ببینید| کیهان کلهر و یویوما "مرغ سحر" را نواختند/ همنوازی جذاب دو غول موسیقی جهان

سرنا_کیهان کلهر، کمانچه‌نواز برجسته ایرانی و یویوما، نوازنده مشهور ویولنسل و یکی از برترین نوازندگان قرن، قطعه ماندگار "مرغ سحر" از ساخته‌های مرتضی نی‌داوود را به صورت مشترک اجرا و به مردم ایران تقدیم کردند.

ببینید| کیهان کلهر و یویوما "مرغ سحر" را نواختند/ همنوازی جذاب دو غول موسیقی جهان

کیهان کلهر که در گروه "جاده ابریشم" با یویوما همکاری می‌کند، درباره تجربه کار مشترک با این نوازنده آمریکایی چینی‌تبار نوشته است: یکی از آن دوستان که مصاحبتش باعث ایجاد انگیزه و دلگرمیست یویوما است. او که پیوسته وضعیت سیاسی و اجتماعی ایران را از دور رصد می‌کند طی گفتگویی پرسید: کیهان، بنظرت کدام قطعه از موسیقی ایرانیست که شرایط این روزهای ملتت را گویاست؟ بی درنگ گفتم "مرغ سحر"، اثر مرتضی خان نی داوود!

و بالاخره این شب زنده دارِ محصور در آمستردام و یویومای همیشه خندان و کوشا در بوستون بر نواختن این قطعه شدند.

شب گذشته سه‌شنبه ۲۴ تیرماه، صفحه اینستاگرام کیهان کلهر فایل تصویری همنوازی «مرغ سحر» را به اتفاق یویوما منتشر کرده است.

یویوما نوازندهٔ ویلونسل آمریکایی چینی‌تبار است. او را یکی از برترین نوازندگان این ساز در قرن اخیر می‌دانند.

یادداشت کامل کیهان کلهر در پی می‌آید:

«پروازی برای بازگشت به وطن نبود. من نیز مانند عزیزانم در سراسر دنیا قرنطینه را در آپارتمان کوچکی که در آمستردام اجاره کرده بودم می‌گذراندم. به مانند دیگر موزیسین‌ها اجراهایم لغو شده بود و نفسی که پس از هر اجرا از نفس‌های شنوندگانم می‌گرفتم قطع... گاهی با دوستان همکارم که وضعشان خوب‌تر از بنده نبود به قصد درد دل گفتن و شنفتن در گفتگو بودم. یکی از آن دوستان که مصاحبتش باعث ایجاد انگیزه و دلگرمی است یویوماست. او که پیوسته وضعیت سیاسی و اجتماعی ایران را از دور رصد می‌کند طی گفتگویی پرسید: کیهان به نظرت کدام قطعه از موسیقی ایرانیست که شرایط این روزهای ملتت را گویاست؟ بی‌درنگ گفتم «مرغ سحر» اثر مرتضی‌خان نی داوود! توضیح دادم که این تصنیف به بیش از ۹۰ سال است که توسط نوازندگان و خوانندگان بسیاری اجرا شده و می‌شود و نت به نت و کلمه به کلمه‌اش یادآور ظلم و ستمی است که بر ما رفته است و می‌رود. جور مالکان و ظلم اربابانی که طی دهه‌ها که از ساخت این تصنیف می‌گذرد، تنها رخت عوض کرده‌اند و دستشان هنوز بر چپاول و تعدی دراز است و یادآور امید، امید به پایان این شب تاریک و غم یکدگر خوردن تا سر دادن نغمه آزادی . با دانستن مضمون تصنیف علاقه یویو به اجرای آن بیشتر شد. و بالاخره این شب زنده‌دار محصور در آمستردام و یویومای همیشه خندان و کوشا در بوستون بر نواختن این قطعه شدند. قرار بر این بود که در روز دوم مرداد ماه به مناسبت سالروز درگذشت مرتضی‌خان نی‌داوود این اجرا به محضرتان عرضه شود، اما از آنجا که در هفته آینده با مطالب دیگری افتخار بودن ازطریق فضای مجازی را در منازلتان خواهیم داشت، امشب را به نام شریف خالق این تصنیف مرتضی‌خان نی‌داوود زیور و زینت بستیم.

با ارادت و مهر کیهان کلهر.»

همنوازی «مرغ سحر» توسط کیهان کلهر و یویوما، ببینید:

کد مطلب: ۱۵۷۰۲۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت