الواح هخامنشی در قزوین رونمایی شد

۴۰ قطعه لوح هخامنشی «بازگشتی از مؤسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو» و گورِ عصر آهن سگزآباد در قزوین رونمایی شد.

الواح هخامنشی در قزوین رونمایی شد

آئین رونمایی از ۴۰ قطعه لوح هخامنشی «بازگشتی از مؤسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو» و گورِ عصر آهن سگزآباد عصر پنجشنبه با حضور هدایت الله جمالی پور استاندار، رئیس موزه ملی ایران و جمعی از مسئولان در موزه شهر قزوین واقع در دولتخانه صفوی برگزار شد.

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین در این مراسم اظهار کرد: این الواح شامل ۴۰ قطعه از الواح هخامنشی بازگشته از آمریکا به ایران در سال گذشته هستند که با توجه به آمادگی وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای نمایش و معرفی در استان‌های مختلف، طی مذاکرات صورت گرفته و پس از بررسی کارشناسان اداره کل موزه‌ها و موزه ملی به لحاظ مناسب بودن شرایط نگهداری به صورت امانی در اختیار این اداره کل قرار گرفت.

وی افزود: این الواح حاوی اطلاعات با ارزشی از نحوه پرداخت دستمزد و تاریخ آن، تعداد صنعتگران و کارگران ایرانی و غیرایرانی، چگونگی جابه‌جایی کالاها، غلات، میوه‌ها، حیوانات، هزینه‌های سفر و گزارش‌های سالانه، اطلاعات مفید اماکن تاریخی همچون اشاره به شهر شیراز، شکل و نوع بایگانی‌ها، نام ایزدان، اسامی خانواده پادشاهی و همچنین مقامات حکومتی دوران هخامنشی به خط ایلامی هستند و تاریخ‌گذاری آنها به اواسط دوران حکومت داریوش بزرگ هخامنشی مربوط می‌شود.

در ادامه این مراسم از اسکلت یافت شده یک زن و اشیا همراه آن در گور سه هزار ساله تپه‌های باستانی سگزآباد رونمایی شد.

خزائلی در ادامه با اشاره نمایش یک گور کشف شده در محوطه پیش از تاریخ سگزآباد متعلق به عصر آهن اظهار کرد: گور به نمایش گذاشته شده در موزه شهر قزوین یک از گورهای کشف شده در این گورستان است که در آن اسکلت بانویی در حدود ۵۰ ساله به چشم می‌خورد که بصورت چمباتمه‌ای دفن شده است و اشیا تدفینی همراه جسد بیانگر قدمت سه هزارساله آن است.

محوطه قره تپه سگزآباد یکی از سه محوطه مهم دشت قزوین است که توسط گروه باستان شناسی دانشگاه تهران مورد کاوش قرار گرفته و بر اساس آخرین یافته‌ها، استقرار در این محوطه تاریخی بین ۵۰۰ تا ۲۲۰۰ پیش از میلاد را در بر می‌گیرد.

تعداد ۱۷۸۳ لوح هخامنشی که توسط مؤسسه شرق شناسی شهر شیکاگو ضبط شده بود با پیگیری وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پس از ۸۴ سال در پاییز سال گذشته استرداد شد و برای اولین بار در موزه ملی ایران به نمایش درآمد.

منبع: مهر

کد مطلب: ۱۵۳۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت