بحران هویت در «سور بز»/ ناهنجارهایی که هنجار شده‌اند

سرنا_ کارگردان فیلم کوتاه «سوربز» از آثار حاضر در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه این اثر درباره بحران هویت در جامعه امروزی است تاکید کرد برخی از ناهنجاری‌ها در جامعه هنجار شده‌اند.

بحران هویت در «سور بز»/ ناهنجارهایی که هنجار شده‌اند

به گزارش سرنا،سعید زمانیان کارگردان فیلم کوتاه «سوربز» که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت، در گفتگو با خبرنگار مهر ، گفت: «سوربز» دومین فیلم کوتاهی است که ساخته‌ام، اولین فیلمی که کار کردم «شکارچی نهنگ» بود که در جشنواره‌های مختلف حضور داشته است، البته «سوربز» نسبت به کار قبلی من موفقیت‌های بیشتری را در حضور بین‌المللی خود بدست آورده است.

وی با اشاره به ایده اولیه این فیلم کوتاه توضیح داد: با توجه به اینکه این فیلم درباره بحران هویت است، باید بگویم مطالعات روانشناسی داشته‌ام و از یک سری منابع علمی و روانشناسی برای ساخت این فیلم کوتاه استفاده کرده‌ام.

این کارگردان فیلم کوتاه تاکید کرد: برای هویت فردی مناسب باید الگوهای مناسبی در اختیار داشته باشد. در جامعه مشکل هویت وجود دارد و باید در مورد حل این مشکل برنامه ریزی مناسب کرد.

وی با اشاره به اینکه «سوربز» به مدت ۱۲ دقیقه ساخته شده است و برای حضور در این دوره از جشنواره هیچ تغییر زمانی در آن بوجود نیامده است، بیان کرد: فیلمبرداری این فیلم اسفند سال ۹۷ آغاز و به مدت ۸ روز طول کشید. بخشی از فیلم در تهران و بخش دیگر اطراف تهران جلوی دوربین رفت.

این هنرمند توضیح داد: این فیلم کوتاه درباره کودکی است که بر اثر یک فقدان بزرگ دچار تروما می‌شود و به شیوه خودش با این مساله کنار می‌آید.

زمانیان گفت: متاسفانه در جامعه امروز یا یک سری از ناهنجار مواجه هستیم که به هنجار تبدیل شده است که این امر می‌تواند به ضرر جامعه امروزی شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: ایده اولیه فیلم از یک تصویر مبهم که بعدها متوجه شدم مربوط به یک خاطره تلخ از دوران کودکی من است شکل گرفت. این اتفاق سال‌ها من را رها نکرد تا اینکه به پیشنهاد یکی از دوستانم تصمیم گرفتم درباره آن به وسیله تولید یک فیلم کوتاه حرف بزنم و این تجربه را با دیگران به اشتراک بگذارم.

این کارگردان جوان با اشاره به اینکه دغدغه اصلی این روزهای او مساله بحران هویت است، بیان کرد: مسائل متعددی می‌تواند باعث ایجاد بحران هویت در شخص شود که یکی آز آن‌ها ترومای دوران کودکی است. که بر اثر نبود آموزش صحیح خانواده در برخورد با کودک ممکن است شکل بگیرد و آسیب‌های روحی و روانی آن تا سال‌های متمادی ادامه داشته باشد.

وی تاکید کرد: این فیلم در مورد یک نمونه از همین تروماهای کودکی است که البته آغشته به عنصر خیال نیز شده است. بنا به هشدار روانشناسان اگر تروماهای دوران کودکی حل نشود در بزرگسالی تبدیل به احساس ترس، سرخوردگی و افسردگی و عدم اعتماد به نفس و بحران هویت می‌شود.

زمانیان در پایان گفت: معتقدم امروز مساله بحران هویت یک موضوع جدی است و امیدوارم به آن بیشتر پرداخته شود تا از آسیب‌های بیشتر جلوگیری شود. در همین راستا معتقدم وظیفه فیلمساز مطرح کردن سوال است و گروه ما در فیلم کوتاه «سوربز» تلاش کرد تا این سوال را به درستی مطرح کند.

کد مطلب: ۱۳۳۶۵۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت