بلایی که پرورش میگو سر ژئوپارک قشم آورد

سرنا_ تهدید زمین های اطراف ژئوپارک قشم به واسطه ایجاد مزرعه پرورش میگو همچنان جدی است که خرداد ماه پیش‌رو با آمدن بازرسان یونسکو به قشم منجر به خروج ژئوپارک از فهرست جهانی می‌شود.

بلایی که پرورش میگو سر ژئوپارک قشم آورد

به گزارش سرنا به نقل از مهر ، واگذاری اراضی در محدوده طولانی‌ترین غار نمکی جهان به مرکز پرورش میگو، تبدیل به جدی‌ترین تهدید برای خروج ژئوپارک قشم از یونسکو شده است. رئیس ژئوپارک و کارشناسان معتقدند، واگذاری این اراضی که بیشتر با هدف احداث مزرعه پرورش میگو و آبزیان، پلاژ و شهرک‌های صنعتی بوده، این ژئوپارک را مورد تهدید قرار می‌دهد.

زمین‌های اطراف ژئوپارک قشم پیش از تخریب

این‌تهدید نیز زمانی جدی شده که علیرضا امری کاظمی مدیر ژئوپارک جهانی قشم از تخریب یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع از زمین‌های حریم این ژئوپارک خبر داده و می‌گوید: این تخریب بازرسان یونسکو را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

زمین‌های اطراف ژئوپارک قشم پیش از تخریب

قرار است تعدادی بازرس، خرداد ماه 99 به ایران بیایند و از ژئوپارک دیدن کنند و در صورتی‌که این‌زمین‌ها همچنان به همین‌صورت باشند، امکان حذف این ژئوپارک از فهرست جهانی وجود دارد.

زمین‌های اطراف ژئوپارک قشم بعد از تخریب

پیش از این، بنا به گفته مدیر ژئوپارک قشم، مسئولان سازمان شیلات از دو ارگان برای فعالیت‌هایی که در ژئوپارک انجام می‌شود، مجوز گرفته‌اند. این در حالی است که از سازمان منطقه آزاد قشم هیچ مجوزی گرفته نشده و حتی اگر ارگانی هم به آنها مجوز داده باشد، تخلف محرز است. چون این اقدامات در حریم ژئوپارک و حریم میراث طبیعی و ملی غار نمکدان انجام شده‌اند. بنابراین یا استعلام گرفته نشده یا اگر هم مجوزی به آنها داده شده، خلاف قانون بوده است.

زمین‌های اطراف ژئوپارک قشم بعد از تخریب

مدیر ژئوپارک جهانی قشم در ادامه گفت: منطقه آزاد قشم چند ماه است از راه‌های قانونی و رسمی، اخطارهای لازم را از طریق سیستم قضائی داده است. البته آن زمان هنوز تخریب‌ها آغاز نشده بود ولی اکنون این تخریب در حال انجام است. چشم‌انداز میراث طبیعی و اصالت آثار ثبت شده با ایجاد حوضچه بزرگ پرورش میگو، برداشت خاک زمین و تلنبار شدن آن در اطراف حوضچه پرورش میگو از بین می‌رود. همچنین شاهد تغییر شکل گسترده این اثر ثبت جهانی خواهیم بود.

کد مطلب: ۱۳۴۹۵۴
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت