احساسات پاک هنری گروه‌های مختلف تئاتری باعث انصراف آن‌ها از جشنواره شد

سرنا_ نشست خبری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، دبیر این رویداد و مدیران بخش‌های مختلف صبح روز ششم بهمن در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

احساسات پاک هنری گروه‌های مختلف تئاتری باعث انصراف آن‌ها از جشنواره شد

پگاه ماسوری_ به گزارش سرنا، نشست خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، با انتقادهای تند خبرنگاران نسبت به موارد متعددی همراه بود.

شهرام کرمی (مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی) در نشست خبری جشنواره تئاتر فجر از سه چالشی که این دوره از جشنواره با آن مواجه است، سخن گفت.

کرمی، اهمیت این رویداد را بدیهی خواند و با اشاره به اینکه تاثیرش به عنوان بزرگترین رویداد هنرهای نمایشی واضح است، گفت: اهمیت این رویداد در خود جامعه هنرمندان است که با شور در آن شرکت کردند.

مدیرکل هنرهای نمایشی بخشی از مشکلات جشنواره تئاتر فجر را چالش‌های همیشگی خواند که امسال هم این رویداد با آن دست به گریبان بوده است و تصریح کرد: امسال در جشنواره با فقدان اعتبار و با کسر بودجه روبه‌رو بودیم که تلاش داشتیم با جذب اسپانسر بخش عمده آن را برطرف کنیم اما جای تاسف دارد که جشنواره بدون مشارکت هیچ اسپانسری برگزار می‌شود. متاسفانه برخلاف سایر هنرها، هیچ نهادی در این حوزه کمکی نکرد و این را به عنوان گله مطرح می‌کنم.

وی با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم با حمایت از سرمایه‌های واقعی تئاتر، رویداد سی و هشتم را به نحو شایسته‌ای برگزار کنیم، گفت: برنامه‌ریزی ما این بود که از آثار باکیفیت خارجی دعوت کنیم اما با چالش‌های عمده‌ای مواجهه شدیم که تلاش کردیم اتفاق‌های مثبت و موقری بیفتد.

این مدیر تئاتری ادامه داد: از چالش‌های دیگر، عدم تمایل برخی گروه‌ها در چند هفته اخیر برای حضور در جشنواره بود که باعث شد در تنظیم جدول نهایی با معضل روبرو شویم.

کرمی تصریح کرد: همین‌جا به صراحت بگویم یکی از موضوعات مهم و جدی که می‌تواند منجر به شکوفایی تئاتر ما شود همدردی و هماهنگی خانواده بزرگ تئاتر ایران است.

او یادآور شد:

من صفت یا تغسیر ناشایستی، به کسانی که تصمیم به تحریم جشنواره گرفته‌اند نسبت نمی‌دهم!

وی فزود: قطعا احساسات پاک هنری آن‌ها در این تصمیم، دخیل بوده‌است؛ وظیفه من دفاع از جایگاه تئاتر و هنر است.حدود سی گروه اعلام انصراف کردند.

برخی در جشنواره حضور نداشتند، موج هیجانی ایجاد شده بود.

مانیاز به همدلی داریم نباید بگذاریم در خانواده تئاتر شکاف و دودستگی ایجاد شود.

وی ادامه داد:

هنرمندانی که تصمیم به تحریم گرفتند دلایل‌شان فردی بوده است، به نظرم این تصمیم در نهایت منجر به آسیب به تئاتر خواهد شد.

باید شرایط را به سمتی ببریم که فضا برای تعامل و گفت‌وگو بیشتر شود.

برهانی‌مرند همچنین در زمینه عدم انتخاب «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» به کارگردانی روح‌الله جعفری در برابر پاسخ چند خبرنگار که از توضیح او قانع نشده بودند، گفت: آقای جعفری رای قاطع برای ورود به جشنواره را نیاورد. من فکر می‌کنم همه کارهایی که رای آورده اند نام‌دار و مهم هستند. من به‌عنوان دبیر هیچ دخالتی در رای داوران نداشتم و تنها سهم کوچکی برای دعوت مهمان داشتم که ۹۲ نفر در این زمینه متقاضی بودند اما من تنها مجاز به دعوت چند نفر بودم.

جلسه علیرغم توضیح‌های برهانی‌مرند با همان انتقادها درباره نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» از سوی خبرنگاران ادامه داشت چراکه از توضیح‌های او قانع نشدند.

یکی از خبرنگاران درباره علت همزمانی جشنواره تئاتر فجر با جشنواره فیلم فجر در این دوره پرسید و اظهار داشت که این موضوع باعث عدم پوشش خبری کامل و استقبال از این جشنواره خواهد شد.

در پاسخ گفتند: امکان برگزاری در همان زمانی که سال‌های دیگر برگزار میشد وجود نداشت؛ چرا که در آستانه انتخابات مجلس هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا گروه‌هایی که از شهرستان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای دیدن اجرا می‌آیند نیست و فقط می‌توانند کار خود را اجرا کنند و بروند گفت:

ما نمی‌گوییم گروه‌های شهرستانی، چرا که این واژه، خیلی شایسته نیست و تهران هم شهرستان محسوب می‌شود و می‌گوییم گروه‌هایی از سایر استان‌ها.

نادر برهانی‌مرند دبیر سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر هم در این نشست گفت: سال گذشته این اقبال را داشتم که در چند نشست آسیب‌شناسی شرکت کرده و صحبت‌های اساتید و دانشجویان و منتقد را بشنوم. سعی کردم به دقت گوش کنم و در جشنواره اعمال کنم. ترجیع‌بند همه نکاتی که دوستان در این جلسات به آن اشاره می‌کردند را شاید بتوان در سه محور گنجاند.

نخست اینکه جشنواره عریض و طویل شده و وسعتش باعث کاستن از کیفیتش شده و به نظر می‌رسد باید برای آن فکری کرد.

او ادامه داد: بحث دوم رقابتی برگزار کردن جشنواره بود که اشاره می‌کردند جشنواره فجر رقابت زده شده و به آثار منفی آن اشاره کردند.

نادر برهانی مرند نیز سومین محور بحث را تئاتر ملل خواند و گفت: من سعی کردم به کمک دوستان دبیرخانه و با مشاورت آقای کرمی و شورای سیاستگذاری این آسیب‌شناسی‌ها را امسال اعمال کنم تا بتوان جشنواره با کیفیت‌تری تدارک دید.

دبیر جشنواره تئاتر فجر یادآور شد: اولین چالش این بود که بخش‌های رقابتی را کمتر کنیم. این جشنواره در بخش صحنه‌ای فقط یک بخش رقابتی دارد. پیش از این آثار صحنه‌ای در سه بخش رقابتی حضور دارند. امسال توانستیم دوستانمان در شورای سیاستگذاری را قانع کنیم که فقط سی گروه در بخش رقابتی صحنه‌ای حاضر شوند.

برهانی مرند با بیان اینکه کلا جشنواره امسال قرار بود منهای بخش بین‌الملل، با ۵۷ اثر در بخش صحنه‌ای خلاصه شود و قرار بود از نظر کمی کوچک اما با کیفیت باشد، گفت: هرچند ثبت‌نام‌ها حاوی پیامی بود که می‌تواند بررسی شود. آن‌هم اینکه امسال در بخش رقابتی ۲۴۹ ثبت‌نام داشتیم و در بخش غیررقابتی تنها ۵۰ شرکت کننده.

او ادامه داد: من فکر می‌کردم گروه‌های مجرب‌تر و باسابقه‌تر در بخش غیررقابتی شرکت می‌کنند اما ۲۴۹ تقاضا برای رقابت داشتیم. این در حالی است که ورودی بخش غیررقابتی را هم طوری طراحی کرده بودیم که انگیزه بیشتر باشد اما در نهایت با این آمار تکان دهنده روبرو شدیم.

برهانی مرند یادآور شد: در همین آسیب‌شناسی‌ها دوستانی بودند که به شدت در مذمت رقابت حرف زدند اما وقتی با اختیار دبیری از عموم این دوستان تقاضا کردم در بخش مهمان حاضر شوند تنها شرط‌شان شرکت در بخش رقابتی بود و کوتاه هم نمی‌آمدند!

دبیر جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: در بخش تئاتر ملل هم به درستی الزام مسابقه بین‌الملل بودن را برداشتیم و گفتیم الزاما می‌تواند رقابتی نباشد. چون وقتی

در این بخش، مسابقه برگزار می‌کنیم باید حداقل سی شرکت کننده داشته باشیم که بالای ده اثر خارجی در آن باشد. اما چون امسال وضعیت مالی وحشتناکی داریم و وضع‌مان نسبت به پارسال هم بدتر بود و دست‌مان بسته بود دیدیم بهانه خوبی داریم که الزام دعوت از حداقل ۱۰ گروه خارجی برای مسابقه‌ای بودن این بخش را برداریم و گروه‌ها را بر اساس کیفیت انتخاب کنیم.

برهانی مرند تصریح کرد: اگر پارسال برای دعوت از یک گروه خارجی مثل اوستن مایر ۵۰۰ میلیون تومان باید هزینه می‌کردیم امسال همین دعوت برایمان ۱.۵ میلیارد تومان آب می‌خورد. برای همین تصمیم گرفتیم گروه‌های کمتر و باکیفیت‌تری را دعوت کنیم.

او ادامه داد: خوشبختانه بازار بین‌المللی ما از ۱۳ تا ۱۷ بهمن برگزار می‌شود و علیرغم فراز و فرود سیاسی، ۲۵ مهمان خارجی خواهیم داشت که فرصتی برای معرفی تئاتر ایران خواهد بود.

برهانی مرند ادامه داد: همانطور که در فراخوان آمده بود قرار بود در بخش رقابتی ۳۰ اثر حضور داشته باشند که بعد از این اتفاقات، تعداد آنها به ۲۲ اثر رسید و در بخش غیر رقابتی از ۲۷ اثر به ۱۵ اثر رسیدیم. در بخش ملل هم قرار بود ۷ اثر داشته باشیم که الان حضور ۶ اثر قطعی شده است. در بخش خیابانی هم طبق فراخوان قرار بود پذیرای ۲۲ اثر باشیم که بعد از این اتفاقات یک اثر اضافه شد. در بخش رادیو تئاتر هم قرار به حضور ۱۰ اثر بود که یک اثر اضافه شد. در بخش دگرگونه ها قرار به حضور ۱۸ گروه بود که به چهار اثر رسید.

دبیر جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: امسال برای جشنواره تئاتر فجر، جشنی در کار نیست و تنها یک گردهمایی برای تئاتری‌ها خواهیم داشت.

برهانی‌مرند با بیان اینکه تصمیم دبیرخانه این بود که اگر قرار به جایگزینی اثری برای دوستان انصرافی داشته باشیم تا حد امکان به قوانین وفادار بمانیم، گفت: هرچند بی‌شمار تقاضا برای جایگزینی داشتیم و تصمیم بر این شد که تا حد امکان جایگزین نداشته باشیم مگر آلترناتیو گروه‌های داشته خودمان طبق نظر هیات انتخاب.

کد مطلب: ۱۳۰۸۹۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت