سیل "سیستان" را دریابید/ هنرمندان مردم را فرابخوانند

سرنا_ امین میری یکی از هنرمندان تئاتر که اصالتش به سیستان و بلوچستان برمی‌گردد از همکارانش خواست حتی با انتشار یک عکس یا پست در صفحات شخصی‌شان، توجه دیگر هموطنان را به مردم سیستان جلب کنند.

سیل "سیستان" را دریابید/ هنرمندان مردم را فرابخوانند

به گزارش سرنا، این کارگردان که در نمایش‌هایش به مسایل اجتماعی توجه دارد، به ایسنا می‌گوید: این خطه همیشه در حاشیه بوده و همواره دچار سیل و زلزله. اما سیل اخیر به گونه‌ای است که روستاهای زیادی به طور کامل زیر آب رفته‌اند و شرایط آنها بسیار وخیم است هلی کوپتر، تنها راه دسترسی به این روستاهاست.

او ادامه می‌دهد: فعلا مهمترین نکته، نجات جان انسان‌هایی است که زیر آب مانده‌اند و بحث دیگر، مسایل اقتصادی. چراکه بیشتر مردم این روستاها در کپر زندگی می‌کردند و تنها منبع درآمدشان چند بزغاله یا حیواناتی از این دست بوده که حالا به طور کامل از بین رفته است.

میری از دیگر هنرمندان تئاتر و همکارانش درخواست کرد در شرایط فعلی مردم سیستان و بلوچستان را فراموش نکنند: «از همکارانم می‌خواهم در صفحات شخصی خود با انتشار حتی یک عکس یا پست، سبب شوند نسبت به وضعیت سیستان و بلوچستان حساسیت ایجاد شود و تا مسئولان‌مان دیگر نگویند خواب بودیم و تازه بیدار شدیم و از سوی دیگر هموطنان‌مان هم برای مردم سیل‌زده این استان وارد عمل شوند.»

به گفته این کارگردان، مردم این خطه در حال حاضر بیش از هر چیزی نیازمند اقلامی مانند غذا، امکانات بهداشتی و پتو هستند.

مجتبی رضایی رییس انجمن هنرهای نمایشی استان سیستان و بلوچستان نیز در همین زمینه به ایسنا می‌گوید: در حال حاضر خیریه‌های مردم‌نهاد فعال هستند اما توقع بر این است که هنرمندان کشور هم بیش از این پیگیر هوطنان سیل‌زده خود باشند.

او از سرمای هوا می‌گوید؛ سرمایی که بی سابقه بوده و امان مردم را بریده است: «مدت‌ها بود چنین سرمایی در این منطقه نداشتیم ولی حالا برف و باران بلای جان مردمی شده که هیچ جایی برای زندگی ندارند.»

رییس انجمن هنرهای نمایشی سیستان و بلوچستان اضافه می‌کند: هموطنان می‌توانند کمک‌های خود را از طریق این انجمن یا هلال احمر به سیل‌زدگان برسانند. ما هم با تهیه عکس و فیلم از تمام اقدامات انجام شده، این اطمینان را به آنان می‌دهیم که کمک‌هایشان به مردم رسیده است.»

رضایی از اجرای دو نمایش هم خبر می‌دهد، یکی برای کودکان و دیگری برای تماشاگران بزرگسال: «پیش از ماجرای سیل، این نمایش‌ها را آماده کردیم و حالا که این وضعیت پیش آمده، پر شورتر از قبل آنها را اجرا می‌کنیم و امیدواریم مرهمی ناچیز بر زخم این مردم باشد.»

شادی پورمهدی دیگر هنرمندی است که بیشتر به واسطه فعالیت‌هایش در زمینه تئاتر عروسکی شناخته می‌شود. او از جمله کسانی است که خیریه شخصی ندارد ولی با چند خیریه‌ مردم نهاد همکاری می‌کند و در جریاناتی مانند آزادسازی زندانیان، تامین غذا برای کارتن خواب‌ها و نیز کمک به مردم سیل‌زده عید امسال حضوری فعال داشته است.

این هنرمند از کسانی سخن می‌گوید که به هر دلیلی امکان حضور در مناطق سیل‌زده را ندارند و از آنان دعوت می‌کند از طریق خیریه‌های مردمی، کمک‌های خود را به هموطنان‌شان برسانند: «تجربه من در این مدت نشان داده مردم بسیار علاقه‌مند به کمک هستند ولی موضوع اول، جلب اعتماد آنان است. خیریه‌ها هم با انتشار عکس و فیلم از اقداماتی که انجام داده‌اند، می‌توانند این اعتمادسازی را انجام دهند.

او که در حوزه نگارش و ترجمه نمایش‌نامه‌های تئاتر عروسکی نیز فعال است، هنرمندان را گوش به زنگ‌ترین قشری می‌داند که همیشه در شرایط دشوار، در کنار مردم قرار گرفته‌اند: «کوچکتر از آن هستم که بخواهم همکارانم را دعوت به کمک کنم و از آنان سپاسگزارم که همیشه برای کمک به آزادسازی زندانیان، حمایت از کارتن‌خواب‌ها، تهیه دارو برای کودکان بیمار و ... پیشگام بوده‌اند و تنها این نکته را یادآوری می‌کنم که این روزها به دلیل انبوه اتفاقات کشور، برخی از مسایل مهم مانند سیل اخیر سیستان و نیز مسایل زیست‌محیطی قدری به حاشیه رفته است اما از همه هنرمندان می‌خواهم همچنان کنار مردم باشند همانطورکه همیشه بوده‌اند زیرا ظاهرا این سیل ادامه دارد و آنگونه که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده گریبان دیگر نقاط کشور را هم خواهد گرفت.»

پورمهدی تاکید دارد که خسته و نومید نشویم و ادامه می‌دهد:« فکر نکنیم که کارهای کوچک ما این حفره‌های بزرگ را پر نمی‌کند. شاید این مشکلات با اقدامات کوچک ما درست نشود اما همین که عده‌ای بتوانند دست‌کم چند شب را با آسایش سر کنند، اتفاق خوبی است.»

کد مطلب: ۱۲۸۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت