تصویری از سوگواری عاشورا که جهانی شد

برگزاری مراسم‌ سوگواری برای امام حسین(ع) و یارانش در ایران قدمتی دیرینه دارد و در نواحی مختلف بنا بر رسم خود، سنت و آیین متفاوتی را برای عزاداری حسینی انتخاب می‌کند؛ با این حال تعزیه از آیین‌هایی است که همچنان در مناطق مختلف کشور اجرا می شود.

تصویری از سوگواری عاشورا که جهانی شد

تصویری که در ادامه می‌بینید توسط محمدرضا معصومی ـ عکاس ـ در سال ۱۳۸۸ از تعزیه به ثبت رسیده است.

فضای تصویر به گونه‌ای است که غم و سنگینی واقعه کربلا را به خوبی به نمایش می‌گذارد و با دیدن عکس حس و حال فضا به تماشاگر منتقل می شود.

به گفته عکاس این تصویر در محدوده امامزاده شاکرم اصفهان و از یک مراسم عظیم تعزیه که شامل ۱۰۰ بازیگر بوده به ثبت رسیده است. این عکس لحظاتی را نشان می‌دهد که امام حسین (ع) به شهادت رسیده است و احرار و اصحاب در حال سوگواری هستند.

معصومی همچنین به ایسنا گفته است که تعزیه نزدیک‌ترین نوع نمایش در زمینه بروز احساسات انسانی است. به واقع اینها سوگواری نمایش نمی‌دهند٬ بلکه عمیقا در حال سوگواری هستند و نوعی از بیخودشدگی در برخی از آنها دیده می‌شود.

این عکس در زمستان ۱۳۸۸ مصادف با ۲۸ صفر سال قمری ثبت شده است.

تصویری که معصومی به ثبت رسانده، در جشنواره‌های احساسات انسانی آمریکا سال ۲۰۱۱، در جشنواره سونی ۲۰۱۳، در جشنواره آل ثانی قطر ۲۰۱۳، پلودیف بلغارستان ۲۰۱۴، جشنواره تاجیکستان (نوروز) ۲۰۱۶ و جشنواره قونیه ترکیه ۲۰۱۷ موفق به کسب جایزه شده است.

محمدرضا معصومی دارای نشان درجه دو هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان و عضو رسمی فدراسیون جهانی هنر عکاسی (فیاپ) است. او داور جشنواره‌های مختلف از جمله فیلارمونیا (قرقیزستان) ۲۰۱۷، تاجیک فتوآرت (۲۰۱۸) و خیام (۲۰۱۶) بوده است.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۱۶۴۷۳۱
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت