کشف عتیقه‌جات ۱۵۰۰ ساله از منزلی در سمنان

سرنا_فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از کشف اشیای تاریخی دوران اسلامی در منزلی در سمنان خبر داد.

کشف عتیقه‌جات ۱۵۰۰ ساله از منزلی در سمنان

سرهنگ ابوالقاسم کربلایی غلامی 14 آبان ماه 1399 اظهار کرد: در عملیات مشترک یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی و فرماندهی انتظامی استان سمنان، تعداد 9 قلم شی تاریخی مربوط به دوران اسلامی و حدود یک هزار و 500 سال پیش در منزلی در سمنان کشف و ضبط شد.

وی ادامه داد: بر اساس ماده 562 قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی- فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع وزارت میراث فرهنگی و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود و همچنین بر اساس تبصره یک این قانون هر کس اموال تاریخی - فرهنگی موضوع این ماده را حسب تصادف به دست آورد و طبق مقررات وزارت میراث فرهنگی نسبت به تحویل آن اقدام نکند به ضبط اموال مکشوفه محکوم می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان با اشاره به کشف یک دستگاه فلزیاب در یکی از مخروبه‌های این شهر گفت: در بازدیدهای تلفیقی نیروی انتظامی با عوامل یگان حفاظت استان سمنان در سطح شهر سمنان، یک دستگاه فلزیاب در یکی از مخروبه‌های شهر سمنان کشف و ضبط شد و شناسایی متهم و یا متهمان احتمالی موضوع در حال بررسی و پیگیری است.

وی با بیان اینکه حمل، نگهداری و استفاده از دستگاه فلزیاب بدون مجوز وزارت میراث فرهنگی تخلف محسوب و منجر به توقیف و ضبط دستگاه می‌شود و حمل و نگهداری و استفاده از انواع دستگاه‌های فلزیاب نیز فقط با مجوز میراث‌فرهنگی امکان پذیر است افزود: مجازات استفاده از دستگاه فلزیاب در حفاری غیر مجاز، علاوه بر ضبط و توقیف دستگاه، معادل ۱ تا ۳ سال حبس است.

منبع: ایسنا

کد مطلب: ۱۷۶۲۹۵
لینک کوتاه کپی شد

پیوندها

دیدگاه

تازه ها

یادداشت