«شنای پروانه» پرفروش‌ترین فیلم سال ۹۹ و «خوب، بد، جلف۲» در رتبه دوم

سرنا_آمار فروش سینماهای کشور تا نیمه تیرماه نشان‌دهنده فروش قابل‌قبول دو فیلم جدید اکران ۹۹ و فروش نه‌چندان مناسب سایر فیلم‌ها است.

«شنای پروانه» پرفروش‌ترین فیلم سال ۹۹ و «خوب، بد، جلف۲» در رتبه دوم

براساس آمار اعلام شده از سوی سامانه مدیریت فروش و اکران سینما،فیلم سینمایی «شنای پروانه» به کارگردانی «محمد کارت» با یک میلیارد و ۵۲۷ میلیون تومان فروش صدرنشین بلامنازع گیشه سینمای ایران در نیمه تیرماه ۱۳۹۹ است.

این اثر که نخستین فیلم بلند «محمد کارت» در مقام کارگردان محسوب می‌شود، بهمن ماه سال گذشته در جریان سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، مه‌لقا باقری، پانته‌آ بهرام و علی شادمان بازیگران این فیلم هستند.

موفق‌ترین فیلم جشنواره در گیشه هم نمره قبولی گرفت

«شنای پروانه» در سی و هشتمین دوره از جشنواره فیلم فجر(بهمن ۱۳۹۸) موفق شد با دریافت پنج جایزه، موفق‌ترین فیلم لقب بگیرد. سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری و صداگذاری، تدوین، نقش مکمل زن، نقش مکمل مرد و جایزه بهترین فیلم برگزیده تماشاگران، دستاورد «شنای پروانه» در این دوره از جشنواره فیلم فجر بود.

فیلم با یک موقعیت بحرانی آغاز می‌شود که بهانه آن انتشار تصاویر خصوصی زنی به نام «پروانه» (طناز طباطبایی) است. «هاشم» شوهر پروانه (امیر آقایی) که از اراذل و اوباش شناخته‌شده جنوب شهر است، در واکنش به این اتفاق کارهایی می‌کند که وقایع بعدی داستان را با محوریت برادر او یعنی «حجت» (جواد عزتی) رقم می‌زند.

طنز آشنای قاسم‌خانی روی پرده سینما

فیلم سینمایی «خوب ،بد، جلف۲:ارتش سری» هم که در کنار شنای پروانه فیلم های جدید در اکران سال ۱۳۹۹ هستند با ۷۱۶ میلیون تومان فروش رتبه بعدی را از آن خود کرده است.

پیمان قاسم‌خانی با تجربه نگارش فیلمنامه آثار طنز سینمایی و تلویزیونی، پس از اولین تجربه کارگردانی در سینما با «خوب، بد، جلف» در سال ۱۳۹۴، سال گذشته سری دوم این فیلم را به جشنواره سی و هشتم فجر رساند.

پژمان جمشیدی و سام درخشانی همچون سری اول، دو بازیگر اصلی این فیلم هستند. این زوج کمدی که از سال ۱۳۹۲ با مجموعه «پژمان» به کارگردانی سروش صحت به مخاطبان معرفی شدند، پس از این سریال، در سه فیلم «خوب، بد، جلف» ،«تگزاس ۱» و«تگزاس۲» نیز همبازی شده و به یک زوج بازیگر پولساز در گیشه بدل شدند.

جمشیدی و درخشانی در سری اول «خوب، بد، جلف» بر اساس یک فرمول شناخته‌شده سینمای کمدی همراه با سرگرد شادمان (حمید فرخ‌نژاد) در موقعیت‌هایی خطرناک و بیگانه قرار گرفتند که به بروز اتفاقات خنده‌آور دامن می‌زد.

اکران موفق فیلم «خوب، بد، جلف» در سال ۱۳۹۵ و جا افتادن این زوج سینمایی باعث شد تا قاسم خانی برای ساخت دنباله آن ترغیب شود. این اثر با ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروش علاوه بر این که یکی از پرفروش‌ترین آثار سال بود، توانست رده یازدهم پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران را نیز از آن خود کند.

در«خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» نیز شوخی با شخصیت واقعی پژمان جمشیدی و حواشی مربوط به ورود او از چمن سبز فوتبال به پرده نقره‌ای سینما محور موقعیت‌های طنز و کل‌کل‌های خنده‌دار او و سام درخشانی قرار می‌گیرد. در این بین حتی به نامزدی جمشیدی برای دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر هم اشاره می‌شود.

در سری دوم، حضور یک تیم جاسوسی از آمریکا که در قالب یک گروه فیلمسازی به دنبال اجرای عملیاتی در ایران هستند و پیوند آن با رقابت بین جمشیدی و درخشانی محور اصلی داستان فیلم است. در چنین بستری، مناسبات سینمایی در ایران چه در سطح سیاستگذاری و چه در روابط کاری عوامل سینما از تیغ گزنده طنز در امان نیستند و همین شوخی با روندهای نامطلوب اما عادی‌شده در حوزه سینمای ایران برای مخاطبان ایجاد جذابیت می‌کند.

سایر فیلم‌های در حال اکران هم که از اسفندماه سال ۹۸ روی پرده هستند، با آماری نه چندان جالب به نمایش خود ادامه می‌دهند.

منبع: آنا

کد مطلب: ۱۵۵۴۱۲
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت