جای خالی «رئیس» در کنسرت «رسانه ملی»/ تنور هنوز داغ نشده است

سرنا_دومین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در حالی با آغاز رسمی این رویداد همراه شد که غیبت رییس رسانه ملی در کنسرت ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیما موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت.

جای خالی «رئیس» در کنسرت «رسانه ملی»/ تنور هنوز داغ نشده است

به گزارش سرنا به نقل از مهر ، دومین روز از برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، روز پنجشنبه بیست و چهارم بهمن ماه با آغاز رسمی این رویداد در تالارهای وحدت و رودکی همراه شد.

با اینکه آرش و مسیح روز چهارشنبه بیست و سوم بهمن ماه به نوعی اولین اجرای سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر را رقم زدند، اما اجراهای رسمی و مهم این دوره از جشنواره فجر روز پنجشنبه بیست و چهارم بهمن ماه با اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما به رهبری آرش امینی در تالار وحدت کلید خورد.

ارکستر سازمان صداوسیما و تولد ۲۵۰ سالگی بتهوون

کنسرت ارکستر سمفونیک صدا و سیما در حالی با حضور نراقیان مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صداو سیما و چند هنرمند شناخته شده کشورمان از جمله نادر مرتضی‌پور، شاهین فرهت، یونس شکرخواه، رضا مهدوی، همایون رحیمیان و تعدادی دیگر همراه شد که غیبت علی عسگری رییس سازمان صدا و سیما به‌عنوان مجموعه حامی ارکستر سمفونیک این نهاد دولتی، یکی از موارد مهمی بود که می‌توان به آن اشاره کرد.

مجموعه ارکستر سمفونیک صدا و سیما در حالی یکی از مهم‌ترین اجراهای جشنواره موسیقی فجر در روز اول را رقم زد که این انتظار می‌رفت مدیر رسانه ملی در تازه‌ترین کنسرت ارکستر زیر مجموعه سازمان صدا و سیما که به نوعی آغازگر فصل تازه‌ای از فعالیت‌های این مجموعه بعد از سالها محسوب می‌شود حضور داشته باشد.

اجرای پروژه «یک شب با بتهوون» به مناسبت دویست و پنجاهمین سالگرد تولد این آهنگساز شهیر موسیقی، اورتور «اگمنت»، سمفونی شماره هشت در فارماژور، کنسرتو برای ویولن و ارکستر در رماژور با تک نوازی ویولن گراف مورژا نوازنده چیره دست روسی به همراه قطعه«نیایش» از حشمت سنجری ، رستم و سهراب به آهنگسازی لوریس چکناوریان به یاد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران ساخته حسن ریاحی بخش‌های مختلف کنسرت ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما را تشکیل می‌داد.

«خنیاگران مهر»؛ روایتی از موسیقی ایرانی با ۱۲ بانوی هنرمند

دومین نوبت اجرای تالار وحدت در دومین روز برگزاری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، به گروه «خنیاگران مهر» به سرپرستی بهزاد عبدی بود و آهنگسازی نوید نوروزی اختصاص پیدا کرد.

این گروه موسیقایی که از اردیبهشت ماه سال ۹۵ با هنرنمایی دوازده بانوی نوازنده در حوزه موسیقی اصیل ایرانی به فعالیت مشغول بوده و تاکنون نیز اجراهایی را به خوانندگی محمد معتمدی و وحید تاج در ایران و چند کشور خارجی روی صحنه برده است در کنسرت شب گذشته قطعات «عشق است»، «در جستجوی آرامش»، «ای عشق»، «سخن عشق»، «در محاصره »، «طرحی نو»، «رقصان» و «شورج بار» را با همراهی چند قطعه مشتمل بر تک نوازی سازهای ایرانی با ارکستر را پیش روی مخاطبان قرار دادند.

نوید نوروزی آهنگساز و خواننده، فرزام شکاری مدیر اجرایی، روژان محمدی نوازنده کمانچه، سمانه باروتی نوازنده قیچک آلتو، نازنین روستا نوازنده قیچک آلتو، سوگل شیری نوازنده قیچک باس، هیلا فیض پور نوازنده تار، ترگل خلیقی نوازنده تار، رخساره رستمی نوازنده عود، بهاره حیدری نوازنده تار باس، صدا سدیفی نوازنده قانون، شیدا قاضی نوازنده نی، عسل ملک زاده نوازنده دف و دایره، سمانه گلکار نوازنده تمبک گروه اجرایی این کنسرت را تشکیل می‌دادند.

تک نوازی دانشجوی ممتازی که استاد دانشگاه شد

اما در تالار رودکی و در اجرای اول این مجموعه در جشنواره موسیقی فجر، آرپینه ایسرائیلیان از هنرمندان شناخته شده موسیقی کلاسیک، تازه‌ترین کنسرت تک نوازی پیانوی خود را پیش روی مخاطبان قرار داد. این کنسرت از جمله برنامه‌هایی بود که عمده مخاطبانش را تماشاگران تخصصی و دانشگاهی موسیقی تشکیل می‌دادند.

آرپینه ایسراییلیان از جمله هنرمندان اهل کشور ارمنستان است که تحصیلات رسمی خود را از مدرسه موسیقی چایکوفسکی آغاز کرد. او پس از اینکه تحصیلات عالی خود را در کنسرواتوار دولتی کمیتاس ادامه داد در همان مجموعه نیز به عنوان مدرس مشغول به کار شد و پس از آن نیز به عنوان مدرس مدعو در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد.

«واریاسیون با تم شومان» اثر یوهان برامس، «برند اتود پاگانینی» از فرانتس لیست، «اتود شماره ۸» از فردریک شوپن و «تصاویر یک نمایشگاه در ۱۵ قطعه» از مودست موسورگسکی قطعاتی بودند که در این کنسرت برای مخاطبان اجرا شد. ضمن اینکه شاهین فرهت دبیر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر از جمله مهمانان ویژه برنامه بود.

«کوارتت نماد» و اجرای یک کنسرت بعد از مدتی سکوت

کوارتت زهی «نماد» به سرپرستی ستاره بهشتی که اکنون عضو هیات علمی دانشگاه تهران بوده و تاکنون به همراه تعدادی از نوازندگان مطرح کشور فعالیت‌های زیادی را در زمینه موسیقی کلاسیک انجام داده کنسرت بعدی تالار رودکی در روز دوم جشنواره را تشکیل می‌داد.

این گروه به گفته دست اندرکارانش بعد از مدتی سکوت طی سال جاری فعالیت را از سر گرفته و بر این ادعاست که ضمن ارائه یک برنامه در سطح یک آنسامبل تاثیرگذار در کشور خودنمایی کند.

مازیار ظهیرالدینی نوازنده ویولن، بابک کوهستانی نوازنده ویولن، ستاره بهشتی نوازنده ویولا و نوید حمیدی نوازنده ویولنسل به عنوان نوازندگات گروه اجرایی کوارتت «نماد» در این کنسرت «کوارتت زهی شماره ۱» ساخته فرید عمران، «نوستالژی» ساخته لوریس چکناوریان، «آداجیو و فوگ - گوشل ۴۵۶» ، «کوارتت زهی شماره ۱» ساخته لودویگ بتهوون را اجرا کردند.

کمبود تماشاگر مهمترین حاشیه روز اول در تالارهای رودکی و وحدت

از نکات مهمی که می‌توان به عنوان حاشیه روز دوم به آن اشاره کرد، کمبود مخاطب در کنسرت‌های به صحنه رفته در تالارهای رودکی و وحدت بود که با توجه به شروع رسمی اجراهای جشنواره می‌تواند با تمرکز بیشتری مورد بررسی قرار گیرد. موضوعی که فقدان آن طی سال‌های اخیر تبدیل به یکی از معضلات اصلی جشنواره‌های موسیقی فجر در ادوار گذشته شده و شرایطی را فراهم کرده که تنور این رویداد جدی و ملی حوزه موسیقی هنوز داغ نباشد.

حضور محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، شاهین فرهت دبیر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، نراقیان مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما و تعدادی دیگر از مدیران فرهنگی از نکات برجسته‌ روز دوم بود که می‌توان به آن اشاره کرد.

گروه روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر نیز مکانی را در طبقه سوم تالار وحدت طراحی و تعبیه کرده که خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های با حضور در این پاویون رسانه‌ای می‌توانستند بدون تردد تماشاگران و افراد غیرمرتبط نسبت به پوشش اخبار جشنواره اقدام کنند. این در حالی است که تعدادی از نمایندگان شبکه‌های مختلف رادیویی نیز با استقرار واحدهای سیار رسانه‌ای نسبت به پوشش اخبار جشنواره اقدام کرده اند.

کد مطلب: ۱۳۴۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت