مرثیه احمد میرزا بر گذشته فراموش شده با رونمایی از ایده «خط فرش»

سرنا_ گالری شکوه از ۲۰ تا ۲۵ دی میزبان جدیدترین آثار احمد میرزا (میرزازاده) هنرمند عرصه نقاشی خط می‌شود.

مرثیه احمد میرزا بر گذشته فراموش شده با رونمایی از ایده «خط فرش»

به گزارش سرنا به نقل از مهر ، نمایشگاه آثار احمد میرزا (میرزازاده) هنرمند عرصه نقاشی خط از ۲۰ تا ۲۵ دی در گالری شکوه به نشانی فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ برگزار می‌شود. احمد میرزا در این نمایشگاه که با نشست نقد و بررسی آثارش همراه خواهد بود، ضمن نمایش جدیدترین کارهایش، برای اولین بار از ایده «خط فرش» رونمایی خواهد کرد.

این هنرمند درباره فضای آثار این نمایشگاه و تفاوت آن با خط نقاشی‌های قبلی گفت: سعی کردم از قالب فضای آثار مدرن که در طول این سال‌ها دنبال می‌کردم به سمتی بروم که معاصر باشد. از مدیوم رنگ روغن و اکریلیک و ترکیب مواد قدری فاصله گرفتم و از ابزار و مصالح دیگری هم استفاده کردم تا مخاطب با تجربه بصری تازه ای رو به رو شود.

وی درباره تکنیک کارها بیان کرد: برخی آثار همان رنگ روغن و اکریلیک و ترکیب مواد است؛ ولی بخشی از کارها که محوریت نمایشگاه را دارد آینه و فرش است که شکل حروف و خوشنویسی را به خودش گرفته و بیانگر مفاهیمی است که شاید قبل از این مطرح نشده باشد، شاید این کارهایی باشد که نسبت به بقیه آثار که در گالری‌ها و بازار هنر می‌بینیم متفاوت باشد.

احمد میرزا درباره رویکرد این نمایشگاه گفت: در نمایشگاه‌های قبلی برخورد من مدرن بود و تا حدی دکوراتیو، زیرا مخاطب شرقی به زیبایی شناسی ایرانی عادت کرده بود و اغلب خط نقاشی‌ها بدون عنوان؛ اما کارهای نمایشگاه جدید همگی عنوان و مفهوم دارند و بعضی اصلاً دکوراتیو نیستند بلکه مفهومی انتقادی را از گذشته‌ها و از تخریب سنت‌ها و هویت‌هایی که داشتیم به مخاطب برساند. عنوان نمایشگاه خط فرش است. خط فرش اصطلاحی است که برای اولین بار در این نمایشگاه به کار می‌رود. بعد از گفتگویی طولانی که با آقای حسینی مدیر هنری ام داشتم این اصطلاح به ذهن مان خطور کرد. در تکنیک خط فرش، تکه‌های فرش‌های قدیمی و دست بافت که سالیان سال زیر پای ما ایرانی‌ها بوده تبدیل می‌شوند به حروف خوشنویسی. انگار می‌خواهند حرفی بزنند از دل تاریخ و از گذشته‌ها، برای این مجموعه تعدادی فرش مندرس و صدمه دیده که قابلیت ترمیم و مرمت نداشتند خریدم. زمانی که می‌خواستم این فرش‌ها را بریده و قطعه قطعه کنم تا از دل آن این حروف را در آورم این کار خیلی سخت بود، چون خودم تعلق خاطری به این دست بافت‌های زیبا و رویایی دارم. این فرش‌ها باید تکه پاره شده و تبدیل به حروف شود تا روی بوم حرف تازه ای بزنند.

به گفته این هنرمند، نیمی از کارهای این نمایشگاه خط فرش و نیمی دیگر حاصل تکنیک‌های قبلی او اما در یک فرم و فضای متفاوت هستند.

وی درباره قیمت گذاری این آثار گفت: هنوز برای این آثار قیمت گذاری نکرده ایم اما یقیناً با توجه به شرایط بازار و مشاوره به یک قیمت معقول خواهیم رسید. بیشتر گالری دارها می‌گویند بازار نقاشی خط خوب نیست. تصور می‌کنم بازار به واسطه کارهای تکراری و شبیه هم اشباع شده است، مخاطبان و خریداران میل و رغبتی به خرید ندارند. البته در این بین کسانی که در ویترین مارکت هنر ایران هستند مدیون تلاش سالیان متمادی مدیران فرهنگی و پژوهشگران اقتصاد هنر و حراج تهران هستند و فروش بهتری دارند.

احمد میرزا که پیش از این نمایشگاه‌های انفرادی در گالری فرهنگسرای بان و(۱۳۸۳)، گالری ماه (۱۳۹۱) و همچنین در گالری اولاً اسپانیا (۱۳۸۴)، موزه هنرهای مدرن مالاگا (۱۳۸۸) و گالری امیگو اسپانیا (۱۳۹۲) برپا کرده، پیش بینی می‌کند در نمایشگاه جدیدش با توجه به مقدمات کار حدود ۱۵ اثر که همگی مربوط به دو سال گذشته هستند روی دیوار ببرد. ابعاد این آثار هم در قطع‌های متفاوتی است.

کد مطلب: ۱۲۸۴۲۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت