نقش هنرمندان در تلخی‌ها و بلایا چیست؟

سرنا_ رییس انجمن هنرمندان نقاش ایران معتقد است که هنرمندان تلاش می‌کنند به صورت مستقیم و نه صرفاً به واسطه تولید یک اثر هنری، حضور موثری در جامعه داشته باشند و کمک کنند؛ چراکه اغلب هنرمندان به گونه‌ای خودشان را نسبت به رویدادهای اجتماعی و دغدغه‌های مردمی مسئول می‌دانند.

نقش هنرمندان در تلخی‌ها و بلایا چیست؟

به گزارش سرنا،امیر راد ـ رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران ـ در گفت‌وگو با ایسنا درباره نقش هنرمندان به هنگام افزایش تلخی‌های جامعه و چگونگی حضورشان در کنار مردم، اظهار کرد: به طور کلی کار هنرمند رصد جامعه است و نسبت به وقایعی که در جامعه رخ می‌دهد حساسیت نشان می‌دهد.

اصولاً هنرمند معاصر هنرمندی است که بر اساس محیطی که در آن زیست می‌کند، کار انجام می‌دهد و طبیعی است که اتفاقات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی بلایای طبیعی بر روحیه آنها تاثیرگذار باشد.

او ادامه داد: به همین خاطر است که معمولاً هنرمندان درباره برخی از رویدادها نظر دارند و گاهی تلاش می‌کنند به صورت مستقیم و نه صرفاً به واسطه تولید یک اثر هنری، حضور موثری در جامعه داشته باشند و کمک کنند؛ چراکه اغلب هنرمندان به گونه‌ای خودشان را نسبت به رویدادهای اجتماعی و دغدغه‌های مردمی مسئول می‌دانند.

راد خاطرنشان کرد: طبیعی است که اولین کاری که هر هنرمندی در واکنش به رویدادهای اجتماعی می‌تواند انجام بدهد، خلق اثر هنری است؛ این اثر هنری می‌تواند ثبت واقعه یا یک موضع‌گیری هنرمندانه نسبت به آن رویداد باشد یا اینکه هنرمند اثر خود را به کالا و وجه مالی برای کمک و پیشبرد برخی اهداف تبدیل کند؛ که خوشبختانه در این زمینه نیز بسیاری از هنرمندان پیشگام بودند و به عنوان نمونه اخیر می‌توان از اقدام هنرمندان عرضه تجسمی برای کمک به سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان یاد کرد.

رئیس انجمن هنرمندان نقاش همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا اعتماد عمومی به هنرمندان برای کمک‌های مالی وجود دارد، اظهار کرد: خوشبختانه تا به امروز این اعتماد وجود داشته است و معمولاً اقدامات صورت‌گرفته موفقیت‌آمیز بوده است. از آنجا که طبیعتاً ارتباط تک به تک میان هنرمندان با مردم به دلایلی همچون سازماندهی و هماهنگی، دشوار است، نهادهایی همانند خانه هنرمندان، برخی از گالری‌ها و سایر نهادهای هنری پیشگام می‌شوند تا هنرمندان را تجمیع کنند. در این میان طبیعتاً هر چه این نهادهای هنری شناخته‌شده‌تر باشند، اعتماد مردم نیز بیشتر است.

کد مطلب: ۱۲۹۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت