهدای نشان شوالیه به این گالری‌دار، با او گفت‌وگو کرده است تا علت را جویا شود.

این فعال فرهنگی می‌گوید: کشور فرانسه این مدال را به دلیل فعالیت‌هایی که آن شخص خاص در زمینه هنر یا ادبیات انجام داده است، اهدا می‌کند؛ البته من نمی‌دانم به چه دلیل و در چه مرحله‌ای تصمیم گرفته‌اند که این مدال را به من اهدا کنند. ولی در ۱۸ سالی که گالری راه ابریشم در حال فعالیت است و همانگونه که از اسم آن برمی‌آید، قصد داشته‌ایم فعالیتی در جهت تعامل ایران و کشورهایی مانند فرانسه داشته باشیم؛ چراکه من تحصیلاتم را در فرانسه گذارنده‌ام و مدت زمان زیادی هم در آنجا زندگی کرده‌ام.

قبائیان ادامه می‌دهد: در طول این سال‌ها قصد داشته‌ام هنر ایران را به دنیا معرفی کنم و از طرفی بتوانم به جوان‌ترها اتفاقات هنری که در کشور پیشرویی مانند فرانسه رخ می‌دهد را معرفی کنم؛ به همین دلیل نمایشگاه‌هایی را در طول این سال‌ها به طور دائم در فرانسه برگزار کرده‌ایم؛ به عنوان نمونه در سال ۲۰۱۷ نمایشگاهی با عنوان «ایران، سال ۳۸» را به همراه نیوشا توکلیان در یک فستیوال عکاسی برگزار کردیم. این نمایشگاه از یک طرف اشاره‌ای به سی‌وهشتیمن سال پیروزی انقلاب بود؛ چون عکس‌ها را از سال‌های اول انقلاب شروع می‌کردیم و هم اینکه اشاره‌ای به ابتدای عکاسی معاصر بود که همزمان با انقلاب به صورت فعال شروع شد.

او می‌گوید که تمامی نمایشگاه‌هایی که در طول این سال‌ها در خارج یا داخل از ایران برگزار کرده‌اند باعث شده که فرانسه این مدال را به او نیز اهدا کند. در خود فرانسه این مدال را به افرادی می‌دهند که در زمینه فرهنگ و هنر خود فرانسه فعالیت دارند، درخصوص کشورهای دیگر نیز کسانی را انتخاب می‌کنند که بیشتر فعالیت داشته یا حداقل به نظر آنها اینگونه بوده است. از طرفی مجلات و یا روزنامه‌های مختلف در فرانسه درباره نمایشگاه‌هایی که در آنجا برگزار کرده‌اند نوشته‌اند و این امر در معرفی آنها موثر بوده است.

این گالری‌دار اظهار می‌کند که «البته ما بیشتر آثار هنری کشور را به خارج از ایران معرفی کرده‌ایم؛ چون برگزاری نمایشگاه از آثار هنری مثلا فرانسوی‌ها در ایران به دلایل مختلفی کار مشکل‌تری است.»

از او سوال می‌کنیم که آیا خودش نیز فعالیت عکاسی داشته است؟ می‌گوید: من دکترای تاریخ و کارشناسی ارشد کامپیوتر در زمینه علوم اجتماعی دارم؛ البته همیشه به عکاسی علاقه داشته‌ام و اعتقادم این بوده که باید هنر و عکاسی ایران را بیشتر و بهتر به دنیا معرفی کرد. ۱۸ سال پیش به پیشنهاد عباس کیارستمی تصمیم گرفتم این گالری را به صورت تخصصی در زمینه عکاسی تأسیس کنم.

قبائیان در پایان در پاسخ به اینکه چگونه خبر اهدای این نشان را به او اعلام کردند؟ با خنده بیان می‌کند که ماجرای بامزه‌ای دارد و سپس ادامه می‌دهد: من در دفتری نشسته بودم و کیارش قویدل که با من همکاری می‌کند، پس از یک نمایشگاه سنگین پاکتی را به من داد. من هم طبق معمول گفتم «آخه این کاغذ چیه؟ اینها هم حوصله دارند تا کارت ما را می‌گیرند صد تا نامه می‌فرستند، این کاغذها هم هدر می‌رود و این همه چوب را خراب می‌کنند. آخر این چه وضعش است؟ به جای یک ایمیل بزنند ...»؛ خلاصه کلی درباره اینکه چرا این همه برای ما تبلیغ می‌فرستند، غر زدم. در نهایت پاکت را باز کردم تا ببینم چیست و بعد آن را دور بیندازم. ولی دیدم که وزیر فرهنگ فرانسه نوشته که «خانم قبائیان من مفتخرم که به شما نشان شوالیه هنر و ادبیات را اهدا کنم.»

زمانی که این نامه را می‌خواندم چشمانم گرد و گردتر می‌شد ولی در نهایت باورم شد که این نشان را به من داده‌اند.

کد مطلب: ۱۲۶۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت