شبی که علیرضا قربانی برای «همه» خواند/ خاطره‌سازی در «روزگار غریب»

علیرضا قربانی در تازه‌ترین کنسرت خود که به صورت آنلاین و کاملاً رایگان برگزار شد، قطعات منتخبی از آلبوم‌ها و تک‌آهنگ‌های پرطرفدار خود را از طریق فضای مجازی برای همه علاقمندان اجرا کرد.

شبی که علیرضا قربانی برای «همه» خواند/ خاطره‌سازی در «روزگار غریب»

کنسرت آنلاین علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی پنجشنبه شب هشتم خردادماه با اجرای آثار منتخب این هنرمند از آلبوم‌ها و تک آهنگ‌هایی که طی سال‌های اخیر منتشر کرده بود، به میزبانی تالار وحدت و کارگردانی هنری رضا موسوی برگزار شد.

برگزاری این کنسرت در شرایطی صورت گرفت که برخلاف تجربه هفته گذشته در برگزاری آنلاین کنسرت همایون شجریان، نه تنها فرآیند فروش بلیت و یا خرید اشتراک برای بهره‌مندی از امکان تماشای کنسرت از سوی برگزارکنندگان در نظر گرفته نشده بود که صفحات متعدد شخصی و غیرشخصی در فضای اینستاگرام و اپلیکیشن‌های متعدد به‌صورت همزمان این برنامه را پوشش دادند تا از نظر سخت‌افزاری هم امکان دسترسی حداکثری همه اقشار علاقمند به موسیقی ایرانی به این کنسرت فراهم باشد.

تجربه‌های جدید زیر سایه کرونا

علیرضا قربانی در ابتدای این برنامه و پس از اجرای یک قطعه آوازی به‌عنوان مقدمه، توضیح داد: بسیار خوشحالم که بار دیگر این فرصت پیش آمد تا بتوانم این بار در فضای مجازی همراه شما مخاطبان علاقه‌مند موسیقی باشم. من امروز داشتم به این موضوع فکر می‌کردم که این کرونا چه مصیبت‌ها و بلاهایی را بر سر مردم دنیا آورده اما در عوض باعث شد که ظرفیت حضور در فضای مجازی برای همه مردم دنیا جور دیگری تجربه و بسیاری از فعالیت‌ها در این چارچوب متمرکز شود. امروز همه کسانی که در دنیا دوستشان داریم و هر عزیزی که قبلاً کنارشان بودیم و امروز مجبوریم از آن‌ها دور باشیم قطعاً تجربه یک زندگی متفاوت را از سر می‌گذرانند. این کنسرت هم برای ما تجربه جدیدی است که خیلی‌ها برای برگزاری آن تلاش کردند و من از همه آن‌ها قدردانی می‌کنم.

قربانی سپس قطعه «گیسو» را خواند و پس از آن سراغ «روزگار غریب» از جمله آثار پرطرفدار خود رفت، قطعه‌ای که به گفته قربانی پروژه «با من بخوان» با محوریت آن شکل گرفت و اجرایی شد.

گفت‌وگو با علیرضا قربانی را اینجا ببینید

وی قبل از اجرای قطعه «روزگار غریب» گفت: یکی از قطعاتی که طی ۳۶ اجرای پروژه «با من بخوان» همواره اجرا کرده‌ایم، قطعه «روزگار غریب» با شعری از احمد شاملو بوده است که با استقبال مخاطبان هم مواجه شده است. ما در این قطعه ترجیع‌بندی داشتیم که حین اجرای برنامه از تماشاگران می‌خواستیم آن را همراه ما اجرا کنند و این فضا به قدری باشکوه می‌شد که برای همه اعضای گروه تجربه آن لذت‌بخش بود.

قربانی ادامه داد: اما امشب به دلیل اینکه کنسرت را به صورت آنلاین پیش روی شما عزیزان قرار می‌دهیم از نعمت این همراهی در سالن محرومیم اما اینک از شمایی که ما را در فضای مجازی می‌بینید می‌خواهم همراه با ما این ترجیع‌بند را تکرار کنید. البته که امیدوارم همسایه‌ها اذیت نشوند! اما برای ما لذت‌بخش خواهد بود که اگر برای شما امکان داشت از این همراهی فیلم بگیرید و برایمان ارسال کنید.

اهدای «عاشقانه نیست» به کادر درمان

«عاشقانه نیست» قطعه بعدی کنسرت آنلاین علیرضا قربانی بود که وی پیش از اجرای این تک آهنگ پرطرفدار خطاب به مخاطبانش در فضای مجازی بیان کرد: این روزها کادر پزشکی و پرستاران مراکز درمانی سراسر کشور نهایت تلاش خود را انجام داده‌اند تا بیماران مبتلا به کرونا هرچه زودتر درمان شده و به آغوش خانواده‌هایشان بازگردند. البته تا آنجا که بنده اطلاع دارم حدود ۱۱۰ نفر از این عزیزان با فداکاری محض به درجه شهادت نائل شده‌اند. به اعتقاد من لحظه لحظه این فداکاری‌ها و جان‌فشانی‌ها سراسر داستان و قصه‌های ارزشمند هستند که هیچ گاه از ذهن ما مردم فراموش نمی‌شود. پس ما امشب به این بهانه قطعه «عاشقانه نیست» را تقدیم می‌کنم به همه پزشکان و پرستاران عزیزی که در این چند ماه در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار داشتند.

«عشق آسان ندارد» با شعری از اهورا ایمان و آهنگسازی و تنظیم ستار اورکی قطعه بعدی این کنسرت بود که علیرضا قربانی آن را برای مخاطبانش اجرا کرد. این قطعه پیش از این در سریال «لیلا» پیش روی شنوندگان قرار گرفته بود.

شرط کرده بودم که این کنسرت باید «رایگان» باشد

قربانی قبل از اجرای قطعه «باران» با شعری احمد میرخلیلی و آهنگسازی حسام ناصری ضمن قدردانی از تمامی عواملی که در برگزاری این کنسرت او و گروهش را یاری کرده بودند، گفت: قبل از برگزاری این کنسرت شرط کرده بودم که این کنسرت حتماً باید به صورت رایگان برای علاقه‌مندان اجرا شود و خوشبختانه معاونت امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران در این زمینه همکاری بسیار خوبی داشت. این در حالی است که مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی و تالار وحدت که به نوعی خانه ما اهالی موسیقی است حمایت همه‌جانبه‌ای از این کنسرت کردند و هر آنچه ما می‌خواستیم را فراهم کردند.

قطعه بعدی اختصاص به اجرای تک آهنگ «ارغوان» با شعر هوشنگ ابتهاج از آلبوم «حریق خزان» به آهنگسازی مهیار علیزاده داشت که قربانی درباره آن گفت: این قطعه از جمله آثاری است که من با آن خاطرات زیادی دارم و دوست دارم آن را در این لحظه به تمام عاشقان سرزمینم ایران تقدیم کنم.

وی پیش از اجرای تیتراژ موسیقایی فیلم سینمایی «چهارراه استانبول» با شعر مسعود کلانتری و تنظیم غلامرضا رضایی که در این کنسرت با تنظیم حسام ناصری اجرا شد هم تصریح کرد: همان گونه که می‌دانید این قطعه به مناسبت حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکوی تهران تولید و به‌عنوان تیتراژ فیلم برادر عزیزم مصطفی کیایی خوانده شد که اگر به ترانه آن دقت کنید پر از استعاره‌ها و مفاهیمی است که در برگیرنده آرزوی عافیت و سلامتی برای مردم سرزمینم است که امیدوارم هیچ گاه دیگر دچار این اتفاقات ناگوار نشوند.

قطعه پایانی کنسرت هم به اجرای تیتراژ «مدار صفر درجه» با شعری از زنده‌یاد افشین یداللهی و آهنگسازی فردین خلعتبری بود که قربانی قبل از اجرای آن با بیان اینکه تمام تلاش گروه اجرایی کنسرت ارائه یک برنامه با کیفیت در حد بضاعت بوده، توضیح داد: من با فردین خلعتبری از سریال شب دهم به کارگردانی دوست ارجمندم حسن فتحی همکاری‌ام را آغاز کرد. این همکاری ادامه داشت تا اینکه در سریال مدار صفر درجه دوباره افتخار همکاری با او را پیدا کردم. من به خاطر دارم روزی که می‌خواستم که این قطعه را در کنسرتی اجرا کنم ردیفی را برای زنده‌یاد افشین یداللهی هم اختصاص داده بودیم که متأسفانه مرگ ناگهانی و آن حادثه ناگوار مهلت نداد که در این کنسرت از حضورش استفاده کنیم. از این جهت مایلم این قطعه را به زنده‌یاد افشین یداللهی تقدیم کنم.

قربانی در بخش پایانی کنسرت، بنا به درخواست مجدد مخاطبان این اجرا در فضای مجازی، قطعه «روزگار غریب» را مجدداً همراه گروه ارکستر اجرا کرد تا شبی خاطره‌ساز را برای علاقمندان خود رقم بزند.

منبع: مهر

کد مطلب: ۱۴۹۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت