مشکل «سرزمین کهن» حل می‌شود؟

سرنا_ یک پژوهشگر تاریخ بختیاری با حضور در تلویزیون اعلام کرده است که با تعامل بزرگان ایل بختیاری و مسوولان صداوسیما به‌زودی مشکل قدیمی «سرزمین کهن» حل می‌شود و این سریال روی آنتن می‌رود.

مشکل «سرزمین کهن» حل می‌شود؟

به گزارش سرنا به نقل از روابط عمومی «سلام صبح بخیر»، امروز در این برنامه محمود کرم‌پور، پژوهشگر تاریخ بختیاری از نقش مهم قوم بزرگ بختیاری در تاریخ ایران زمین سخن گفت.

در بخشی از این گفتگو ماجرای توقیف «سرزمین کهن» ـ ساخته کمال تبریزی که به «سرزمین مادری» تغییر نام داده است ـ اشاره شد و اینکه به واسطه احترام رسانه ملی به مخاطبانی که احساساتشان جریحه‌دار شده بود، این سریال توقیف شد.

کرم‌پور در پاسخ به این پرسش که دلیل دلخوری بختیاری‌ها از «سرزمین کهن» چه بود؟ اظهار کرد: دلیل این دلخوری اهانتی بود که یکی از کاراکترها به قوم بختیاری می‌کند و آنها را به عنوان خدمتگزار یا نوکر انگلیس معرفی می‌کند. در صورتی که دقیقا باور بفرمایید ما دو ـ سه بار در طول تاریخ با انگلیسی‌ها می‌جنگیم و کشته می‌شویم. آش نخورده و دهان سوخته به ما زور آمد و گفتیم این همه مجاهدت کردیم، در همه جا از جمله جنگ تحمیلی بود و یک‌دفعه چنین توهینی بدون هیچ دلیلی به ما می‌شود.

وی افزود: بنده این رنجش را به مدیران ارشد رسانه ملی هم عرض کردم و ما با آنها صحبت کردیم.

این پژوهشگر تاریخ بختیاری در ادامه صحبت‌هایش درباره «سرزمین کهن» یادآور شد: من این سریال را تا آخر ندیدم اما می‌گویند در اواسط سریال، خیلی از بختیاری‌ها تعریف و تمجید می‌شود.

حسینی، مجری نیز اعلام کرد: سازندگان سریال گفتند قصد هیچ توهینی نداشتیم. در آثار داستانی هم مرسوم است که اتهامی به فرد یا قومی زده می‌شود اما در طول داستان مشخص می‌شود که این اتهام واهی بوده است. در همین سریال هم شخصیت رهی یک فرد آزاده و رزمنده‌ای بختیاری است که شهاب حسینی نقش او را بازی می‌کند و از نقش‌های اصلی سریال است.

کرم‌پور در این خصوص تاکید کرد: ما بختیاری‌ها زود قضاوت کردیم و همان یکی دو قسمت را دیدیم. ان‌شاءالله جمعی از بختیاری‌ها می‌نشینند و این کار را کامل می‌بینند. اصلا سریال به آنجا نرسید که ما قهرمان لر را ببینیم.

وی در پاسخ به مجری که «سرزمین کهن» را یک سرمایه ملی معرفی کرد که هزینه زیادی برای آن شده است، یادآور شد: من به مسوولان صداوسیما عرض کردم جمعی از بختیاری‌ها و بزرگان قوم و ریش سفیدها بیایند و این سریال را ببینند. شنیده ام در قسمت های بعد خیلی خوب درباره قوم لر کار می شود. ما قضاوت قبل از جنایت کردیم. این را ان‌شاءالله ببینیم و از این سریال هم استفاده ببریم.

کرم‌پور در پایان درباره اینکه فقط چهار قسمت از ۵۰ قسمت «سرزمین کهن» پخش شده و این سریال با رفع نواقص پخش خواهد شد، اعلام کرد: جلسه بازبینی و حل مشکل «سرزمین کهن» برپا خواهد شد و ما در خدمت رسانه خواهیم بود.

مرتضی میرباقری، معاون سیما هم در روزهای اخیر درباره سرنوشت سریال «سرزمین کهن» و پولی که خرج ساخت این سریال تاریخی شد به ایسنا گفته بود: تلاش می‌کنیم پخش این سریال اتفاق بیفتد. «سرزمین کهن» یکی از عالی‌ترین سریال‌هایی است که در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است. بهترین بازیگران ما در آن نقش داشته‌اند؛ سریالی پر قسمت که خود بنده چندین بار ۶۵ قسمت آن را دیده‌ام. امیدوارم برخی سوء‌تفاهم‌هایی که وجود داشته است مرتفع شود تا این سریال به پخش برسد.

وی در پاسخ به اینکه چرا مدیران تلویزیون نسبت به سریال «سرزمین کهن» و پخش آن استقامت نکردند؟ اظهار کرد: شاید آن زمان برای این سریال استقامت بیشتری لازم بود.

کد مطلب: ۱۳۳۲۲۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت