رشد ۱۴ برابری موزه‌ها بعد از پیروزی انقلاب

سرنا_ وزیر میراث فرهنگی گفت: هم اکنون بالغ بر ۷۰۰ موزه فعال در کشور داریم که این عدد نسبت به قبل از پیروزی انقلاب ۱۴ برابر شده است.

رشد ۱۴ برابری موزه‌ها بعد از پیروزی انقلاب

به گزارش سرنا به نقل از مهر ، علی اصغر مونسان گفت: حوزه گردشگری همگام با سایر بخش‌های اقتصادی کشور رشد داشته به طوری که در دهه فجر امسال ۲۰۱۶ میلیارد تومان پروژه در اقصی نقاط کشور به بهره‌برداری رسیده، درحالی‌که در گذشته در این مقیاس این تعداد پروژه نداشته‌ایم، این نشان دهنده رشد صنعت گردشگری است. سال گذشته ۱,۹۰۰ میلیارد تومان پروژه گردشگری افتتاح کردیم و امسال روند رو به رشدی شاهد هستیم.

مونسان تصریح کرد: حجم سرمایه گذاری در این بخش بزرگ است به طوری که هم اکنون ۲۴۵۱ پروژه گردشگری در کشور در حال انجام است و خوشحال هستیم اقتصاد حوزه گردشگری، اقتصاد مردم پایه است، یعنی این وزارتخانه کمتر پروژه اجرا می‌کند و بیشتر پروژه‌ها به مردم واگذار می‌شود، در حقیقت ما از آنها حمایت می‌کنیم و تسهیلات ارزان قیمت در اختیارشان قرار می‌دهیم. همگرایی در این بخش اتفاق افتاده است.

رشد ۱۴ برابری تعداد موزه‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: هم اکنون بالغ بر ۷۰۰ موزه فعال در کشور داریم که این عدد نسبت به قبل از پیروزی انقلاب ۱۴ برابر شده است، در حوزه ثبت آثار جهانی قبل از انقلاب سه اثر داشته ایم اما اکنون به ۲۴ عدد افزایش پیدا کرده است. قبل از انقلاب اثر ثبت شده جهانی نداشتیم، اما اکنون ۲ اثر طبیعی در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

او افزود: قبل از انقلاب تعداد آثار ثبت ملی شده، انگشت شمار بود اما اکنون به ۳۵ هزار اثر رسیده است. در حوزه گردشگری قبل از انقلاب ۲۶۲ هتل داشتیم اما اکنون به ۱۴۵۰ هتل رسیده و حدود ۵۹۰ هتل نیز در حال ساخت داریم.

مونسان بیان کرد: حدود ۴۵۰ هزار میزان گردشگر ورودی به کشور قبل از پیروزی انقلاب داشتیم، اما اکنون در ۱۰ ماه نخست سال جاری هشت میلیون گردشگر خارجی وارد کشور شد، امید داشتیم تا پایان سال به ۱۰ میلیون گردشگر ورودی برسیم اما اتفاقات اخیر اثرات منفی گذاشت اما به طور یقین با تلاش فعالان حوزه گردشگری از این شرایط عبور خواهیم کرد.

صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی در سال ۹۷

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: در بخش صنایع دستی قبل از انقلاب آمار مشخصی از اقدامات انجام شده نداریم اما خوشبختانه سال گذشته ۶۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی به شکل چمدانی و از طریق مبادی گمرک داشتیم روند رو به رشدی را در این بخش تجربه می‌کنیم به دنبال این هستیم صادرات ما به ۲ میلیارد دلار برسد.

وی افزود: ۲ هزار پروژه مرمتی را در کشور داریم و ۲ هزار پروژه را هم مردم در حال انجام دادن آن هستند، با ساز و کاری که به تازگی در حال انجام است حق بهره برداری بناهای تاریخی را به مردم واگذار می‌کنیم، مردم پول و سرمایه را می‌آورند و تحت نظارت این وزارتخانه کار مرمت و بازسازی را انجام می‌دهند، تبدیل به فضای کسب و کار می‌شود و در اختیار گردشگری کشور قرار می‌گیرد، بنابراین در حوزه میراث فرهنگی اقدامات خوبی در حال انجام است.

اجرای برنامه‌های متنوع در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران

مونسان بیان کرد: سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی از بیست و سوم بهمن تا بیست و ششم بهمن برگزار خواهد شد، که این نمایشگاه بزرگترین رویداد بین المللی گردشگری کشور است. برنامه‌های متنوعی اجرا می‌شود و مردم در این نمایشگاه می‌توانند مقاصد سفر خود را انتخاب کنند.

او درباره تهدید ترامپ برای حمله به مراکز فرهنگی ایران گفت: خیلی عجیب و غیر قابل باور بود. بنابر اعلام کنوانسیون جهانی مراکز فرهنگی در زمان جنگ هم باید مورد حمایت و حفاظت قرار بگیرند، و تمام جهان نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و این بیانگر آن است که میراث فرهنگی چقدر مهم بوده و نشان دهنده هویت یک کشور است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: کشور ظرفیت خوبی در همه بخش‌ها دارد، اما بخشی که به طور جدی دنبال آن هستیم و جزو ظرفیت ذاتی کشور محسوب می‌شود، حوزه گردشگری است زیرا همه مؤلفه‌های جذب گردشگر در کشور را داریم. هر توریست خارجی ۱۴۰۰ دلار درآمد دارد. سهم این صنعت در تولید ناخالص ملی ۱۱.۷ میلیارد دلار براساس آمار سازمان جهانی جهان‌گردی است همچنین این آمار در بانک مرکزی هم ثبت شده است.

راه‌اندازی بیش از ۲ هزار اقامتگاه بوم گردی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: در ابتدای دولت دوازدهم ما ۴۰۰ اقامتگاه بوم گردی داشتیم اما اکنون از ۲ هزار واحد عبور کردیم، بنابراین با سرمایه اندک تمام اقشار می‌توانند در بخش گردشگری حضور پیدا کنند و از درآمدهای آن استفاده کنند حتی در محروم‌ترین نقاط کشور از عوائد گردشگری برخوردار می‌شوند.

او افزود: ترکیب هنر و صنعت را در بخش صنایع دستی داریم، کارهای خوبی در این بخش تولید می‌شود. بسیاری از رشته‌هایی که از بین رفته بود توسط بخش آموزش معاونت صنایع دستی احیا شد. اتفاق خوب دیگر ورود جوانان به این بخش است و ما شاهد روند رو به رشد در این زمینه هستیم.

مونسان اظهار کرد: تلاش کردیم تا دوباره صنایع دستی به زندگی مردم باز گردد و اکنون شاهد هستیم در گران‌ترین ساختمان‌های پایتخت برای طراحی داخلی شأن از هنر دست صنعتگران استفاده می‌کنند و کاربردی شده و موجب ایجاد بازار بزرگ در این بخش شده است.

هتل‌ها و مراکز اقامتی در ایام نوروز افزایش قیمت نخواهد داشت

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تأکید کرد: کنترل قیمت در ایام نوروز سال ۹۹ خواهیم داشت و تمام تلاشمان را می‌کنیم تا خدمات با کیفیت بالا به مردم ارائه شود.

او افزود: در تمام نقاط کشور فضای اقامتی وجود دارد به طوری‌که در دوردست‌ترین نقاط کشور حداقل یک فضای بوم‌گردی داریم همچنین برای نقاط محروم مانند غرب کشور برنامه‌های ویژه‌ای را اجرا کردیم تا آمارهای گردشگری آن‌ها بالا برود، تمام تلاش مان را می‌کنیم تا توزیع یکنواخت گردشگری داشته باشیم.

فاز اول سند برند ملی گردشگری کشور رونمایی می‌شود

او افزود: سند توسعه گردشگری کشور آماده شده و به زودی امیدواریم در هیئت دولت به تصویب برسد، این سند برای آینده گردشگری کشور راهگشا خواهد بود و سند برند ملی گردشگری کشور که سند مهمی است فاز اول آن آماده شده به زودی رونمایی خواهد شد. تلاش کردیم تا در این زمینه نظرات اقشار مردم را داشته باشیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از معافیت مالیاتی هنرمندان صنایع دستی خبر داد و گفت: معافیت مالیاتی صنایع و هنرهای دستی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و بر اساس این مصوبه هنرمندان از پرداخت مالیات معاف شدند.

مونسان درباره روند طرح بیمه هنرمندان صنایع دستی افزود: موضوع بیمه هنرمندان در دست پیگیری است و امیدواریم با تأمین بودجه این طرح اجرا می‌شود.

او احیای هنرهای کهن سنتی را از دیگر اولویت‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دانست و افزود: برنامه‌های آموزش صنایع دستی قدیمی به منظور احیای این هنرها سال آینده نیز با قوت اجرا می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۳۶۶۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت