گلایه آنجلینا جولی از کم‌‌توجهی به قربانیان خشونت‌های جنسی

سرنا_آنجلینا جولی هنرپیشه هالیوود و وزیر خارجه آلمان در نشست آنلاین شورای امنیت، جامعه جهانی را به حمایت‌ مادی و حقوقی از زنان قربانی برده‌داری جنسی و تجاوز جنگی فراخواندند. آنجلینا جولی از فقدان اراده سیاسی و بودجه انتقاد کرد.

گلایه آنجلینا جولی از کم‌‌توجهی به قربانیان خشونت‌های جنسی

وزیر خارجه آلمان در نشست ویدیوئی شورای امنیت، جامعه جهانی را به تعهد بیشتر در مقابله با خشونت‌های جنسی فراخواند. او گفت که تجاوز، اجبار به فحشا و برده‌داری جنسی هنوز هم در جنگ‌ها، حکم سلاح را دارند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان یاداوری کرد که با وجود گذشت ۲۰ سال از تصویب قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت، پیشرفت‌ها اندک بوده‌‌اند. این قطعنامه سندی بین‌المللی در باره زنان، صلح و امنیت است و بر اهمیت نقش زنان در پیشگیری از جنگ‌ها، ایجاد صلح و کمک‌های انساندوستانه در روند بازسازی پس از جنگ تاکید دارد.

آنجلینا جولی، هنرپیشه هالیوود و نماینده ویژه سازمان ملل در امور پناهجویان نیز در این نشست، از کمبودهایی یاد کرد که مانع رسیدگی به زنان و کودکان آسیب دیده از تاخت و تاز داعش می‌شود. او به نسل کشی گروه‌های قومی - مذهبی از جمله ایزدی‌ها اشاره کرد و امکانات موجود برای حمایت و به ویژه مراقبت روانی از زنان و خردسالان جان به در برده را ناکافی خواند. آنجلینا جولی گفت: «کمبودهای موجود، از عدم تامین بودجه در جامعه بین‌المللی و نبود اراده سیاسی ناشی می‌شوند.» او از مشخص نبودن ساز و کاری برای پیگرد متجاوزان و برده‌داران جنسی نیز انتقاد کرد.

این بازیگر هالیوود از سوی آلمان به نشست شورای امنیت دعوت شده بود. آنجلینا جولی و هایکو ماس، سال گذشته نیز مقاله مشترکی با موضوع مقابله با خشونت‌ جنسی علیه زنان در جنگ‌ها نوشته بودند که در واشنگتن پست منتشر شد. وزیر خارجه آلمان خواستار تضمین کمک‌های قانونی و پزشکی برای بازماندگان جنایات جنگی شد و با اشاره به نقش اساسی زنان در ایجاد صلح گفت: «بدون برابری جنسیتی و بدون حقوق بشر، صلح پایدار و آشتی مستمر دست یافتنی نخواهد بود.»

هایکو ماس افزود که تحریم‌ها باید نقش پررنگ‌تری در پایان دادن به خشونت جنسی ایفا کنند. او گفت عاملان هر گونه خشونت جنسی باید پاسخگو باشند و مصونیت از مجازات باید خاتمه یابد.

هزاران نفر از اقلیت ایزدی عراق در جریان پیش‌روی داعش در سال ۲۰۱۴ در منطقه سنجار، جان خود را در جنایات "دولت اسلامی" از دست دادند. در میان کسانی که زنده ماندند، بیش از همه زنان و دختران مورد آزار قرار گرفتند و اکثرشان به بردگی جنسی اعضای داعش وادار شدند. نادیا مراد، برنده جایزه نوبل صلح از دخترانی است که از این مهلکه جان به در برد.

منبع: دویچه وله فارسی

کد مطلب: ۱۵۷۲۲۰
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت