انتشار مسترکلاس‌های بزرگان سینما؛ از کیارستمی تا اسپایک لی

ویدئوی مسترکلاس‌هایی که با حضور چهره‌های مطرح سینما از عباس کیارستمی تا انیس واردا، اسپایک لی و بونگ جون هو برگزار شده بود، برای اولین‌بار در دسترس عموم قرار گرفت.

انتشار مسترکلاس‌های بزرگان سینما؛ از کیارستمی تا اسپایک لی

به گزارش سرنا به نقل از فیلم‌استیج، «مرکز هنری واکر» واقع در مینیاپولیس که میزبان برگزاری مسترکلاس‌هایی با حضور بزرگان سینما از سال ۱۹۹۰ بوده است، به دلیل ویروس کرونا به سراغ آرشیوهایش رفت تا این گنجینه را در اختیار عموم قرار دهد.

آرشیو این مسترکلاس‌ها که پیش از این هرگز دیده نشده‌اند، شامل کلاس‌هایی با حضور عباس کیارستمی، انیس واردا فیلمساز فقید فرانسوی، اسپایک لی کارگردان آمریکایی، ورنر هرتسوگ با حضور راجر ایبرت منتقد فقید سینما، جین کمپیون، جیم جارموش و…است.

گفت‌وگوی تازه‌ای با بونگ جون‌هو کارگردان کره‌ای تنها چند روز پس از آنکه با فیلم «انگل» در اسکار تاریخ‌ساز شد و نیز گفت‌وگوهایی با لئوس کاراکس، آپیتاچپونگ ویراستاکول، استن برکج و چهره‌های برجسته دیگر نیز در این مجموعه موجود است.

این مجموعه برای آن‌هایی که به دنبال بهترین آموزش فیلم‌سازی از سوی شماری از برترین فیلم‌سازان معاصر هستند، بهترین مرجع به شمار می‌رود.

فایل صوتی مربوط به عباس کیارستمی شامل گفت‌وگوی او با ریچارد پنا در مستر کلاس است. مدت زمان این مستر کلاس یک ساعت و ۲۷ دقیقه است.

کیارستمی ابتدا به زبان انگلیسی صحبت کرده و گفته است ترجیح می‌دهد فارسی صحبت کند و سخنان او به انگلیسی ترجمه شود.

وی گفت‌وگویش را با یادی از نخستین تجربه سینمایی خود شروع کرده و گفته است نخستین فیلمی که وی دید از متروگلدوین مایر بود و نخستین تصویر که شیری بود که غرش می‌کرد (تصویر لوگوی کمپانی) وقتی ۱۰ سال داشت باعت شد او بترسد و دست خواهرش را در دست بگیرد.

وی در پاسخ به سوال‌های پنا درباره نسل‌های مختلف فیلم‌سازی در ایران صحبت کرده و به نسل چهارم که آن را نسل خودش نامیده رسیده است و درباره ساخت فیلم‌های مختلفش از جمله «خانه دوست کجاست» صحبت کرده است.

این گفت و گو در سایت یوتیوب قابل شنیدن است.

کد مطلب: ۱۴۵۰۰۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت