عواقب «کرونا» به دنیای هنر هم رسید

سرنا_با شیوع ویروس جدید «کرونا» و اقدامات پیشگیرانه، امنیتی و محدودیت‌های سفری اعمال‌شده، تجارت جهانی عرصه هنر در این کشور متوقف شده است. برنامه اکران فیلم‌ها لغو شده و تورهای گروه‌های موسیقی در سایه ترس از شیوع و قرنطینه به حالت تعلیق درآمده است.

عواقب «کرونا» به دنیای هنر هم رسید

به گزارش سرنا به نقل از آرت دیلی،‌ عواقب شیوع ویروس «‌کرونا» فقط به حوزه‌ی گردشگری ختم نمی‌شود و این بحران جهانی دنیای هنر را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است؛ برای مثال حراجی‌های هنری مهم بهار نیز که در آن سوی کره زمین در نیویورک‌ برگزار می‌شوند، فقط به دلیل اینکه حضور پیدا کردن در این رویدادها برای خریداران ثروتمند چینی مشکل است، به تعویق افتادند؛ چراکه فقط یک میلیاردر چینی در سال‌های گذشته دست کم ۲۰۰ میلیون دلار برای آثار هنری پرداخت کرده است.

هفته گذشته نیز نمایشگاه بزرگ سالانه‌ای در هنگ‌کنگ که برای اواسط ماه «مارس» برنامه‌ریزی شده بود، لغو شد و به این ترتیب خریداران و هنرمندان را از فرصتی بزرگ برای نمایش دادن آثارشان محروم کرد.

در هنگ‌کنگ در حالی رویدادهای هنری در پی شیوع این ویروس در حال لغو شدن هستند که این شهر در ماه‌های اخیر به دلیل اعتراضات گشترده مردم دچار آشفتگی شده و روال عادی خود را از دست داده بود.

عواقب ناشی از شیوع ویروس «کرونا» به سرعت در این حوزه موسیقی نیز احساس شد. گروه‌های موسیقی سراسر جهان از سال‌ها قبل برای اجرا در چین برنامه‌ریزی می‌کنند، چراکه چین در سال‌های اخیر به یکی از بازارهای رو به رشد موسیقی کلاسیک تبدیل شده است و مقصد مناسبی برای به فروش رساندن بلیت‌های کنسرت‌ها و بالا بردن سطح شهرت گروه‌های موسیقی به شمار می‌آید. اما ارکستر سمفونی «بوستون» و ارکستر سمفونی ملی واقع در «واشنگتن» از جمله گروه‌های موسیقی بودند که در پی این بحران تورهای اجرای کنسرت خود در چین را لغو کردند.

از آنجا که چین دومین بازار جهانی صنعت فیلم محسوب می‌شود، موافقت یا مخالفت مقامات پکن برای نمایش دادن یک اثر می‌تواند سود حاصل از فروش آن را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. چین سالانه ۹ میلیارد دلار سود برای صنعت سینما و فیلم‌سازی فراهم می‌کند، اما امسال با وجود بسته شدن اغلب سینماهای این کشور فیلم‌هایی همچون «جوجو ربیت» که به شدت به فروش خارج از خانه احتیاج دارند با فروش نه‌چندان موفق رو به رو خواهند شد.

لغو کردن تمامی تورهای گروهی نیز از نخستین اقدامات پیشگیرانه چین در مقابله با این ویروس بود. طبق اطلاعات منتشرشده بسیاری از مقاصد گردشگری مهم چینی‌ها هم اکنون نیز با کمبود گردشگر مواجه شده‌اند. با این حال موزه «لوور» ‌پاریس که در سال ۲۰۱۸، ۸۰۰ هزار نفر از ۱۰ میلیون بازدیدکننده آن را چینی‌ها تشکیل داده بودند، اعلام کرده تاکنون با کاهش آمار بازدیدکننده مواجه نشده است.

با توجه به اطلاعات منتشرشده، در سال ۲۰۱۸، چین ۱۹ درصد از ۶۷ میلیارد دلار هزینه شده در دنیای هنر را به خود اختصاص داده بود، این کشور سومین بازار بزرگ جهانی هنر در آن سال محسوب می‌شد. (ایالات متحده با سهم ۴۴ درصدی و بریتانیا با سهم ۲۱ درصدی در رتبه‌های نخست و دوم این فهرست قرار گرفتند.)

تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر به ویروس جدید «کرونا» مبتلا شده‌اند و بیش از ۱,۴۰۰ در چین جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند.

کد مطلب: ۱۳۴۴۱۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت