پشت پرده خداحافظی فرامرز قریبیان از سینما/ لیست عجیب و غریب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران/هیچ کس حق توهین به زبان ترکی را ندارد

بیننده سینما سرنا هستید که از محل برگزاری جشنواره فیلم فجر با اخبار و حواشی جشنواره، تقدیم شما می‌شود.

پشت پرده خداحافظی فرامرز قریبیان از سینما/ لیست عجیب و غریب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران/هیچ کس حق توهین به زبان ترکی را ندارد

در برنامه امروز مرور کوتاهی داریم به اکران فیلم‌های لباس شخصی، خروج و آتابای و از حواشی نشست‌های این فیلم‌ها خواهیم گفت.

فیلم سینمایی «لباس شخصی» امیر عباس ربیعی که یک کارگردان فیلم اولی است، روز جمعه در سانس اول روی پرده رفت. لباس شخصی به ماجرای کشف جاسوسی حزب توده برای شوروی در زمان دفاع مقدس می‌پردازد. این فیلم با وجود قابلیت‌های خوبی که داشت اما در بخش سودای سیمرغ حضور ندارد. ربیعی در نشست خبری این فیلم درباره همراهی حاتمی‌کیا با این پروژه گفت: ابراهیم حاتمی‌کیا دیر به پروژه پیوست و در بازنویسی و کارگردانی به ما کمک کرد و من ممنون او هستم. من می‌خواستم با توجه به سوژه فیلم پیش زمینه‌ای نسبت به بازیگرانم وجود نداشته باشد و البته هزینه کمتری درباره بازیگران بدهم. همچنین قصدم معرفی بازیگران جدید به سینما بود.

خروج، ساخته ابراهیم حاتمی کیا یکی از شلوغ‌ترین سانس‌های جشنواره را رقم زد.

حضور چهره‌های سیاسی از جمله حسام‌الدین آشنا در پردیس ملت برای تماشای این فیلم جالب توجه بود. حاتمی‌کیا در خروج، یک ماجرای واقعی را روایت کرده است. فیلم سینمایی «خروج» بیستمین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا در مقام کارگردان در سینمای ایران و سومین همکاری وی با سازمان هنری رسانه‌ای اوج است و این فیلم حاتمی‌کیا دارای مضمونی با عدالت اجتماعی است، کاری شبیه به آژانس شیشه‌ای که نگاهی منتقدانه نسبت به وضعیت موجود اجتماعی و سیاسی دارد، البته «خروج» از جهاتی هم با آژانس شیشه‌ای متفاوت است و فیلم این زمانه است اما ریشه هر دوی آنها نقد از درون و اعتراض به وضع موجود هست.

نیکی کریمی بار دیگر در مقام کارگردان با فیلم «آتابای» به جشنواره فجر آمده است. آتابای خارج از فضای شهری و در یک منطقه روستایی نزدیک به دریاچه ارومیه فیلمبرداری شده است. این فیلم با بازی هادی حجازی فر یک درام عاشقانه است که منتقدان آن را متفاوت ترین ساخته نیکی کریمی می دانند.

اما شاید جمعه روزی بود که حواشی نشست‌های رسانه ای فیلم‌ها از خودشان جذاب تر بود.

در نشست فیلم لباس شخصی، حبیب والی نژاد تهیه کننده فیلم با خواندن بیانیه‌ای، نسبت به رفتارهای سیاسی که با این فیلم شده شکایت کرد. لباس شخصی که از نظر مخاطبان حرفه‌ای سینما، یکی از بهترین‌های جشنواره امسال است، در بخش مسابقه سینمای ایران حضور ندارد، برای همین در هیچ بخشی داوری نمی‌شود و فقط می‌تواند در بخش بهترین فیلم اولی رقابت کند.

نشست رسانه‌ای فیلم خروج به اندازه تمام جشنواره فجر حرف و حدیث داشت.

ابراهیم حاتمی کیا در این نشست از رفتار رسانه‌ها با فیلمش انتقاد کرد و آن را بی‌حیایی دانست. حاتمی کیا گفت انگار بعضی می‌خواهند او را از میدان به در کنن تا دیگر فیلم نسازد. در بخش هایی از این نشست هم کار به جدل های لفظی میان عوامل فیلم و خبرنگارها کشیده شد. فرامرز قریبیان بازیگر نقش اول این فیلم هم با حمله به سیاست های مسئولین سینمایی گفت به خاطر این سیاست‌ها قصد کناره گیری از سینما را دارد. قریبیان همچنین گفت که بازی در خروج را بیشتر از بازی در گوزن‌ها دوست دارد و تاکید کرد که «خروج» حاتمی کیا، بهترین فیلمی بود که بازی کرده است.

نشست فیلم سینمایی آتابای هم بی‌حاشیه نبود. در این نشست بین هادی حجازی‌فر و یک خبرنگار که به ساخته‌شدن این فیلم به زبان ترکی آذری انتقاد داشت، بحث و جدل پیش آمد. حجازی‌فر به خبرنگار منتقد گفت فاشیست و چند لحظه‌ای فضای نشست ملتهب شد.

کد مطلب: ۱۳۳۱۹۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت