از رونالدوی بی‌ریخت تا اشتباه گرفتن اثر هنری با زباله!

سرنا_گاهی تلاش افراد بی‌صلاحیت برای مرمت آثار ارزشمند به فاجعه منتهی می‌شود، گاهی هم همین به اصطلاح هنرمندان آثاری خلق می‌کنند، که در گام نخست مایه تمسخر است!

از رونالدوی بی‌ریخت تا اشتباه گرفتن اثر هنری با زباله!

همین چند روز پیش بود که یکی از آثار هنری قدیمی اسپانیا به دست مرمت‌کاری بی‌مهارت از ریخت افتاد. تابلویی قدیمی که برای بهتر شدن به کارگاه رفته بود، با شکل و شمایلی عجیب تحویل داده شد.

این خبر شاید در نگاه نخست عجیب به نظر برسد و فکر کنید که در دنیا رویدادی نادر به شمار می‌رود. متأسفانه اینطور نیست. رویدادهای مشابه بسیار هستند. در این مطلب برخی از این افتضاحات هنری را بررسی می‌کنیم.

تخریبی که مقصد گردشگری شد

یکی از مشهورترین نمونه‌های این دست خرابکاری‌های هنری را در نقاشی «Ecce Homo» اثر گارسیا مارتینز است. این خرابکاری حاصل دست به قلم شدن پیرزنی ۸۱ ساله به اسم سیسیلیا خیمنز بود.

این نقاشی مربوط به سال ۱۹۳۰ بود، و در کلیسایی در اسپانیا قرار داشت. پیرزن داستان البته از روی خیرخواهی هنگامی که می‌بیند، نقاشی در شرایط خوبی نیست و قسمت‌هایی از آن آسیب دیده است، تلاش می‌کند تا مرمتش کند. مشکل اینجا است که او چیزی از نقاشی نمی‌داند و حاصل کارش را در تصویر زیر می‌بینید، «یک فاجعه تمام عیار»

حاصل کار این مادربزرگ با اعتماد به نفس در کنار از میان بردن یک اثر هنری، جنبه‌ مثبتی هم داشت. کار او به اندازه‌ای در رسانه‌ها جلب توجه کرد که این اثر تخریب شده حالا به یکی از مقاصد گردشگردی اسپانیا تبدیل شده است. البته خیمنز اصلاً احساس نمی‌کند که کار اشتباهی انجام داده و به روزنامه «ال‌پاییس» گفته است: «آن‌ها نگذاشتند که کارم را تمام کنم.»

وقتی اثر هنری را با زباله اشتباه می‌گیرند

سال ۲۰۰۱ دیمین هرست که چیدمانی هنری با عنوان «نقاشی با اعداد» در گالری «آی‌استورم» لندن برپا کرد. هرست هنرمندی مشهور بود و به خاطر کارهای متفاوتش شناخته می‌شد. بخشی از چیدمان هرست ترکیبی از تیوب‌های رنگ، لیوانی نیمه‌پر، پاکتی سیگار، قلم‌مو و چیزهای دیگر بود.

خرابکار این داستان هم قصد تمیزکاری داشت و البته نیتش مرمت نبود. او نظافتچی گالری بود که هنگام بسته شدن درهای گالری به روی بازدیدکنندگان مشغول کار شد و از بد روزگار چیدمان هنری هرست را با زباله اشتباه گرفت و شد آنچه نباید می‌شد. او حتی لحظه‌ای فکر نکرد که دارد یک اثر هنری را از میان می‌برد.

کارکنان گالری پس از این خرابکاری بلافاصله دست به کار شدند و اشیا چیدمان را از سطل زباله نجات دادند. آن‌ها از روی عکس موجود سعی کردند چیدمان را بازسازی کنند. نکته جالب ماجرا واکنش هرست است که پس از پی بردن به ماجرا گفت: «خیلی بامزه و خارق‌العاده است.»

باز هم اسپانیا

نام اسپانیا در مرمت‌های غیرحرفه‌ای پرآوازه است. در یکی از نمونه‌های مشهور مجسمه‌ای ۵۰۰ ساله به دست مرمت‌کاران ناشی از ریخت افتاد و چهره‌اش شبیه شخصیت‌های کارتونی شد.

برای درست کردن این خرابکاری مسئولان شهر استلا مجبور شدند که مرمت‌کارانی حرفه‌ای استخدام کنند. این تیم حرفه‌ای با صرف ۳۴ هزار یورو و با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته مجسمه را نجات دادند. البته مرمت‌کاران ناشی هم در این ماجرا شش هزار یورو جریمه شدند.

این مجسمه‌ها چقدر بی‌رنگ و لعابند!

در این مورد خاص مرمت کار ناشی از رنگ مجسمه تاریخی خوشش نیامد و ترکیب عجیبی خلق کرد. باز هم پای اسپانیایی‌ها در میان است. این مجسمه قدیمی که در استان آستوریاس قرار دارد، پیش از این خرابکاری یک بار به شکلی حرفه‌ای مرمت شده بود.

لوییس‌ سوارز سارو مرمت‌کار پیشین به خوبی افتضاح را توصیف می‌کند: «آدم نمی‌داند بخندد یا گریه کند. آن‌ها برای این‌ کار از رنگ‌های صنعتی که در و دیوار را نقاشی می‌کنند، استفاده کرده‌اند. در انتخاب رنگ‌ها هم سلیقه نداشتند و زننده‌ترین رنگ‌ها را انتخاب کرده‌اند.»

رونالدوی بی‌ریخت

همیشه این مرمت‌کاران نیستند که بدون مهارت آثار هنری موجود را از ریخت می‌اندازند، گاهی برخی به اصطلاح هنرمندان از ابتدا اثری بی‌ریخت خلق می‌کنند. یکی از این نمونه‌ها مجسمه مشهور کریستیانو رونالدو است.

امانوئل سانتو خالق این اثر هنری بود که سال ۲۰۱۷ در فرودگاه شهر مادیرا با حضور کریستیانو رونالدو و رییس‌جمهور پرتغال رونمایی شد. شگفت اینکه رونالدو چندان از نتیجه کار ناراضی نبود و فقط درخواست کرد که چین‌ و چروک‌های پیشانی‌اش حذف شود!

سانتو هم از شاهکارش راضی است و می‌گوید: «نمی‌توان همزمان همه را راضی نگه داشت.»

منبع: خبرآنلاین

کد مطلب: ۱۵۴۶۶۹
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت