سینمای تاریخی رامسر بعد از کرونا به سامان می‌رسد

سرنا_ «با قطع شدن زنجیره‌ی انتقال کرونا ویروس در کشور، میراث فرهنگی طرح مرمت و بازسازی سالن سینمای تاریخی رامسر را که بیش از سه ماه گذشته در آتش سوخت، بررسی می‌کند تا فضا به طور کامل و مانند گذشته بازسازی شود.»

سینمای تاریخی رامسر بعد از کرونا به سامان می‌رسد

به گزارش سرنا به نقل از ایسنا، پنجم دی ماه سال گذشته و درست روزی که وزیر میراث فرهنگی برای جشن ملی ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در مازندران به سر می‌برد، خبر رسید که سالنِ سینمای هتل تاریخی رامسر در آتش سوخت.

اثری تاریخی که به واسطه‌ی قرار گرفتن‌اش در هتل قدیمی رامسر، معمولا ورودی آن نیز تعطیل بود و کمتر کسی امکان دیدن این اثر تاریخی را داشت.

شدت آتش‌سوزی هر چند به هتل هیچ آسیبی نرساند ولی هشتاد درصد سالن تاریخی سینما که در دوره‌ی پهلوی دوم ساخته شده بود را به طور کامل در آتش سوزاند.

اکنون بعد از گذشت ۹۹ روز از آن اتفاق، مهدی ایزدی - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مازندران - در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: متاسفانه در آن آتش‌سوزی سالن سینما به طور کامل تخریب شد که بر اساس صحبت‌های انجام شده بنیاد مستضعفان به عنوان مالک این بنای تاریخی و مدیر مجموعه‌ی هتل رامسر، متعهد شدند طرح مرمت و بازسازی سالن سینما در دستور کار قرار بگیرد.

او تاکید می‌کند: تا کنون در جلسه‌ی برگزار شده در این زمینه مشاور طرح معرفی شده و قرار است با ارائه‌ی طرح مرمت و بازسازی سینما، آن طرح نخست در جلسه‌ی شورای فنی بررسی و در صورت تایید کار مرمت این بنای تاریخی آغاز شود.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر مشاور در حال انجام مطالعات مورد نیاز است، ادامه می‌دهد: بعد از برطرف شدن وضعیت کنونی در کشور و قطع انتقال زنجیره‌ی ویروس کرونا، جلسه شورای فنی تشکیل و طرح در وزارتخانه میراث فرهنگی بررسی و در صورت تایید تصویب و قابل اجرا شود.

او با تاکید بر این‌که خوشبختانه هتل رامسر در این آتش‌سوزی اصلا آسیبی ندیده است، بیان می‌کند: متاسفانه حدود ۸۰ درصد سالن سینما تخریب شد، سقف پایین آمد و دیوارها سوختند و همه‌ی تجهیزات در آتش سوختند، بنابراین نخست باید استحکام بخشی اثر انجام شود.

معاون میراث فرهنگی استان مازندران، اما یکی از عوامل تخریب بیشتر این بنای تاریخی در زمان آتش‌سوزی را، ورود آتش نشانی با آبِ فشار قوی برای خاموش کردن آتش می‌داند که باعث شد سقفِ سالن سینما سنگین‌تر شده و به طور ناگهانی ریزش کند.

ایزدی با تاکید بر این‌که شورای فنی میراث فرهنگی متخصص حوزه مرمت هستند، بنابراین موارد کامل در طرح مرمت لحاظ شده و قطعا رعایت می‌شوند، ادامه می‌دهد: در بازسازی و مرمت این اثر تاریخی، از مصالح مدرن روز باید استفاده شود، اما نما و فضای داخلی سالن سینما باید به همان شیوه‌ی گذشته بازسازی شود.

کد مطلب: ۱۴۰۸۵۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت