حتی «صبح جمعه با شما» هم با کرونا شوخی نمی‌کند! + تصاویر

سرنا_چند هفته ای است که کرونا در «صبح جمعه با شما» هم نفوذ کرده و موضوع بسیاری از بخش های نمایشی را به خود اختصاص داده است. هنرمندان این برنامه تلاش می کنند با بیان طنزی که با تلخی این روزها آمیخته شده است مردم را به خانه ماندن ترغیب کنند.

حتی «صبح جمعه با شما» هم با کرونا شوخی نمی‌کند! + تصاویر

بخشی‌ از صحبت‌های ‌هنرمندان «صبح جمعه با شما» را بخوانید:

محبی می گوید: درست است که ما با کرونا شوخی می کنیم اما او با ما شوخی ندارد.

سمسارزاده هم به طنز و جدی ادامه می دهد: آن قدر که در عناوین و بخش های مختلف از مردم خواستیم که ماسک بزنند و از خانه بیرون نیایند، اگر به خود ویروس کرونا می گفتیم که در خانه بماند حتماً می گفت: چشم.

این گزارش روایتی است از پشت صحنه برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» در روزهای کرونایی؛ برنامه ای که روزهای جمعه ساعت ۹ صبح پخش می شود و گزیده آن، همان جمعه ساعت ۱۸ از رادیو ایران شنیده می شود.

استودیوی «صبح جمعه با شما» این روزها حال و هوای دیگری دارد. وارد ساختمان شهدای رادیو که می شویم، می بینم که از آن گروه ۴۰ ـ ۴۵ نفره تقریبا ۱۵ نفر مشغول تمرین هستند.

حفاظت از گنجینه ارزشمند رادیو در روزهای کرونا

ساجد قدوسیان ـ تهیه کننده، سردبیر و کارگردان برنامه «صبح جمعه با شما» ـ یکی از همین ۱۵ نفر است که درباره ضبط برنامه در اوضاع «کرونا» برایمان می گوید.

«هر هفته پیامکهای بسیاری به دستمان می رسد، منوط به اینکه مردم می خواهند سر ضبط برنامه حضور داشته باشند و آن را از نزدیک ببینند بخصوص در دوره قبلی که این محدودیت های سینما و تئاتر برداشته شد با ظرفیت ۵۰ درصد، خیلی از مردم خواستند که ما دوباره ضبطمان را بیرون از استودیوهای رادیو ببریم که این امکانش نبود؛ به چند دلیل یکی اینکه بحث کنترل جمعیت نکته مهمی برای ما بود، بخصوص با این شرایط کرونایی، مهم تر از آن، اینکه برنامه «صبح جمعه» گنجینه ارزشمندی دارد آن هم بحث هنرمندان برنامه است، که تقریب ۴۰ الی ۴۵ نفر اعم از بازیگر، گروه موسیقی و بچه های فنی، نویسنده ها و تیم تولید با این برنامه همکاری می کنند.»

همه بازیگران را یک جا سر ضبط نمی آوریم

قدوسیان صحبت هایش را چنین ادامه می دهد: «نیمی از این دوستان سن و سالشان بالاست. چهره های شناخته شده ای هستند که سن و سال دارند، گفتیم خیلی ریسک است که بخواهیم برنامه را به شکل عمومی ضبط کنیم. حتی الان هم که داریم در استودیو برنامه را ضبط می کنیم همه بچه ها را با هم سر ضبط نمی آوریم؛ برای اینکه این فاصله گذاری رعایت شود. در هر ضبطِ ما نهایتا ۱۰ الی ۱۵ نفر از بچه ها حضور دارند. هر چند این مهم، ضبط را برای ما سخت کرده است ولی خب مجبور هستیم به خاطر شرایط موجود، هم برنامه را داشته باشیم هم اینکه بچه ها سلامتی شان حفظ شود. بخش موسیقی را کاملا جدا ضبط می کنیم. حتی، مجبور شدیم یکسری بخش گویندگی را جدا ضبط کنیم. بخش بازی بازیگران را هم در چند قسمت ضبط کردیم، کار سخت تر شده است اما سعی می کنیم این قوانین را رعایت کنیم.»

بیوک میرزایی

معامله با کرونا !

همین طور که قدوسیان به صحبتهایش ادامه می دهد، متوجه می شویم که عباس محبی در نقش «کرونا»، آرش راسخ در نقش«کامی» و نسیم رفیعی مترجم کرونا، در حال تمرین سریال «کامی و کرونا» هستند.

نسیم رفیعی به عنوان مجری برنامه چنین می گوید:

«خب شنوندگان عزیز، رسیدیم به قسمت نهم ماجراهای «کامی و کرونا». در قسمت قبلی قرار شد کرونا در عوض امضای یه قطعنامه توسط کامی، از بدنش بیاد بیرون. در واقع کرونا از قدرت و موقعیتش نهایت استفاده رو برد و کامی رو مجبور به امضای یه قطعنامه ی سنگین کرد، حالا کرونا از گلوی کامی اومده بیرون و ادامه ماجرا ...»

نسیم رفیعی

از «جانعلی» تا «کرونا»

عباس محبی ـ هنرپیشه و بازیگر پیشکسوت رادیو ـ درباره نقش هایش در برنامه «صبح جمعه با شما» می گوید: «آقای فخار» بازنشسته ای است که در توهم سیر می کند و فکر می کند هنوز جوان است و می تواند در کارهای دیگران دخالت کند، هر چند مردم به خاطر سن و سالش احترامش را به جا می آورند ولی می دانند حرف هایش به درد نسل امروز نمی خورد.

محبی درباره نقش «آقا ماشاء الله» هم چنین توضیح می دهد: آقا ماشاء الله پدر خانواده و سمبل همه پدران است. وقتی می خواهیم که در مورد خانواده صحبت کنیم سراغ اشرف خانوم و شوهرش آقا ماشاء الله می رویم که من در کنار خانم نسرین زارع بازی می کنم.

او درباره نقش جانعلی هم که برای همه شناخته شده تر است، ادامه می دهد: جانعلی تیپی روستایی دارد که با زنش قدم خیر خانوم در روستای ملات آباد زندگی می کنند. در این بخش بیشتر درباره مسائل و مشکلات مهاجرانی که از روستاها به شهر می روند یا بالعکس کسانی که به روستا می روند و زمین های کشاورزی را تبدیل به ویلا می کنند، صحبت می شود که این نقش گاهی به صورت ریتمیک و گاهی دیالوگ اجرا می شود.

محبی ادامه می دهد: بازیگر واقعی کسی است که به دنبال تیپ سازی برود. من ذاتا این طوری هستم و غیر از آدم ها از حیوانات و نباتات نیز الهام گرفته و برایش تیپ می سازم.

کرونا چه صدایی دارد؟!

او درباره تیپ کرونا برایمان توضیح می دهد: وقتی عکس بزرگ شده کرونا را توسط میکروسکوپ دیدم، با خودم گفتم این موجود می تواند چه صدایی داشته باشد که برای مردم جالب و جذاب باشد. عید که در استودیو برنامه را به طور زنده تقدیم شنوندگان کردیم، در نقش کرونا ظاهر شدم که مورد استقبال مردم واقع شد؛ البته خانم نسیم رفیعی اصوات نابهنجار مرا ترجمه می کرد به طوری که زهر کلام نیز گرفته می شد.

او می گوید: «کرونا» یک نوع صوت است، فارغ از لهجه و گویش. موجود ناشناخته ای که بدجنس است و همه را خانه نشین کرده است؛ طوری این اصوات را در می آورم که شیطنت و بدجنسی در آهنگ صدا وجود داشته باشد.

عباس محبی

محبی با بیان اینکه در اخبار و رسانه های رسمی مملکتمان حتی در شبکه های اجتماعی هر روز اخبار کرونا بیان می شود و مردم تابوت ها و جنازه های مردم دنیا را می بینند، در عین حال می گوید: متأسفانه هنوز باورمان نشده که کرونا توانسته این همه مسئله را به وجود بیاورد. اگر ما هنرمندان صدا و سیما بتوانیم با هنرمان مردم را به این باور برسانیم که موضوع «کرونا» جدی است و شوخی نیست، کار مهمی، انجام داده ایم.

او در صحبت هایش به شوخی می گوید: شنیده اید جدیدا میوه ها بدنشان درد می کند؟! شنیدم که یک روز سیب به هلو گفت: تو هم بدن درد داری؟ ماندم که در روز چند نفر با دستهای پلاستیکی باید ما را بچلانند؟

محبی سپس ادامه می دهد: گاهی ما در قالب طنز این مسائل را به صورت شیرین بیان می کنیم اما متاسفانه مردم فقط شوخی این صحبتها را درک می کنند و متوجه جدی بودن مسئله نمی شوند. ما با شوخی و خنده و مسخره کردن کرونا از هموطنان خود می خواهیم که در خانه بمانند، درست است که ما با کرونا شوخی می کنیم اما او با ما شوخی ندارد.

گفت‌وگو با مترجم کرونا

نسیم رفیعی که تقریباً شش سال است مجری ثابت برنامه «صبح جمعه با شما» است، می گوید: فکر می کنم در ایام عید بود که «صبح جمعه» با شما را به صورت زنده برای مخاطبان خود اجرا می کردیم که با توجه به آمدن کرونا، عباس محبی فی البداهه صدای کرونا را با بیان کلماتی نامفهوم درآورد و من نیز در ترجمه صحبت های او هرچه که دلم خواست درباره کرونا گفتم که این کار با استقبال مردم مواجه شد و کم کم نویسنده برنامه آیتمی را برای آن خلق کرد که الان ۹ قسمت از سریال «کامی و کرونا» می گذرد. کرونا چند وقتی است که در بدن کامی خانه کرده و قرار است در معامله ای با کامی که اگر بتواند از چین کلی اجناس و مواد، داخل مرز کشورمان کند، دست از سرش بردارد و از بدن او خارج شود.

کامی کرونا کیست؟

آرش راسخ

آرش راسخ که نزدیک به پنج سال است که با برنامه «صبح جمعه با شما» همکاری می کند درباره نقش «کامی» می گوید: قبلا که در بازار کار می کردم، همکاری داشتم که در مغازه لباس فروشی مشغول بود و تیپ و صدای عجیبی داشت و حرف های عجیب و غریب اما درست می زد، اخلاقش برایم جذابیت داشت با وجودی که فروشندگی می کرد معتقد بود که شیرین عقل است. در ذهنم این شخصیت نقش گرفت و بعدها با آقای قدوسیان این تیپ را مطرح کردم و الان با همین تیپ این نقش را بازی می کنم.

اگر به کرونا انقدر گفته بودیم در خانه بماند، می گفت: چشم

آن طرف تر اصغر سمسارزاده را می بینم که با بیوک میرزایی در حال تمرین هستند. او می گوید: من نقش مناقشیان را بازی می کنم؛ کسی که سعی دارد همه موضوعات را بشکافد و توی هر کاری پیله کرده و به قولی منقاش می کند.

اصغر سمسارزاده

سمسارزاده برایمان توضیح می دهد که در این ۳۰ سالی که ایفای نقش های مختلفی را در رادیو بر عهده داشته است، از نقش منقاشیان و اصغر در بخش «اصغر و شوکت» راضی است؛ چون مردم هم از این نقش ها رضایت دارند.

او با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان می گوید: ما به خاطر مردم کار را تعطیل نکرده ایم تا آن ها در خانه بمانند و از شنیدن برنامه های رادیو لذت ببرند و بیمار نشوند. اما آن قدر که در عناوین و بخش های مختلف حتی با زبان طنز و جدی از مردم خواستیم که ماسک بزنند و از خانه بیرون نیایند، اگر به خود ویروس کرونا می گفتیم که در خانه بماند حتما می گفت: چشم.

منزل کرونا در «صبح جمعه با شما»

ساجد قدوسیان با اشاره به اینکه برنامه صبح جمعه با شما واکنش جدی به اتفاقات روز دارد، خاطرنشان می کند: اصلا محتوای برنامه ما را بحث اتفاقات و مباحث روز رقم می زند. در طول این چند ماه که مردم کشورمان با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می کنند، کرونا بخش جدایی ناپذیر برنامه هم به لحاظ سوژه ای شده است و هم به لحاظ اینکه باعث شده است، نمایش هایی را در برنامه صرفا با سوژه کرونا طراحی کنیم. تا جایی که من از یکی از نویسندگانم خواستم که شخصیت کرونا را خلق کنیم و آقای مصطفی خدایگان این مهم را به خوبی انجام دادند.

او ادامه می دهد: بحث کرونا در دیگر نمایش های ما تاثیر گذاشت، تا جایی که یکی از نمایش های پرطرفدار برنامه نمایش «منصور کله پز» بود که از زمانی که قرار شد، کله پزی ها تعطیل شود، ما این نمایش را در دل برنامه آوردیم که منصور کله پز با بازی بیوک میرزایی، کله پزی اش را تعطیل کرد و منقاشیان با بازی اصغر سمسارزاده، منصور کله پز را ترغیب می کند که آقا بیا داروخانه بزن. این ها داروخانه برای فروش ماسک و مواد ضد عفونی کننده احداث می کنند که بالاخره سوء استفاده هایی در این میان پیش می آید.

ساجد قدوسیان

«صبح جمعه با شما» هیچ وقت از این حرفها نمی زد!

کارگردان برنامه «صبح جمعه با شما» ادامه می دهد: در بخش موسیقی با اشعار زیبایی که جمشید مقدم سروده و گروه موسیقی اجرا کردند، طنزآهنگهای خیلی خوبی در ارتباط با کرونا ساختیم که شنیدنش خالی از لطف نیست؛ البته ما همیشه در برنامه هایمان مردم را ترغیب به بحث همبستگی کرده که با یکدیگر مهربان باشیم اما این سری به مخاطبان خود در رادیو ایران گفتیم که ای مردم برای جلوگیری از شیوع بیماری بیایید، با هم دست ندهیم، همدیگر را بغل نکنیم. در هیچ دوره تاریخی «صبح جمعه با شما» از این گونه حرف ها نمی زد که در شرایط کرونا این طور گفته است.

پخش «صبح جمعه با شما» تا ۲۴ مرداد

قدوسیان ادامه می دهد: آخرین برنامه «صبح جمعه با شما» ۲۴ مرداد پخش می شود. با شروع ایام محرم به احترام ایام عزاداری سالار و سرور شهیدان، طبق سنوات گذشته تا دوماه در خدمت مخاطبان نیستیم و بعد از ماه صفر دوباره بر می گردیم و برنامه «صبح جمعه با شما» را ادامه می دهیم؛ بنابراین سعی داریم در طول این چند هفته ای که در خدمت مردم هستیم با ایجاد فضای شاد و به دور از این مشکلات و غم و ناراحتی که وجود دارد، حداقل ساعتی که مردم به برنامه «صبح جمعه با شما» گوش می دهند، اتفاق خوب و مثبتی برایشان بیافتد و بی خیال این مسائل بشوند اگر هم به مسائل روز نقدی وارد کرده و و نکته ای را می گوییم سعی کرده ایم که دوز طنز و کمدی برنامه را بالا ببریم که حال مردم، خوب بشود.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۱۵۷۸۱۳
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت