سنگ هم از آسمان ببارد ایران به اسپانیا می‌رود

سرنا_ مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با اشاره به شرایط کنونی منطقه و ایران گفت: سنگ هم از آسمان ببارد، ایران در نمایشگاه گردشگری اسپانیا شرکت می‌کند.

سنگ هم از آسمان ببارد ایران به اسپانیا می‌رود

به گزارش سرنا به نقل از ایسنا، «فیتور» از مهم‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری در بین کشورهای لاتین‌زبان است، ایران سال‌هاست مستمر در این نمایشگاه حضور دارد. اخیرا مسؤولیت غرفه این نمایشگاه طی دستوری از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی واگذار شده است، درحالی که این مسؤولیت پیش‌تر با حکم همین وزارتخانه به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی واگذار شده بود. هر دوی این شرکت‌ها زیر مجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند.

این کانون حدود پنج دوره غرفه ایران را در نمایشگاه گردشگری اسپانیا برگزار کرده اما در شرایطی که تنها دو ماه به زمان برگزاری نمایشگاه سال ۲۰۲۰ باقی مانده بود، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، اعلام کرد:‌ «از سوی معاونت گردشگری، مسؤولیت تمام نمایشگاه‌های بین‌المللی به این شرکت واگذار شده است». حتی اوایل این هفته جدول اسامی نمایشگاه‌هایی که ایران قرار است تا خردادماه در آن‌ها حضور داشته باشد از سوی این شرکت منتشر شد که مسؤولیت اجرای غرفه ایران را به مزایده گذاشته بود. در این جدول نام «فیتور» اسپانیا هم دیده می‌شد درحالی‌که همزمان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی هم حضور ایران در این نمایشگاه را پیگیری می‌کرد.

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی امروز (سه‌شنبه ۱۷ دی‌ماه) نشست هم‌اندیشی را با حضور تعدادی از آژانس‌های گردشگری برگزار کرد تا به این شکل رسما اعلام کند، مسؤولیت این نمایشگاه به این شرکت سپرده شده است. بلاتکلیفی و ابهام درباره مجری نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری که برنامه‌ریزی‌ها را در شرایط حساس کشور تحت شعاع قرار می‌دهد مورد انتقاد بیشتر مدیران آژانس‌های گردشگری حاضر در این نشست قرار گرفت.

نامه «فیتور» را نداده‌اند

حسین اربابی که کمتر از دو ماه است مدیریت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی را با حکم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عهده گرفته، در این‌باره گفت: هیچ نامه‌ای در ارتباط با مسؤولیت برگزاری غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا تا این لحظه دریافت نکرده‌ایم اما کار آن را پیگیری کردیم تا حضورمان از جامعه بین‌الملل و ذهن سیاستگذاران فاصله نگیرد.

او با اشاره به واگذاری مسؤولیت نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری به شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، ‌ اظهار کرد: با وجود نارضایتی‌هایی که در این باره وجود دارد، خوشحال بودم این نمایشگاه‌ها از کانون گرفته شده است. واقعیت این است که در فرهنگ نمی‌توان مشارکتی و دستوری کار کرد.

او با توجه به ترجیح برخی آژانس‌های گردشگری برای ادامه کار نمایشگاه‌ فیتور اسپانیا در آینده با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، اظهار کرد: می‌توان با تشکیل چند کمیته و تعیین بار مالی امور پیشنهادی بسیاری از ایده‌ها را اجرا کرد. اما قبلا از آن این سوال پیش می‌آید که آیا جلسه با آژانس‌های گردشگری درباره این نمایشگاه در طول سال هم برگزار می‌شود و یا مثل مدارس که خردادماه هر سال برای اوقات فراغت برنامه‌ریزی می‌کنند ما هم نزدیک به آغاز نمایشگاه چنین جلسه‌ای را برگزار کرده‌ایم.

ما این‌کاره نیستیم

وی افزود: اگر همین حالا تکلیفی را دست‌کم برای نمایشگاه گردشگری اسپانیا مشخص کنید حاضرم تا ۱۰ سال سند بنویسم که فیتور را ما برگزار می‌کنیم اما تبلیغات آن را به کانون نسپارید؛ چرا کا ما دولتی هستیم چه می‌دانیم تبلیغ چیست. اگر انتظار دارید به عنوان دولت تبلیغ کنیم، بدانید که ما تبلیغ‌کننده خوبی نیستیم. اگر انتظار دارید افراد مورد نظر شما را به نمایشگاه دعوت کنیم، بدانید ما دعوت‌کننده خوبی هم نیستیم. ما این کار نیستیم. اگر توقع‌تان این است برای شما شعار طراحی کنم، ما این کار نمی‌توانیم انجام دهیم. شما (بخش خصوصی) کار را دست بگیرید، ‌ ایمان دارم خودتان بهتر می‌توانید این کارها را انجام دهید. ما حوزه اجرایی هستیم و حاضریم در اجرا با بخش خصوصی شریک شویم.

اربابی اضافه کرد: وزارتخانه هیچ گردشگری را مستقیم وارد کشور نمی‌کند، شما (بخش خصوصی) این کار را انجام میدهید، بسیاری از چیدمان ما براساس سیاست‌ها، خواسته‌ها و نیازهای شما است. آقای مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ کار دستی انجام داده‌اند؛ شورای سیاستگذاری بخش خصوصی را تشکیل داده و اطلاع دارم هر ماه هم جلسه‌ای با آن‌ها دارد. در کانون جهانگردی و اتومبیلرانی هم می‌توان چنین رویه‌ای داشت.

عمان برای یک کلیپ ۶۰۰ هزار دلار خرج می‌کند ایران ۳۰ میلیون تومان

او در ادامه این بحث گفت: ما نمی‌توانیم مثل کشورهای دیگر برای تبلیغ گردشگری هزینه کنیم، مثلا عمان ۱.۸ میلیارد دلار هزینه تبلیغ در نمایشگاه فیتور اسپانیا کرده، ‌ طبیعتا چنین هزینه‌ای از عهده ما خارج است. ما برای فضای مجازی یک کلیپ طراحی کرده‌ایم که حدود بیست سی میلیون تومان هزینه داشته است، درحالی‌که عمان حدود ۶۰۰ هزار دلار (به نرخ روز دلار بیش از ۸ میلیارد تومان) فقط برای یک کلیپ هزینه کرده است. هرچند که ما ادعای‌مان بیشتر از بقیه است مثلا بیش از ۳۰ شرکت اعلام کرده‌اند که می‌توانند کلیپی با استانداردهایی فراتر از کره زمین بسازند اما نتیجه کارشان چیز دیگری است. ما که مثل عمان نمی‌توانیم هزینه کنیم اما دست‌کم با همان ۳۰ میلیون تومان می‌توانیم خروجی بهتری داشته باشیم و آژانس‌ها در آن نقش و حضور داشته باشند.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره تاثیر حضور دولت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نمایشگاه‌های بین‌المللی که پرسش مدیر مسؤول یکی از نشریات گردشگری بود، اظهار کرد: نمی‌دانم چه تاثیری دارد اما گاهی مسبب ریل‌گذاری‌هایی بوده است، مثلا سال گذشته حضور آقای مونسان در فیتور باعث دیدار پادشاه اسپانیا از غرفه ایران شد. شاید دیدار و صحبت با مسؤولان در رأس گردشگری در جریان نمایشگاه امسال هم در گردشگری ایران موثر باشد.

وی درباره احتمال لغو حضور ایران در نمایشگاه فیتور اسپانیا با توجه به شرایط کشور، تاکید کرد:‌ اگر از آسمان سنگ ببارد ایران در نمایشگاه گردشگری اسپانیا شرکت می‌کند. دیدگاه‌مان این است که فیتور بسترساز آینده گردشگری است.

ما در شرایط جنگ نیستیم

اربابان در پاسخ به سوال ایسنا درباره این‌که با توجه به خدشه دار شدن امنیت منطقه از سوی آمریکا و قبل از آن تعبیری که رییس‌جمهور از شرایط ویژه کشور و جنگ داشتند، استراتژی برای حضور در این نمایشگاه‌های بین‌المللی چیست، گفت: نمایشگاه‌های گردشگری پدیده‌هایی نیستند که از طریق آن‌ها سریع به نتیجه برسیم. تا این نمایشگاه هم دو هفته بیشتر باقی نمانده در این مدت نمی‌توان استراتژی تعریف کرد. اگر اجازه دهند نمایشگاه‌هایی مثل اسپانیا را کانون اجرا کند، حتما نقشه راهی برای آن تهیه می‌شود. این مسائل در برنامه‌ریزی بلندمدت به نتیجه می‌رسد.

او ادامه داد: ما در شرایط جنگی نیستیم و لباس‌های خاکی نپوشیده‌ایم. اتفاقا مفهوم گردشگری با جنگ در تناقض است. قرار نیست گردشگری را با جنگ گره بزنیم. معتقدیم با گردشگری می‌توانیم مانع بسیاری از وقایع شویم.

اربابان گفت: استراتژی ما این است که در شرایط بحران در نمایشگاه گردشگری اسپانیا شرکت کنیم و ایران را در اذهان جا اندازیم تا وقتی بحران رفع شد، تعداد گردشگری ورودی افزایش یابد. تعبیر من از استراتژی غیر از این نیست. آژانس‌ها در این نمایشگاه حاضر می‌شوند تا بستر حضور گردشگران را فراهم کنند.

نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا از دوم تا ششم بهمن‌ماه (۲۲ تا ۲۶ ژانویه) در شهر مادرید برگزار می‌شود. این نمایشگاه چهلمین دوره خود را امسال سپری می‌کند. در نمایشگاه سال گذشته بیش از ۱۰ هزار کمپانی گردشگری از جمله آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌های توریسم محلی، سازمان‌های رسمی، تورگردان‌ها، شرکت‌های حمل و نقل، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، شرکت‌های خدماتی و مراکز آموزشی حضور داشتند. ۸۴۳۳ روزنامه‌نگار و بلاگر نیز این نمایشگاه را پوشش دادند.

ایران امسال با ۱۸ آژانس مسافرتی همراه با سازمان منطقه آزاد و یک شرکت فروش صنایع دستی در این نمایشگاه حضور دارد. غرفه ایران ۲۹۷ متر و در سالن خاورمیانه در همسایگی مصر، لبنان، فلسطین و اردن است.

دست به دامن خبرگزاری اسپانیا در وقت کم ایران

عبادرضا اسلامی ـ مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ در این نشست توضیح داد که طراحی غرفه امسال به دلیل عدم تفاهم با طراح، آنچنان که باید مدنظر نبوده در نتیجه در نمایشگاه امسال از طرح‌های قدیمی استفاده شده است. ضمن این‌که قطع اینترنت در این جریان بی‌تاثیر نبوده است.

او، چاپ دو نشریه تخصصی درباره ایران به زبان اسپانیایی، اجرای مسابقه به زبان اسپانیایی، نصب نمایشگر هشت متری در کنار غرفه ایران، اجرای گروه‌های موسیقی آیینی و استفاده از جاذبه سینما در معرفی ایران و حضور یک اینفلوئنسر فرانسوی که قبلا ویدئوی «به ایران سفر نکنید» را تهیه کرده، از جمله اقدامات پیش‌بینی شده برای نمایشگاه فیتور ۲۰۲۰ ذکر کرد.

نمایشگاه فیتور ۲۰۲۰ اسپانیا بخش ویژه‌ای را به نوآوری‌ها، خلاقیت و استعدادها اختصاص داده که برنامه‌های پیش‌بینی شده از سوی ایران در این مسیر طراحی نشده است و به نظر می‌رسد بلاتکلیفی در تعیین مجری و از سویی محدودیت زمانی، مانع از اجرای ایده‌های خلاقانه شود، چنان‌که مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در این نشست تایید کرد: در فرصت زمانی باقی مانده حتی نمی‌توان تولید محتوای ویژه و یا تبلیغات محیطی داشت، چرا که بهترین مسیرها را کشورهای دیگر برای تبلیغ گرفته‌اند و آن زمان که ما باید وارد ماجرا می‌شدیم در خوف و رجاء بودیم.

او با بیان این‌که که بیشترین تمرکز ایران روی تبلیغات عمومی است، گفت: اعتراف می‌کنم برای جذب متخصصان به این نمایشگاه خیلی موفق نبوده‌ایم. شاید رویکرد اصلی‌مان نبود.

اسلامی که برگزاری مراسم شب ایرانی را در این نشست به نظرسنجی گذاشت اما با انتقاد شرکت‌کنندگان با توجه به تجربه سال‌های پیشین مواجه شد، مذاکره و قرارداد با خبرگزاری «افه» اسپانیا را به عنوان اقدامی عملی‌تر پیشنهاد کرد و گفت: هزینه شب ایران را می‌توان صرف تبلیغ در این خبرگزاری کرد.

رایزن ایران بزودی عازم اسپانیا می‌شود

محمدعلی کیانی ـ مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ـ در این نشست با اعلام این‌که رایزن فرهنگی ایران بزودی به اسپانیا اعزام می‌شود، درباره همکاری با آژانس‌های مسافرتی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جریان این نمایشگاه اعلام آمادگی کرد.

او افزود: این سازمان ۸۵ نماینده در ۶۵ کشور دارد که همه آن‌ها فعال هستند.

کد مطلب: ۱۲۸۱۹۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت