تخریب قلعه‌ای بازمانده از دوران ساسانی توسط شهرداری/این اثر درآثار ملی ایران ثبت شده است

سرنا_قلعه پوئینک در استان تهران و در مسیر کمربندی شهرستان قرچک به ورامین واقع شده است که به دلیل فعالیت های راه سازی حریم آن از مدت ها پیش مورد تجاوز قرار گرفته است.

تخریب قلعه‌ای بازمانده از دوران ساسانی توسط شهرداری/این اثر درآثار ملی ایران ثبت شده است

به گزارش سرنا، قلعه پوئینک یکی از معدود قلعه های تاریخ دشت ورامین است که توالی منحصر به فردی از دوران ساسانی تا ایلخانی دارد که متاسفانه به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده کمربندی قرچک به ورامین در مورخ 1398.11.27 توسط ماشین آلات سنگین شهرداری مورد تخریب قرار گرفته است.

این بنای تاریخ با وجود عوامل تخریبی گوناگون انسانی و طبیعی همچنان دارای سه لایه فرهنگی متفاوت و سه فاز معماری می باشد که در ابعاد حدود 30 در 30 متر مربع به شکل چهار گوش و با دیواره های به ارتفاع 9 متر از خشت و چینه باقی مانده است و تاکنون در دو فصل مورد کاوش باستان شناسی توسط باستان شناس لاله روح انگیز صورت گرفته است. و در زمین های اطراف محوطه سفال های هزاره دوم و اول ق.م به وفور یافت شده است که نشان دهنده جایگاه ویژه این محل در دشت ورامین می باشد.

لازم به ذکر می باشد که این بنا با شماره 15773 در تاریخ 8 مرداد سال 1385 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و بر اساس ماده 558 قانون مجازات اسلامی« هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه های فرهنگی- تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است خسارتی وارد کند، علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک الی ده سال محکوم می شود.»

کد مطلب: ۱۳۴۶۷۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت