زبان فارسی هم رایانه یاد گرفت!

سرنا_ بنیاد سعدی به زودی از ۱۸ مجموعه امکانات آموزش مجازی، با هدف گسترش وسیع‌تر، دسترسی سهل‌تر و آموزش غنی‌تر زبان فارسی در خارج از کشور رونمایی می‌کند.

زبان فارسی هم رایانه یاد گرفت!

به گزارش سرنا به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، با توجه به رشد روزافزون فن‌آوری‌های نوین و ارائه خدمات مختلف در محیط مجازی، آموزش مجازی در بنیاد سعدی از اهمیت دو چندان برخوردار است، زیرا مخاطبین اصلی آموزش مجازی زبان فارسی، زبان‌آموزان، استادان و مؤسسه‌هایی هستند که به دلیل عدم هم‌مکانی، پر هزینه‌بودن انتقال استاد یا دانشجو به یک مکان مشترک، به حضور در آموزش مجازی علاقه‌مند هستند. بر همین اساس بنیاد سعدی از سال‌های ابتدای فعالیت خود، اقدام به ورود به این حوزه کرد و در نشستی صمیمانه با حضور رئیس، معاون‌ها، مدیران و کارشناسان خود، آخرین فعالیت‌ها در حوزه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان در فضای مجازی تشریح شد.

احسان طوفانی‌نژاد، مدیر آموزش مجازی و تولید محتوای الکترونیکی بنیادسعدی در این نشست، به توضیح مختصری از فعالیت‌های آموزش مجازی در بنیاد سعدی پرداخت و گفت: با توجه به نوع مخاطب و محتوای آموزشی، سعی شده با استفاده از جدیدترین رویکردهای آموزشی و فن‌آورانه، امکانات متنوعی برای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان شناسایی، طراحی و تولید شود.

او افزود: از جمله فعالیت‌های مجازی در بنیاد سعدی می‌توان به «آموزش زبان فارسی با تلفن همراه»، «آموزش وب محور زبان فارسی»، «محتوای چند رسانه‌ای تعاملی»، «آموزش برخط همزمان»، «آموزش برخط غیرهمزمان»، «سامانه مدیریت آموزشی»، «ویدئوهای آموزشی»، «کتاب‌های الکترونیکی»، «فایل صوتی کتاب‌های چاپی»، «آموزش با موسیقی»، «آزمون مهارت زبان فارسی(آمفا)»، «آزمون دانش تدریس (داتفا) »، «بازی آموزشی واژه‌یابی»، «بازی آموزشی واژه بازی»، «بازی آموزشی واژه مینا»، « پیکره بین‌المللی بنیاد سعدی»، «مدیریت و جستجوی کتابخانه» و «سامانه کتاب‌شناسی آزفا» نام برد.

مدیر آموزش مجازی و تولید محتوای الکترونیکی بنیاد سعدی که خود دارای دکتری تکنولوژی آموزشی است، همچنین گفت: پس از افتتاح استودیوی بنیاد سعدی در دی ماه ۱۳۹۷، تمام صدا و تصویرهای لازم برای آموزش مجازی در این مکان انجام شده، علاوه بر این تا کنون ۵۴ قطعه ویدئوی آموزشی روش تدریس زبان فارسی ضبط، تدوین و بصورت تلفیقی با موشن گرافیک آماده استفاده شده است، و این امکان فراهم شده که استودیو در اختیار سایر فعالان در حوزه آموزش زبان فارسی نیز قرار داده شود.

سپس رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی با بیان این‌که لازم است همه همکاران بنیاد سعدی از آخرین فعالیت‌ها و تولیدات فیزیکی و مجازی مطلع باشند و در جلسات خارج از بنیاد ارائه کنند، اظهار کرد: برای راه اندازی فعالیت‌های مجازی آموزش زبان فارسی در بنیاد سعدی، شورایی به نام شورای فن‌آوری اطلاعات و آموزش مجازی تشکیل دادیم که از هر کدام از بخش‌های بنیاد به نمایندگی در این شورا حضور دارند.

او بیان کرد: در شورای فن‌آوری اطلاعات و آموزش مجازی، که تاکنون ۹ جلسه داشته، ۱۳۷ موضوع بیان شده و ۹۰ تصمیم اتخاذ و از بین این تصمیمات، ۷۰ تصمیم اجرایی شده است که از مهم‌ترین مصوبات این شورا می‌توان به «سازوکار دریافت هزینه از فارسی آموزان خارجی»، «تصویب سایت آمفا و بارگذاری آن»، «انعقاد قرارداد با شرکت پافکو در بخش آموزش»، «همکاری با شرکت رسانه ساز دانش»، «تصویب و اجرای قرارداد امنیت نرم افزارها و سایت‌ها»، «تنظیم قراردادهای محرمانگی»، «تدوین کلیات برنامه‌های مجازی بنیاد سعدی»، «اجرای آزمایشی آموزش بر خط زبان فارسی» که قرار است با نمایندگی آنکارا شروع شود، اشاره کرد.

صحرایی در ادامه به مهمترین کارهای پیش روی شورای فناوری اطلاعات بنیاد سعدی اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پیکره بین‌المللی زبان فارسی، اجرای عملی و میدانی سامانه مدیریت آموزش در بخش آموزش و تهیه برنامه سال ۹۹ پرداخت.

او با اشاره به نرم‌افزار «اکسین فارسی» که براساس کتاب گام اول تهیه و در گوگل استور و اپ استور قرار داده شده است، گفت: این نرم‌افزار با شعار «هر روز ۱۰ دقیقه زبان فارسی یاد بگیرید» تهیه شده و ۲۲۶ قطعه ویدئو آموزش فارسی دارد.

در ادامه این نشست، کارشناسان مرتبط با آموزش مجازی بنیاد سعدی، مراحل تولید و کاربرد نرم افزارها و برنامه‌ها را به صورت خلاصه برای همکاران بیان کردند.

در پایان غلامعلی حدادعادل، رییس بنیاد سعدی، ضمن ابراز خرسندی از این‌که زبان فارسی در حال یادگیری دانش رایانه است، افزود: این شکوفایی در کشور ماست که برای آموزش زبان فارسی در خارج از کشور به رایانه و فضای مجازی روی آورده‌ایم و برای من بسیار لذت بخش است که این امکانات وسیع را برای آموزش داریم.

او با بیان خاطره‌ای در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، که فردی از روستاهای دامنه هیمالیا در هندوستان، با نامه نگاری ابراز علاقه به یادگیری زبان فارسی داشت، گفت: فکر کنید با امکانات ۳۰ سال پیش چطور می‌توانستیم به وی فارسی را آموزش دهیم. اما اکنون فرصت عجیبی در دنیای مجازی ایجاد شده است و برای آموزش امکانات بسیاری داریم و حتی از طریق تلفن همراه، به صورت برخط یا غیربرخط می‌توان زبان آموخت.

حدادعادل ضمن تشکر از فعالیت‌های انجام شده در فضای مجازی توسط همکاران بنیاد سعدی گفت: این جلسه نشان داد که بنیاد سعدی آرام‌آرام به مراحل خوبی برای آموزش فارسی در جهان رسیده است و امیدوارم در ششمین گردهمایی متولیان زبان فارسی که در بهمن ماه سال جاری برگزار می شود، از اکثر فعالیت‌های آموزش مجازی که امروز مطرح شد، رونمایی شود.

کد مطلب: ۱۲۷۶۷۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت