اعتراض حق‌شناس به متروکه شدن خانه «پدر خلیج فارس»

سرنا_رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در حالی که وزیر میراث فرهنگی را مخاطب خود قرار داد، از تبدیل خانه‌ی «معین‌التجار بوشهری» به یک متروکه خبر داد.

اعتراض حق‌شناس به متروکه شدن خانه «پدر خلیج فارس»

«محمدجواد حق‌شناس» رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از بازدیدش از پنج بنای تاریخی منطقه ۱۲ تهران همراه با شهردارِ این منطقه نوشت و در حالی که علی اصغر مونسان - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - را در این پست خود خطاب قرار داد، این خانه‌ی تاریخی را در وضعیت بسیار بدی توصیف کرد.

او در این پست اینستاگرامی خود نوشت: «محمدعلی آقا بوشهری با لقب معین التجار بوشهری، نماینده صنف تجار در دوره یکم و نماینده مردم بوشهر در دوره سوم مجلس شورای ملی بود. پدرش محمد رحیم دهدشتی شاهرخ ملقب به ملک التجار از تجار و اعیان بوشهر بود.

معین‌التجار بوشهری، رییس‌التجار بوشهر، مدیر کمپانی ناصری (صاحب امتیاز کشتیرانی کارون)، هموند حزب اعتدالیون، رییس شورای عالی تجارت و نویسنده کتاب خلیج فارس بود.

خانه معین التجار بوشهری مربوط به دوره قاجار است و در تهران خیابان لاله‌زار، خیابان بوشهری قرار دارد. این اثر در سال ۱۳۹۲ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این خانه در دو طبقه بنا و در دهه ۵۰ به ساختمان اداره مبارزه با مواد مخدر و سپس شهربانی تهران تبدیل می‌شود که اکنون به عنوان اثر ثبتی رها شده و در حال ویرانی است. این عمارت ارزشمند به بنیاد تعاون ناجا تعلق داشته که گویا بابت تسویه بدهی‌ها به بانک قوامین انتقال یافته است.

و چقدر تلخ و اسفبار است که چنین بنای یکتا و ارزشمندی بر اثر بی‌توجهی و نگاه معرفت شناسانه مالکین از یک سو و گرفتاری‌ها و مشغله و نهاد متولی و مسئول وزارت خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «@moonesan.a» از سوی دیگر به یک مخروبه بدل شده و به چنین روز تیره و سیاهی نشسته است.»

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۱۵۵۹۷۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت