جشنواره‌ای برای مادران، بدون حضور حتی یک مادر/ بخش نگاه نو جشنواره فجر؛ جای فیلم‌اولی‌ها یا فیلم‌چندمی‌ها؟!

سرنا_در برداشت این هفته سراغ فیلم اولی‌های جشنواره فیلم فجر رفتیم و حضور فیلم چندمی‌ها را در بین فیلم اولی‌ها بررسی کردیم.

جشنواره‌ای برای مادران، بدون حضور حتی یک مادر/ بخش نگاه نو جشنواره فجر؛ جای فیلم‌اولی‌ها یا فیلم‌چندمی‌ها؟!

اسامی ده فیلم بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر اعلام شد. با نظر هیات انتخاب جشنواره در بخش نگاه نو، از بین بیش از 30 فیلم متقاضی حضور در بخش فیلم اولی‌های جشنواره فجر، 10 فیلم انتخاب شدند. اما این انتخاب از همان اول با تعجب فیلمسازها روبرو شد. مثلا فیلم «پدران» دومین ساخته سالم صلواتی پس از فیلم زمستان آخره یا «ریست»، دومین ساخته محمدرضا لطفی پس از «روایت ناپدید شدن مریم» است. از همه جالب‌تر اینکه عباس امینی تا حالا چهار تا فیلم ساخته ولی آمده در بخش فیلم اولی‌ها! متاسفانه ایراد بزرگ تعریف فیلم اولی در جشنواره فجر این است که فیلمساز تا حالا پروانه «فیلم سینمایی» نگرفته باشد در غیر اینصورت هرچقدر فیلم ویدئویی ساخته باشد، هیچی حساب نمی‌شود.

شهلا ریاحی، اولین فیلمساز زن ایرانی دارفانی را وداع گفت. خانم ریاحی در چند سال آخر عمر به خاطر بیماری در خانه سالمندان نگهداری می‌شد و حافظه خودش را از دست داده بود. این بازیگر قدیمی در سال 1305 در تهران متولد شده بود و در شامگاه 10 دی‌ماه 98، در سن 93 سالگی درگذشت. شهلا ریاحی اولین حضور سینمایی را در سال 1330 تجربه کرد و به عنوان اولین فیلمساز زن ایرانی در سال 1335 فیلمی به نام «مرجان» را کارگردانی کرد. خانم ریاحی در بیش از 71 فیلم سینمایی حضور داشت و سال‌ها بود که به دلیل بیماری کار بازیگری را کنار گذاشته بود. روحشان شاد.

فیلم سینمایی «زیر نظر» به کارگردانی مجید صالحی و حضور رضا عطاران که تصور می‌شد یکی از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های سینما شود، به یکی از پرانتقادترین فیلم‌ها تبدیل شد. حضور مجدد رضا عطاران یکی از پولسازترین بازیگران سینما در فیلم «زیر نظر» هم نتوانست این فیلم را در شرایط آرمانی قرار بدهد. در نقدهای منتشر شده درباره «زیر نظر» حتی کمدی بودن این فیلم زیر سوال رفته و تاکید شدید فیلمساز به استفاده از شوخی‌های جنسی، با انتقاد مواجه شده است. خبر دیگر درباره فیلم «زیر نظر» این است که حوزه هنری به خاطر محتوای بد این فیلم از اکران آن در سینماها جلوگیری کرده است.

یک برند مشهور مواد غذایی اقدام به برگزاری جشنواره‌ای فرهنگی کرده است. اسم جشنواره را هم گذاشته «مهر مادر»، که نشانه‌ای از رابطه بین کودک و مادرش هست. سپس همین برند موقع انتخاب شورای سیاست گذاری، حتی یک زن را به عنوان کسی که مادر بودن را حس می‌کند دعوت به همکاری نکرده است. در لیست شورای سیاستگذاری جشنواره مهر مادر اسامی ناصر شفق تهیه کننده سینما و ابوالفضل جلیلی فیلمساز دیده می‌شود. در بخش هیات انتخاب هم هیچ خانمی وجود ندارد به نحوی که انگار هیچ فیلمساز زنی در سینمای ایران فعالیت ندارد.

در بخش تئاتر، از برنامه این هفته سری زدیم به سالن شماره یک تماشاخانه سپند جایی که نمایش «دزدان شماره 43» اجرا می‌شود. این تئاتر برداشتی از نمایشنامه مشهور «همه دزدان دزد نیستن» اثر داریوفو هنرمند ایتالیاییست که به نویسندگی و کارگردانی شاهین صادقیان، اجرا می‌شود. در این نمایش «هومن شاهی» و «مینا وحید» ایفای نقش دارند. شاهین صادقیان پیش از این با اثری چون فصل شکار بادبادک‌ها به روی صحنه رفته و قرار است 30 شب اجرا «دزدان شماره 43» را داشته باشد.

در پایان این قسمت، گفتگوی پدرام ابدان با سعید داخ را شاهد خواهیم بود. همچنین در این هفته برنامه برداشت میزبان کیوان امجدیان، تحلیلگر و منتقد سینمایی بوده است.

برنامه برداشت این هفته را ببینید و نظر بدهید.

کد مطلب: ۱۲۸۰۱۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت