خانه حاکم تهران برای «ملت» می‌ماند

دبیر کمیته پیگیری خانه های تاریخی تهران از تبدیل خانه‌ی «غلامحسین خان غفاری» حاکم تهران در دوره ناصری به موزه بانک ملت خبر داد.

خانه حاکم تهران برای «ملت» می‌ماند

سجاد عسگری با اشاره به بازدید حجت نظری، یکی از اعضای شورای شهر تهران، در روز جهانی موزه از این خانه‌ی تاریخی که با نام «خانه عزیزالسلطان» (خانه ملیجک) در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، گفت: در آن بازدید مسوولان موزه بانک ملت اعلام کردند که این بنای تاریخی بعد از انجام بررسی‌های کارشناسی، با همکاری میراث فرهنگی مرمت و به اصالت اصلی خود برگردانده می‌شود، تا در نهایت به موزه بانک ملت تبدیل شود.

وی درباره‌ی ثبتِ ملی این بنای تاریخی به نام «خانه عزیز السلطان(ملیجک)» با کاربری «باشگاه رفاهی بانک ملت»، ادعا کرد: تیم تحقیقاتی پرونده ثبتی این بنای تاریخی در سال ۸۳، از یک سو خانه‌ی کوچه «قدیم نوایی» در خیابان ملت متعلق به «عزیزالدوله» را به اشتباه به این محدوده نسبت داد و از سوی دیگر «عزیزالدوله» را با «عزیزالسطان» معروف به «ملیجک دوم» را یکی دانسته‌اند که از اساس اشتباه است.

او با اشاره به جانمایی این خانه روی نقشه «عبدالغفار» که متعلق به «جناب امین همایون» یا همان «غلامحسین خان غفاری» است، افزود: غلامحسین خان غفاری، در دوره مشروطه، حاکم تهران بود و در زمان محمدعلی شاه به دنبال آن بود تا اساس مشروطیت را بر هم بزند. او مالک املاک "اختیاریه" در محله دروس نیز هست.

وی با اشاره به این‌که این بنای تاریخی در خیابان مخبرالدوله، خیابان سعدی، کوچه بانک تجارت قرار دارد، ادامه داد:‌ این ملک بعدها به «کلوپ ایران» و دفتر «حزب اراده ملی» تبدیل شد و در نهایت به مالکیت بانک ملت در آمد و اکنون قرار است بعد از مرمت، به عنوان نخستین موزه بانک ملت، تاریخچه‌ی این بانک را در قالب موزه به نمایش بگذارد.

غلامحسین غفاری معروف به «صاحب اختیار» از بزرگان قاجار و از نزدیکان ناصرالدین‌شاه قاجار بود. او پسر هاشم‌خان امین‌الدوله و برادرزاده ابوطالب غفاری معروف به فرخ‌خان امین‌الدوله بود. او خطی خوش داشت و از افراد باسواد تحصیل‌کرده عصر خود محسوب می‌شد. در جوانی با دختر میرزا آقاخان نوری ازدواج کرد. کار خود را در دربار ناصرالدین‌شاه با سمت پیش‌خدمتی آغاز کرد و پس از طی مراتب مختلف به ریاست خلوت همایونی و در اوایل دوران مظفرالدین‌شاه به وزارت دربار نائل شد. در اواخر سلطنت مظفرالدین‌شاه وزیر عدلیه شد. در دوران استبداد صغیر در شمار هواداران محمدعلی شاه بود و دو دوره به حکومت فارس و یک دوره به حکومت کرمان و مدتی نیز به حکومت تهران منصوب شد. پس از پایان دوران استبداد، در کابینه حسن مستوفی که در پنجم ربیع الثانی ۱۳۳۳ (اسفند ۱۲۹۳) به مجلس معرفی شد، وزیر جنگ بود اما عمر این کابینه به بیست روز هم نکشید. سال بعد رئیس‌دفتر احمدشاه قاجار شد و حدود ده سال در این سمت باقی ماند.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۱۴۸۴۲۶
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت