آنچه تئاتری‌ها برای هفته دفاع مقدس تدارک دیدند

اجرای چند نمایش خیابانی، برگزاری یک جشنواره نمایشنامه‌خوانی و پخش فیلم تئاتر از جمله تدارکات هنرمندان تئاتر برای هفته دفاع مقدس بود.

آنچه تئاتری‌ها برای هفته دفاع مقدس تدارک دیدند

به دلیل محدودیت‌هایی که ویروس کرونا به همه بخش‌های زندگی‌مان تحمیل کرده، برنامه‌های هفته دفاع مقدس در بخش تئاتر هم دستخوش تغییراتی شد. با این حال گروه‌های نمایشی، با اجرای نمایش در فضای باز و با برگزاری جلسات نمایشنامه‌خوانی و پخش فیلم تئاتر، کوشیدند بر این محدودیت‌ها چیره شوند.

با شروع هفته دفاع مقدس، فیلم نمایش«دست‌هایت کو مم حسن» به صورت اینترنتی و رایگان پخش شد.این فیلم با ترافیک نیم‌بها از روز، یکشنبه 30 شهریور ماه، در سایت نمایش‌نت پخش شد.

متن این نمایش نوشته رضا گشتاسب نمایشنامه‌نویس یاسوجی و جزو نمایشنامه‌های تحسین شده و داستان آن درباره چهار نوجوان است که در دوره جنگ به جبهه می‌روند و همه شهید می‌شوند و بعد از شهادت، در دنیای مردگان، آنچه را در جبهه تجربه کرده‌اند، روایت می‌کنند.این نمایش پیش‌تر در جشنواره فتح خرمشهر اجرا شد و با دریافت 9 جایزه این جشنواره، به جشنواره سی و هشتم تئاتر فجر نیز دعوت شد که در این جشنواره جایزه بخش دفاع مقدس را گرفت.

فیلم تئاتر این اثر نمایشی که مرداد ماه در تماشاخانه سرو روی صحنه رفت، با بازی اکبر آیین، نازنین نادرپور، اردلان فنی، پوریا نیک اقبالیان، وحید شفیعی، پخش شد.

برگزاری چهارمین دوره جشنواره نمایشنامه خوانی دانشگاهی دفاع مقدس هم از دیگر برنامه های این هفته بود. این رویداد هنری در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد؛ جشنواره‌ای با حضور دانشجویان و مدرسان که یک گردهمایی برای کسب تجربه هم به شمار می‌آمد.

اجرای نمایش خیابانی «باز آمده» در تقاط گوناگون تهران، دیگر برنامه‌ای بود که تئاتری‌ها برای این هفته تدارک دیدند.

اجرای این نمایش خیابانی به نویسندگی و کارگردانی مهتاب عسکری از ۳۱ شهریور آغاز شده و تا ۷ مهر ادامه دارد.

«باز آمده» در مناطق مختلف تهران از جمله سید خندان، پارک شهر، ایستگاه متروی میدان بسیج شهید محلاتی، میدان امام حسین، میدان آزادی و برج میلاد در ساعت‌های ۱۰ تا ۱۳ به صورت سیار و ساعت ۱۸ در میدان هفتم تیر اجرا می‌شود.

این نمایش، قصه یک کرد ایرانی است که همه آرزو هایش حضور در میدان جهاد وشهادت و همراهی با رزمندگان است که پس از مدت‌ها خدمت در یک عملیات ناگهانی اسیر و به بغداد منتقل می‌شود و پس از سال‌ها رنج و شکنجه با یک سردار ایرانی آشنا می‌شود و آن سردار به او کمک و او را با یک اتوبوس از زائران ایرانی آشنا می‌کند و به وطن باز می‌گردد تا قدر دان فداکاری‌ها و ایثارگری‌های مردان و زنان سرزمینش به خصوص جوان‌ها و نسل امروز باشد.

کارگردان این نمایش با اشاره به اینکه نمایش خیابانی در این دوره حساس کرونایی بسیار سخت وطاقت فرساست، تلاش خود و گروهش را ادای دین به مظهر مقدس شهیدان ،ایثارگران دفاع مقدس ،مدافعان حرم و مدافعان سلامت دانست.

اما برنامه‌های هفته دفاع مقدس فقط به تهران محدود نشد بلکه دامنه آن به شهر جدید پرند هم رسید.

در حال حاضر نمایش «معبری به آسمان» به نویسندگی و کارگردانی محمد مهدی پریزاد در شهر جدید پرند در حال اجراست.

اجرای این نمایش میدانی هم به مناسبت هفته دفاع مقدس از ۳۱ شهریور آغاز شده و تا ۷ مهر ادامه دارد. نویسنده و کارگردان این نمایش محمد مهدی پریزاد است و مهدی اسدی، حسن شفیعی، یاشار خمسه، مرتضی حفار، میلاد اتابکی، حامد سوری، محمد عطایی، علیرضا رضایی، علیرضا شعاعی، الهه تنهایی، حمیدرضا محمدی‌پور و امید رهبر از جمله بازیگران این نمایش پر بازیگر هستند.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۱۶۹۶۴۷
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت